Gå til innhold
Arkivverket

5 barn gravlagt 15.august 1723

Morten Kielland
 Del

Recommended Posts

5 barn gravlagt 15.august 1723

Jørgen Johansen Krybel (1685-1765) og Elen Olsdatter (1690-1734) fra Åklangberget i Eidskog fikk 6 barn på Åklangberget:

·         Ingrid Jørgensdatter Krybel (1714-1723).

·         Anne Jørgensdatter Krybel (1717-1723).

·         Marte Jørgensdatter Krybel (1719-1723).

·         Gunder Jørgensen Krybel (1722-1723).

·         Marte Jørgensdatter (1724-1790). Hun døde av vatersott i Skrådal, Eidskog.

·         Johannes Jørgensen (1729-1800) giftet seg med Anne Olsdatter på Kabberud i Vinger.

De fire første barna, samt Mallene (1712-1723) som var Elens datter i første ekteskap, ble alle gravlagt samme dag 15.august 1723.

Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070603160317

Under navnene står: Disse 5 Børn paa eengang fra et Huus begravet

Vet noen årsaken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig jeg tar feil , men det kan ha vært av " Blodsott " 

Mener å huske på at jeg var borti en lignende  sak fra min egen slekt for noen år tilbake . Da det gikk en voldsom Blodsott epidemi oppover hele Østerdalen . Som tok livet av nær sagt hele familier . Men jeg sier ikke at dette er tilfelle for denne saken . 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var noen få år etter Den store nordiske krig. Og med de mange tusen soldater i området, særlig Eidskog og Vinger, så fulgte det flere sykdommer som også rammet lokalbefolkningen. 

Uroen la seg ikke før svenskekongen Karl 12. fikk en kule i pannen ved Fredriksten i 1718. Åklangberget var blant de gårdene som ikke ble plyndret, men de hadde lidt betydelig skade på skog, eng og åker. I erstatningsoppgjøret etter Den store nordiske krig i 1721, fikk Jørgen 8 riksdaler i erstatning, og skattefrihet i tre år. 

Åklangberget skanse hadde vakthold hele krigen, og trolig var det nok et visst vakthold her også i tiden rett etter krigen.

Jørgen Johansen Krybel (1685-1765) eller Fullu som han kalte seg, var fra en familie som hadde mange offiserer i familien. 

Enig med deg, det kan ha vært sykdom. Barna døde jo i tiden rett før begravelsen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke at det hjelper trådstarter noe, men min oldefar hadde 5 søsken som døde hhv. 12., 13., 14., 19. og 20. februar 1891 av difteri, og de ble alle begravet samme dag, den 23. februar.

Så hvis det er sykdom kan det godt være noen dagers spredning på dødsfallene selv om de ble begravet samme dag.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider