Gå til innhold
Arkivverket

Anders Stenström
 Del

Recommended Posts

Hej från Sverige! 

Min farfars far var sjöman. Lars Petter Stenström, född år 1853 den 19 december på Gotland. Det kan vara så att han har mönstrat ombord på fartyg i Norge, sannolikt i slutet av 1860-talet. Jag har sett att det finns sjömansrullor på Digitalt arkiv men det är inte lätt att söka för det är mycket att gå igenom. Jag undrar, finns det någonstans där man kan man söka uppgifter om det finns något om Lars Petter Stenström ? Min farfar hade sagt att Lars Petter seglat över hela jorden.  Hoppas ni förstår frågan. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anders Stenström skrev:

Hej från Sverige! 

Min farfars far var sjöman. Lars Petter Stenström, född år 1853 den 19 december på Gotland. Det kan vara så att han har mönstrat ombord på fartyg i Norge, sannolikt i slutet av 1860-talet. Jag har sett att det finns sjömansrullor på Digitalt arkiv men det är inte lätt att söka för det är mycket att gå igenom. Jag undrar, finns det någonstans där man kan man söka uppgifter om det finns något om Lars Petter Stenström ? Min farfar hade sagt att Lars Petter seglat över hela jorden.  Hoppas ni förstår frågan. 

Det finnes en losjerende sjømann Lars Stenstrøm, f. 1854 i Sverige, i folketellingen 1885 for Grimstad: https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01053282001982

Du kan forsøke å lete etter flere opplysninger om denne Lars Stenstrøm i mønstringsrullene for Grimstad: https://media.digitalarkivet.no/db/browse?archives[]=no-a1450-05000000000510

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tack för hjälpen! Det kan vara rätt person, det står att han är född 19 december 1854, den person jag sökte är född det datumet 1853. Han seglade i svenska hamnar i början av 1900-talet. Synd att man inte kan följa honom vidare och se var han flyttar. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider