Gå til innhold
Arkivverket

Sofie Andreasdatter Nikolaisen

Halvor Vestby
 Del

Recommended Posts

Sofie reiste fra mann og barn på Notodden i februar 1917. Født på Sem i 1879. Formell skilsmisse i 1931/32 tror jeg. Reiste antagelig med en omstreifer, men Riksarkivet kan ikke finne noe om henne etter 1917. Borte vekk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint om du kan legge ved lenke

til hennes dåp,og også vielsen hennes.

Alle opplysninger du har om henne kan være til hjelp når vi skal lete etter henne.

Endret av Ann-Mary Engum
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Olaf Karl Andreas, 1899

Telemark fylke, Kragerø i Kragerø, Ministerialbok nr. I 13 (1887-1915), Fødte og døpte 1899, Side 134
https://media.digitalarkivet.no/view/4806/139

Karoline Marie, 1904

Telemark fylke, Kragerø i Kragerø, Ministerialbok nr. I 13 (1887-1915), Fødte og døpte 1904, Side 184
https://media.digitalarkivet.no/view/4806/189

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3460903 Karoline Marie  Johansen  2901  1904  1708  1988  2508  1988  003  07  014    Vis  Alfaset Oslo
3460902 Ingvart Elisar  Johansen  0106  1903  1303  1976  2303  1976  003  07  014  Vis  Alfaset Oslo

Er dette Karoline Marie?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekket f.datoen som er viktig å ha. Hun er født 21.1.1879.

Et alternativ som kanskje kan være vanskelig å få bekreftet ? 

Fra Gravminner :

3009144Sofie Olsen 2101 1879 1503 1974 2103 1974 k KCI 2 1   StokkenArendal

Oluf Johan gravlagt i Ullensaker:

https://www.disnorge.no/gravminner/bilde.php?id=5549399

I dødsannonsen for Oluf Johan i Drammens Tidende står det kun "Vår kjære far..." Ingen Sofie nevnt. 

Endret av Kari Sandberg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Det kom fram noe interessant her! Generelt er det meste av slekta på plass, det som gjensto var Sofie. Dumt jeg ikke oppga fødselsdatoen med en gang. Det vises til gravminne i Arendal. Betyr dette at det er et gravsted der nå, eller er dette bare opplysning om at hun fikk et gravsted der? Når det gjelder Oluf så går det vel an å få klarlagt fester til hans grav?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men står det noe etterkommernavn i denne annonsen? Hun fikk jo en sønn Ludvik i 1919 iflg. papirer i Riksarkivet. Hun ble skilt fra Petter Nikolai i 1927, men ble vel ikke gift med Oluf. Det ble vel utstedt en skifteattest på henne da hun døde. Den er kanskje i Statsarkivet i Kristiansand. Kan vel kanskje si noe? Takk for det dere bidrar med. Dette har vært ei lang reise som kanskje går mot slutten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Halvor Vestby skrev:

Men står det noe etterkommernavn i denne annonsen? Hun fikk jo en sønn Ludvik i 1919 iflg. papirer i Riksarkivet. Hun ble skilt fra Petter Nikolai i 1927, men ble vel ikke gift med Oluf. Det ble vel utstedt en skifteattest på henne da hun døde. Den er kanskje i Statsarkivet i Kristiansand. Kan vel kanskje si noe? Takk for det dere bidrar med. Dette har vært ei lang reise som kanskje går mot slutten.

received_248205102520731.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående dødsfallene til Sofie og Oluf Johan;

Du kan jo prøve å be om oppslag i dødsfallsprotokollen.

(Er usikker på om man får opplysningene,siden det er så nytt)

https://www.arkivverket.no/tjenester/bestill-en-enkeltopplysning/skifte-og-dodsfallsopplysninger#!/form/0

Endret av Ann-Mary Engum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...

Tusen takk for det dere fant fram til om Sofie. Dette  har vært ei lang, lang reise som jeg håper å ble ferdig med. Dere brakte meg et langt stykke videre, og kanskje jeg en dag får se hele Sofies tragiske reise! God Jul!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Hei, Halvor!  Jeg bare lurte på om du er en etterkommer til Ludvig født 1919?  Jeg har en del om hva som skjedde med ham i årene 1926 - 1938, men ingenting etter dette.  Interessant å høre hvordan det gikk med folk ;-)  Beste hilsener Jonny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Hei Jonny! Dette var rart, jeg har tenkt veldig på deg for å komme videre i denne saken. Rart! Han er halvbror til min mor. Jeg veit ikke hvor godt du kjenner historien? Jeg er på jakt etter hele historien til moren, min bestemor. Den har vært helt i det mørke siden ingen av barna ville røpe historien. Vi har alle trodd hun var død, mens hun i realiteten overlevde de fleste barna, og døde i Moland i 1974. Viss det var hold i å kunne få snakke med avdøde personer så står hun først på lista. Nå er Oluf begravet borte på Romerike og jeg klarte å komme i kontakt med han som fester hans grav for noen dager siden. Han hadde besøkt Oluf og Sofie i Moland på 60-tallet som guttunge, men kjente ikke til Ludvik. Jeg er ute etter å følge sporene til Oluf og Sofie og hadde håpet å få hjelp gjennom Ludvik . Jeg veit at det er mange som vegrer seg for å gå inn denne materien, men jeg, mine søsken og fettere og kusiner er opptatt å finne svar på hva som skjedde. Jeg er naturligvis takknemlig for alt som handler om dem! Beste hilsen fra Halvor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.