Gå til innhold
Arkivverket

Ord på skoleprotokoll?

Are Øverseth Blomfeldt
 Del

Recommended Posts

Jeg har to bilder fra en skoleprotokoll. Jeg ønsker hjelp med å få tydet noe av det som står innført på de ulike elevene. Det kan ha med faglig vurdering eller fravær å gjøre. Det kan stå det samme flere ganger, men det blir dessverre ikke lettere å tyde av den grunn. 

Bilde 1:

-Det i 4. kolonne fra venstre.

Det i 1. kolonne og 4. kolonne fra høyre. (i kolonnene på hver sin side av sifrene).

Bilde 2:

Her er det vel bare ett ord som står flere ganger? Skrift?

Jeg føler det er mye rundt denne lista med navn jeg ikke vet. Begge bildene er fra samme liste. Om jeg har rett er listen fra 1831. Det er det jeg har kommet fram til etter å ha funnet nesten alle elevenes fødsler og konfirmasjoner. Da var det omgangsskole, kun fram til konfirmasjon. Lista er fra Feios (Rinde) sogn i Leikanger prestegjeld. Om noen har sett liknende lister og/eller kan mer om disse listene blir jeg kjempeglad for mer info!

Takk!

Innføringer i protokoll.jpg

Innføringer i protokoll2.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står ikkje noko forklaring øvst på sida? (eller øvst på den første sida med ein slik tabell)

Dette er truleg noko læraren/klokkaren har laga til eige bruk, så det er neppe noko som er heilt likt andre stadar.

Den 4. kolonna i det første biletet les eg som "Gs"/ "Hs"/ "Gd"/"Hd" for Gardmannsson/dotter, Husmansson/-dotter

I den siste kolonna står det 3 P og 5 P på nokre. Det _kan_ vise til partar i katekisma (som har 5 delar)

I den 4. siste kolonna står det "Cat" på somme. Kan vere Katekisme; kanskje "Bog" på nokre få, og kanskje "Evang" på nokre.

Orda i det andre biletet les eg som "Skrift"

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, Ivar S. Ertesvåg skrev:

Det står ikkje noko forklaring øvst på sida? (eller øvst på den første sida med ein slik tabell)

Nei, det gjør nok ikke det. Dvs, ikke som er synlig. Problemet er at denne listen er først brettet i to og så er den ene av "brettesidene" limt på permen i en huspostill. Så antagelig er det nedre del av listen jeg kan se. Øvre del er limt ned mot permen. Jeg tenkte å snakke med Fylkesarkivet i Sogn og Fjordane om de anbefaler å gjøre noe for løsne det som er limt. Jeg har tidligere vært i kontakt med dem om listen. Men det er nok lite trolig at jeg kommer til å løsne det. Limet sitter godt og papiret er skjørt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider