Gå til innhold
Arkivverket

Daniel og Petter Arctander på Helgeland på begynnelsen av 1700-tallet?

Lars Østensen
 Del

Recommended Posts

SAT, Sjøinnrulleringen - Trondhjemske distrikt, 01/L0003, 1725, s. upaginert
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/ru20100922620694

I sjøinnrulleringen nevnes en Nils Danielsen Arctander som i 1726 var 23 år ugift og født på Helgeland som holder til i Trondheim hvilket indikerer at det har eksistert en Daniel Arctander som rundt 1700 må ha fått barn på Helgeland. Denne Daniel Arctander mistenker jeg sterkt for å være sønnen til Hr. Nils Mikkelsen Arctander og Anna Pettersdatter Falch:

SAT, Ministerialprotokoller, klokkerbøker og fødselsregistre - Nordland, Ministerialbok nr. 853A01, 1664-1688, s. 23
Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/kb20071030650214
1662 - Dominica post Nativitat.
Baptiz. Hr Niells Michellsøns søn Daniel

Jeg mistenker samme Daniel for å ha vært gift med en fra slekten Brügmann,

I et skifte i Hadsel i 1744 er det en Helle Danielsdatter Arctander som blir arvet av sin far Daniel Arctander (ingen opplysninger om hvor denne Daniel Arctander levde). I samme skifte nevnes en Hieronimous Arctander som har utestående fordringer i boet (heller ikke der er noe stedsnavn oppgitt). Hieronimous er et typisk navn brukt i slekten Brügmann. Videre dukker det opp en Hieronimous Danielsen Brügmann i Hadsel på samme tidspunkt som denne Helle Danielsdatter Arctander. Begge var tjenestefolk hos Hermand Randulf. Denne Hieronimous Danielsen Brügmann var født ca 1702, og det er tenkbart at han er lik den Hieronimous Arctander som nevnes i skiftet, og av en eller annen årsak valg å bytte slektsnavn senere i livet. Brukte kun Danielsen og intet slektsnavn i tidlige kilder i Hadsel, men det kan også dreie seg om 2 forskjellige Hieronimous personer.

Videre nevnes en Petter Nilsen Arctander som fadder på Helgeland i 1720 og det gravlegges en Nils Pettersen Arctander født ca 1702 i 1761.

I mantall 1666 har Hr. Nils Arctander en sønn Petter på 8 år - videre skjebne ukjent.

Hvem disse Arctanderne var er ukjent for meg, men ut fra geografi tror jeg noen av dem kan føres tilbake til Hr. Nils Arctander med frue.

Er det noen som kjenner til en Daniel Arctander på begynnelsen av 1700-tallet, og er det mulig å spore disse andre Arctanderne videre i kilder?

STD skriver følgende:

Personalia:
I 1666 oppgir han sin alder til 43 år og når han undertegnet i 1666 bruker han tilnavnet Arctander. Han var en sønn av. Hr Michel Mogensen som hadde vært sogneprest her.264 Han døde trolig i 1676. Han var gift med Anne Pettersdtr Falch. Hun var en datter av fogd på Helgeland Petter Jacobsen Falch. Hun ble begravet i Tjøtta kirke den 1/8 1709, 84 år gammel. Han hadde etter eget utsagn 12 barn. Kjente barn:

Elisabeth: Hornemann sier at hun døde på Moe i Fosnes i 1740, var gift tre ganger. Er det hun som døpes i 1663?
Michel: Nevnt i 1666 var da 11 år.
Petter: Nevnt i 1666 var da 8 år.
Daniel: Nevnt i 1666 var 3 år.
Mogens: Nevnt i 1666 var 1 1/4 år.
Frants: Hornemann sier at han var født 29/9 1669 og døde 13/4 1712 som sogneprest i Ålborg. (jeg har nå mine tvil når det gjelder denne Frants i Ålborg som sønn av NMA)
Dorthe: Ble gift med Hr Steen Wirthmann, se Nesna.

Men, han hadde nå flere barn enn dette:

https://media.digitalarkivet.no/kb20071030650196

Hr, Nielsis quinde introducerit (dette er i 1660) - barnets navn dog ukjent.

SAT, Ministerialprotokoller, klokkerbøker og fødselsregistre - Nordland, Ministerialbok nr. 853A01, 1664-1688, s. 15
Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/kb20071030650206
1661 - Dominica XXII post Trinitat.
baptiz. Hr. Niellsis barn kaldit Margrete....

SAT, Ministerialprotokoller, klokkerbøker og fødselsregistre - Nordland, Ministerialbok nr. 853A01, 1664-1688, s. 16
Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/kb20071030650207

Jeg klarer ikke å spore opphavet eller skjebne til disse personene i kildene og trenger hjelp av de som måtte ønske å bidra eller sitter på kilder som kan bidra.

Endret av Lars Østensen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
På 3.11.2018 den 0.48, Lars Østensen skrev:

Frants: Hornemann sier at han var født 29/9 1669 og døde 13/4 1712 som sogneprest i Ålborg. (jeg har nå mine tvil når det gjelder denne Frants i Ålborg som sønn av NMA)

Skiftet etter hospitalprest Frantz Arctander ble åpnet 14. mai 1712 i hans leide hus i «Ahlgaden» i Ålborg.

Hr Frantz etterlot seg enken Kirsten Hendrichsdatter og sønnen Niels Hendrich Arctander på 7 år. Formynder og verge for gutten var hans morbror Tøger Hendrichssen.

Gull, sølv eller rede penger fantes ikke, men det var mengder med bøker, postiller og dokumenter, bl.a. et skriv om «Aaben-baringen» av Niels Michelsen (oppslag 180).

Skiftet ble avsluttet 15. des. 1712 (oppslag 186).

Ålborg Stift, Bispeembedet: Gejstlige skiftebreve (1671 - 1791), bok nr. 9, skifte nr. 24, oppslag 175-186

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra Wibergs prestehistorie, https://wiberg-net.dk, Ålborg hospital i Fleskum herred.

8. 25/11 1698, o. 25/1 99. Frants Nielsen Arctander, f. Nærø, Trondhjems St., 29/9 69; F. N. Mikkelsen A., Sp. og Pr. ss.; M. Anna Pettersdtr. Falch; St. pr. 87; C. 92, medicr.; Huslærer i Brøns c. 96, i Thisted c. 97; ~ 30/1 03 Kirsten Henriksdtr.; F. H. Jensen Uttrup, Kbmd. i Aalbg.; M. Anne Thøgersdtr.; 1 S.; [† 13/4 1712, b. 20/4; Skifte 14/5; yderlig fattig, see Bkr. Dbg. 525].

KUM II, s. 155 (»Franciscus Nic. Arctander«); STD, s. 63-64; NST 5 (1936), s. 294; E. Brejls skifteuddr.: Ålborg byfoged nr. 1610, 2113.

Du finner lenke til forkortelser øverst. Dette bekrefter at han var sønn av Nils Michelsen Arctander på Helgeland.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, ble det skrevet likprediken for ham?

En eller annen plass må opplysnngene om hvor og når han ble født, og selvfølgelig hvem som var hans foreldre fremkomme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Referansen til NST (Norsk slekthistorisk tidsskrift) i Wiberg er til denne artiklen: ·Ostermann, H. Nordmenn ordinert på Fyen og Jylland. Utdrag av vita-protokollene. NST 5 (1936): 279-304. Det er mulig at det er dette som er kilden til disse opplysningene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da skal jeg gjengi hva som står der. NST5, side 294

"Arctander, Frantz Nielsen, f. 29/9 1669 i Nærøy, sønn av Niels Michelsen Arctander, provst i Namdal, og Anna Pdersdtr. Falck, nu enke. Forberedt hjemme kom han i Trondhjems skole, og senere efter byens brand i Bergens skole, hvor han gikk 5 år og måtte da på grunn av morens fattigdom forlate denne. Derefter <<et eneste år» betrodd til hr. Steen Wirthmanns undervisning og gjorde sådan fremgang at han 1687 kunde dimitteres. Efter 5 års studium tok han attestas med haud, dimisjonsbevis av 16/2 1692, holdt dimispreken i Trinitatis kirke og reiste så til Norge, opholdt sig et års tid hos sin mor og drog atter til Kjøbenhavn, hvor han ernærte sig av å undervise. Efter venners råd begav han sig derefter til Holsten, hvor han fikk informatorpost hos presten Peter Daler i Brøns. Endelig drog han med godt vidnesbyrd fra denne til Thisted hvor han bodde hos stedets prest 1 år; derefter utnevnt til hospitalsprest i Aalborg, ord . 25/1 1699. (Udatert)."

Da er dette trolig opplysninger han selv har gitt i vita-protokollene, og må anses som troverdig.

Finns disse protokollene digitalisert? Alltid greit å sjekke opp mot original dersom mulig framfor å stole blindt på at avskriften er korrekt.....

Endret av Lars Østensen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så vidt jeg kan se av den danske arkivdatabasen, så ligger vitaprotokollen for Ålborg stift som dekker denne perioden i stiftets (dvs. bispedømmets) arkiv. Dette ligger i Landsarkivet for Nørrejylland i Viborg.

https://www.sa.dk/daisy/fysiske_enheder_detaljer?a=&amp;b=&amp;c=Aalborg+stift&amp;d=1&amp;e=2018&amp;f=&amp;g=&amp;h=&amp;ngid=530553&amp;ngnid=&amp;heid=14015419&amp;henid=14015419&amp;epid=14015419&amp;faid=11&amp;meid=14031847&amp;m2rid=14031848&amp;side=1&amp;sort=&amp;dir=&amp;gsc=ng&amp;int=&amp;ep=&amp;es=&amp;ed=

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i utgangspunktet skeptisk til alt jeg ikke har sett med egne øyne fordi jeg har sett eksempel på at kilder har blitt feiltolket av de som har tolket dem. Jeg kan være enig i at i dette tilfellet er det neppe behov for å undersøke denne kilden på nytt. Den fremstår som troverdig.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 år senere...

Kildeinformasjon: Nordland fylke, Vesterålen / Lofoten og Vesterålen sorenskriveri, Tingbok 1A 03 , 1737-1748, oppb: Statsarkivet i Trondheim.
Merknader: Med tingregister.
Permanent sidelenke: http://arkivverket.no/URN:rg_read/31302/131/
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-rg20090429310131.jpg
Hieronimus Danielsen lod læse sin bøxel seddel paa 2 pds fiskes landskyld udj gaarden Stochmarken som Andreas tilforn har beboet beliggende udj Ulføe fierding.... Datert 22 juli 1745

Igjen har vi en kobling mellom Hieronimus Danielsen og Hieronimus Arctander

image.thumb.png.ca91783e8209ff1b9ca514e0eb01e0a2.png

I Vesterålen auksjonsprotokoll 1 som Erlend har skannet fremgår det at oppsitteren på Stokmarknes Hieronimus Arctander var høystbydende til gården. Mao. så må Hieronimus Danielsen som bygsler 2 pund i gården Stokmarknes den 22. juli 1745 være identisk med Hieronimus Arctander. Det er da nærliggende å anta at Helle Danielsdatter Arctander var en søster av Hieronimus og at han er sønn av denne Daniel Arctander som arvet datteren Helle i 1744 jmf. innlegg # 1 i debatten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjetter at Hieronimus Danielsen var døpt Hieronimus Brygmann og at han har kuttet både farsnavn og slektsnavn for i senere kilder benevnes han med slektsnavn Brygmand.

image.png.8234fd0b9619e34a62b1c35ed4366cdc.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider