Gå til innhold
Arkivverket

Branntakstprotokoll Stangvik 1846-1946 - mangler kommuner

Tore Kristiansen
 Del

Recommended Posts

I Norges Brannkasse Surnadal og Rindal, Branntakstprotokoller med tekst nr. 2: Stangvik, 1846-1946  er denne protokollen bare indeksert for Stangvik kommune.

På første sida: 

Møre og Romsdal fylke, Branntakster nr. 2 (1846-1946) Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/as10781809100003

står det at det var lensmannen for Halse og Stangvik tinglag som startet protokollen.

Fram til og med 1864 har jeg funnet branntakster på garder som var i disse 1947-kommunene: Stangvik, Halsa, Åsskard, Surnadal, Tingvoll og Straumsnes. 

Og det stemmer med begge disse tinglagene, Halsa og Stangvik.

Det virker som om protokollen fra midt i 1860-årene bare er protokoll for Stangvik tinglag. Men etter 1868 har jeg bare sporadisk kikket litt i den.

Mvh

Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Tore Kristiansen skrev:

I Norges Brannkasse Surnadal og Rindal, Branntakstprotokoller med tekst nr. 2: Stangvik, 1846-1946  er denne protokollen bare indeksert for Stangvik kommune.

På første sida: 

Møre og Romsdal fylke, Branntakster nr. 2 (1846-1946) Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/as10781809100003

står det at det var lensmannen for Halse og Stangvik tinglag som startet protokollen.

Fram til og med 1864 har jeg funnet branntakster på garder som var i disse 1947-kommunene: Stangvik, Halsa, Åsskard, Surnadal, Tingvoll og Straumsnes. 

Og det stemmer med begge disse tinglagene, Halsa og Stangvik.

Det virker som om protokollen fra midt i 1860-årene bare er protokoll for Stangvik tinglag. Men etter 1868 har jeg bare sporadisk kikket litt i den.

Takk for nyttig tilbakemelding! Dette handler riktignok ikke om det vi kaller indeksering (beskrivelse av hvert enkelt bilde), men derimot metadata på kildenivå, og helt konkret kobling av 1947-kommuner til kilden/protokollen.

I arbeidet med å koble 1847-kommuner til kildene, forholder vi oss stort sett - og særlig der vi har begrenset lokalkunnskap - til arkivkatalogene utarbeidet i statsarkivene. For branntakstprotokollene i arkivet Norges Brannkasse Surnadal og Rindal, er det i katalogen markert at de fem protokollene omhandler hhv. Surnadal, Stangvik, Stangvik, Rindal og Surnadal, og dermed ble det koblet 1947-kommuner i henhold til dette.

Så enkelt var det tydeligvis ikke! Det er nok minst to forhold som gjør dette komplekst: 1) Surnadal og Rindal lensmannskontor, som har avlevert disse protokollene, er kanskje et  lensmannskontor som ble opprettet en gang på 1900-tallet (1964?), og som overtok protokoller fra flere forløpere. 2) Det har vært en mengde endringer av kommunegrensene i området, både kommunedelinger, grensejusteringer og kommunesammenslåinger, som gjør at de eldre protokollene kan omfatte områder som senere - og før 1947 - gikk over til andre kommuner.

For det første forstår jeg da, at markeringene i arkivkatalogen gjelder lensmannsdistrikter, og ikke kommuner. Ut fra vedleggene om valg av branntakstmenn fremst i Fa/L0003, ser jeg at Stangvik lensmannsdistrikt fram til 1964 omfattet Stangvik kommune og Åsskard kommune. Fb/L0001 omfatter kun Rindal, mens Fb/L0002 omfatter kun Surnadal; Rindal og Surnadal var separate lensmannsdistrikt i første halvdel av 1900-tallet, men hadde kanskje hatt felles lensmann fram til Rindal ble skilt ut som egen kommune i 1858.

Jeg har da gjort følgende:

• Fa/L0001: "Surnadal" 1846-1935  - dekker nok både Surnadal og Rindal til å begynne med, men senere kun Surnadal.
  • Fa/L0003: "Stangvik" 1948-1962 - dekker Stangvik og Åsskard.
  • Fb/L0001: "Rindal" 1913 - dekker kun Rindal.
  • Fb/L0002: "Surnadal" 1938-1955 - dekker kun Surnadal.

Så står vi igjen med Fa/L0002 "Stangvik" 1846-1946, som er den du egentlig spør om. Du har åpenbart rett i at Stangvik og Halsa hadde felles lensmann og felles protokoll i 1846 og en periode framover. Dermed omfatter denne protokollen minimum Halsa, Stangvik og Åsskard. Så ble en del av Stangvik overført til Tingvoll fra 1.1.1874, og en del av Halsa overført til Tingvoll fra 1.1.1880, så dermed kan gårder som i 1947 tilhørte Tingvoll være med. Likeledes ble mindre deler av Stangvik overført til Surnadal fra 1.1.1877, fra 1.1.1886 og fra 1.1.1897. Hvordan Straumsnes kommer inn i bildet, er jeg ikke helt sikker på (en ubebodd del av Halsa ble riktignok overført til Straumsnes fra 1.1.1868), men jeg tar det naturligvis for gitt at du har rett i det du skriver.

Med redigerte merknader ser det da slik ut: https://media.digitalarkivet.no/db/browse?archives[]=no-a1450-08000000306077

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.