Gå til innhold
Arkivverket

Tippolderfar Andreas


Solveig Nielsen
 Del

Recommended Posts

Hei!

 

Etter et besøk på statsarkivet i går, har jeg funnet en straffesak på min 15 år gammle tippolderfar, vet at han satt fengslet i 28 dager fra 22 desmeber 1847.

men klarer overhode ikke å tyde annet enn navn fra det jeg har funnet på digital arkivet.

Nordre Jarlsberg sorenskriveri, F/Fb/Fba/L0009: Ekstrarettsprotokoll, 1847-1850, s 74 er hvor det starter, og ser ut som det er 3 innlegg, ført av 

F(tror jeg) Graff. Jeg har gjettet meg frem til at Deponet er det samme som vitne, og at den i den andre fortegnelsen dukket opp senere, og at tredje fortegnelse er straffeutmåling.

min tippolderfar Andreas Johansen f. 8 mai 1832 står oppført på Thorrudeie, tidligere har jeg bare funnet han på Barlindmyra plass under Tryterud eid av Fossesholm på den tiden.

hvor han bodde med sin mor enke for 2 gang Gunhild Marie Jacobsdtr, og han var hennes yngste, barn nr to født i leile(?)mål etter at hun ble enke.

Hans far Johan Jørgen Andersen, var da bosatt på Kammelrød,(Kattholmen) i Hof, gift og far til Anders Johansen f. 13. Juni 1832.

Andreas står som konfirmant i 1848 sammen med sin halvbror Anders, og er da bosatt på Kammelrød hos sin far.

Så jeg har en mistanke om at han måtte flytte dit pga hva som skjedde, og at også kanskje dette dokumentet inneholder opplysninger om hva som skjedde med hans mor.

Og den siste pusslespill brikken på hvorfor ingen visste noe om hans bakgrunn, ikke engang hvor han kom fra.

Det ironiske er at i dag 6. November er det årsdagen for denne saken, og jeg er nå bosatt i samme området hvor dette fant sted.

For ikke å snakke om at det irriterer vettet av meg at jeg ikke klarer å tyde dette, løsningen er rett foran meg, men helt gresk.

Begynte med slektsforkning i 2006, ble sugd inn, helt oppslukt, og har funnet så mye at jeg ikke engang husker alt.

Men kommer stadig tilbake til dette mysteriumet, hvorfor endte han hos sin far og hva skjedde med hans mor.

På forhånd takk til dere som eventuelt gidder å hjelpe meg, ha en fin dag, Solveig

 

https://media.digitalarkivet.no/view/40981/76?indexing=

Endret av Solveig Nielsen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Takk for at du prøvde☺️ Da har jeg satt inn etternavn, jeg forstod det ikke sånn at det var det man skulle, når det stod brukernavn😬

Sorry, my bad😬

Var egentlig litt bra, at du heller ikke klarte å lese, følte meg helt håpløs😆

Har forstørra i hytt og pine, men alt blir bare vill gjetting😖

Har spurt en haug med slektninger også, men ikke fått beskjed om at noen har tydet noe. Må kanskje være noen som er spesialister på Graff🤔

Vet du om noen andre steder jeg kan henvende meg, hvis ingen her klarer forresten😬 

Takk igjen, Solveig

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen.  🙂

 

Vet det finnes noen her på forumet som er racere i tyding,og greier å tyde de mest uforståelige kråketær.

 

De dukker nok opp etterhvert.  🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aar 1847 den 6.November blev en Extraret sat paa Gaarden Hougestad i Hoff til Optagelse af et Undersøgelsesforhør over Andreas Johansen. Retten administeret i Sorenskriverens Forfald af hans edsv. Fuldm. Cand Jur. F. Graff i Bivær af undertegnede Vidner.

 

Hvorda! Fremlagdes Indkaldelse af 4. Dennes i forkyndt Stand, 2, Anmeldelse af s. [...?]. Det Fremlagde alt. # [?]. For Retten fremstod og antoges som

1ste Deponent Tollef Olsen Hafsrød, 25 aar gl., der forklarede at Drengen Andreas Johansen Thorerud-Eie Onsdags Aften i forrige Uge kom til Hafsrød, og gik op og lagde sig paa et Kammer ovenpaa i Drengestubygningen. Den næste Morgen gik han ind i det Kammer, hvor Gaardens Tjenestefolk have deres Klæde, tog ud en Nøgle af Dep.s Klæder, lukkede dermed hans Schatul, og udtog deraf 1 Spd, hvilken er Dep. frakommen mod Vidende og Villie.  Angj. havde derpaa absenteret sig. Søndagen efter savnede Dep. den tabte Spdl., og da han fik høre, at Angj. muligens kunde have taget den, spurgte Dep. Angj. derom, som strax tilstod at have gjort stjaalet Spdl. og paa den Maade som her er omforklaret.

Dep.s Moder, hos hvem Angj. i den sidste Tid under sin Moders Fravær har opholdt sig, opdagede først, at han var Gjerningsmanden, og foreholdt ham dette, hvilket Angj. ikke benægtede.

 

2. Dep. Christopher Gulliksen Opsahl, 38 Aar gl., der forklarede, at medens han for 14 Dage siden laae ved en Mile for at brænde Kul, og en Stund var gaaet hjem, havde Angj. gaaet ind i Milekjøiten, og taget bort en der liggende Pibe som tilhører Dep.  Foreviist en af Lensm. O. Haugestad fremleveret Pibe, erklærede Dep. det for den omforklarede, og at den er ham frakommen mod Vidende og Villie.

 

 

 

(Jeg kan transkribere resten av innførselen på et senere tidspunkt - dersom da ingen andre overtar ...)

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For Retten fremstod fri for Baand og Tvang Angjældende Andreas Johannesen Thorrerud-Eie, 15 1/2 Aar, født i Hoff, døbt i Eker. Har ei staaet til Confirmation, og ei for [...?] Tiltale. Hans Forældre ere Johan Andersen Kammildrød og Gunnild Marie Jacobsdatter, hvilke dog ikke ægteviede. Begge leve. Paa Examination tilstaaer han at have begaaet de anmeldte Tyverier aldeles saaledes som 1ste og 2d. Dep. forklare. Ang. Maaden hvorpaa han kom til at ligge på Hafsrød forklarer han, at han fik Lov dertil af sin Broder som tjener der paa Gaarden. Fremdeles tilstaaer han for en Tid siden i Høst stjal en Follekniv fra Halvor Jensen Usby-Eie, hvilken Kniv laa paa et Bord i en Stue paa Rovenæs, hvor saavel Angj. som Bestjaalne opholdt sig. Denne Kniv ligger hjem hos hos Angj.  Han forsikkrer gjentagende ei at have stjaalet mere end nu forklaret.

Laugrettet taxerede Piben for 4 Skilling, hvornæst den tilbageleveredes til 2. Deponent.

Angjældende forklarede, at han har brugt lidt af den stjaalne Spd, men er Resten omtr. 3 o. 12 s. i Behold hos 1ste Deponents Moder og har Angj. ei andre Penge [...?].

1ste Dep. erklærer sig villig til at hæve[?] disse Penge hos sin Moder og rennuncerede for resten paa noget Krav paa Angjældende. - Angj. blev derpaa igien indsat i Arresten.

Forhøret udstaar indtil videre. Retten hævet.

O. Haugestad     F. Graff        Hartvig Andersen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen tusen hjertelig takk!

nå ble jeg kjempeglad!

Det var veldig frustrerende å ha løsningen foran seg og skjønne 2%☺️

Jeg er kanskje rar men jeg syns synd på ham, han har fått en spesiell plass i hjertet mitt. Så jeg “tørster” etter alt jeg kan lære om denne unggutten. 

 

igjen takk, setter ufattelig stor pris på at du tok deg tid☺️ Solveig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, Solveig Nielsen skrev:

 

Jeg er kanskje rar men jeg syns synd på ham, han har fått en spesiell plass i hjertet mitt. Så jeg “tørster” etter alt jeg kan lære om denne unggutten. 

 

igjen takk, setter ufattelig stor pris på at du tok deg tid☺️ Solveig

 

Det var hyggelig!

 

Jeg skal se på den neste innførselen når jeg får tid.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aar 1847 den 9. November blev en Extraret sat paa Gaarden Hougestad i Hoff til Continuation af det d. 6. Dennes paabegyndte Forhør over Andreas Johansen. Retten administreret paa Sorenskr.s Vegne af hans edsv. Fuldm. Cand. Jur. F. Graff i Bivær af undertegnede Vidner.

 

Hvorda! Fremlagdes 1. Indkaldelse af 6. Dennes i forkyndt Stand, 2. Præsteattest af D.D. [der act#?]

 

For Retten fremstod og antoges som

3die Deponent Halvor Jensen Usby-Eie, 45 aar gl., der forklarede at han for 5 Ugers Tid siden, da han tilligemed Angj. opholdt sig paa Rovenæs , mistede en Follekniv, som han havde lagt igjen paa et Bord der, hvilken Kniv er ham frakommen mod Vidende og Villie.  Dep. har havt Mistanke om, at Andreas Johansen har stjaalet den. -  Opl. og vedt.  - Dernæst antoges som 

 

4de Deponent Johan Johnsen, 22 Aar gl. en Halvbroder af Angj., der, formanet til Sandhed, forklarede at Angj. om Aftenen før Tyveriet fra 1. Dep. skeede, kom til Hafsrød, hvor Dep. tjener, og bad Angj. Dep. om, at maatte ligge der om Natten, hvilket denne tillod ham.  - Vedt.

 

Angj. Andreas Johansen var tilstede i sin Frihed, og blev foreholdt Præsteattesten, den han vedtog som sig vedk.  Han blev dernæst gjort bekjendt med Lov af  6. Septbr. 1845, og at Sagen vil blive behandlet i Overeensst. hermed.

Paa [A...?] forklarer Angj. at han har sin Døbeattest liggende hjemme. Lensm. Hougestad blev derfor paalagt at fremskaffe denne tilligemed den stjaalne Follekniv, hvilken Sidste ei har været at skaffe tilveie tikl idag. - Forhøret udstaar indtil Videre. Angj. indsat igjen Arrest. Retten hævet.

 

O.Hougestad      F.Graff     O.Jacobsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Like spennende som en roman dette her😬

Andreas ble født 8. Mai og halvbroren Anders 13. juni begge i 1832, men når Andreas blir konfirmert i 1848 samtidig med Anders, da er han bosatt på Kammelrød hos far og stemor.

(ligger på Kattholmen i Hof) 

Har ikke funnet flere spor etter moren siden 1834 hvor hun fikk understøttelse av fattigkassen til Fossessholm som Gunhild Marie Barlinmyhren, og virker som hun var bosatt på plassen Barlin(d)myra under Tryterud eid av Fossesholm, men av det som fremgår her, høres det nesten ut som plassen lå under Thorrud☺️

Bet meg merke i at hun levde men var «bortreist» så jeg lurer på om det står noe mere om hvor hun er, om hun ble straffet for sine to uekte barn, eller hvorfor Andreas havnet hos sin far.

Jeg har lett etter henne siden 2009/10 trålet kirkebøker uten å finne spor, tm spurt Eiker Historielag om noen der hadde vært borti henne☺️

Etter som jeg har lest meg til var Barlindmyra fraflyttet i 1839-40. 

Min 99 år gammle tante som døde i 2016 ante ikke noe om hvor hennes oldefar kom fra, hun sa bare at hvis noen spurte ble de avfeid med å ikke å snakke om sånn gammelt, og han var vel også død da.

Min far som var eldst f. 1915. d.1984, har tatt meg med på badeturer og kjøreturer til dette området hele min barndom, og jeg har alltid følt en sterk dragning hit, uten overhode å vite om noen røtter her da jeg med familie flyttet hit 5. Mai 2009. 

Tenker dette er en gutt som ikke har det så bra, og som utagerer, kanskje for å få oppmerksomhet, noe som på den tiden ikke ble godtatt. Men med lite midler og sikkert matrielle ting

skjønner jeg jo godt at det var veldig alvorlig for de innvolverte, hvis de mistet noe de hadde strevd hardt for å få råd til.

Og på den tiden ble vel ikke 15 åringer sett på som barn heller.

Men hjertet mitt blør for ham, og jeg håper virkelig han hadde det bedre etter dette var over☺️

 

Igjen ubeskrivelig takknemmelig

Solveig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Nordre Jarlsberg sorenskriveri, F/Fb/Fba/L0009: Ekstrarettsprotokoll, 1847-1850, fol 82b - 83a:

Aar 1847 den 13de November blev en Extraret sat paa Hougestad i Hoff til Continuationsbehandling af det over Drengen Andreas Johansen paabegyndte Forhør, administreret paa Sorenskriverens Vegne af hans edsv. Fuldm. Cand.jur. F.Graff i Bivær af undertegnede Vidner.

 

Hvorda! Fremlagdes 1. Indkaldelse i forkyndt Stand, 2. Døbeattest for Angj. dat. 2 Dcbr 1846. Det fremlagte Act#.

Angj. Drengen Andreas Johansen Thorrerud-Eie var tilstede i sin Frihed, og blev foreholdt Døbeattesten, som han vedkjendte sig. - I anl. den stjaalne Follekniv forklarer han, at han har husket Andet, end at han har havet den hjemme, men erindrer han nu, at han strax efter han havde stjaalet den, gav den til sin Søster Karen paa Kongsberg, uden dog at sige hende, hvordan han var kommen til den, som hun derfor heller ikke aner. - Dernæst fremstod

3. Dep. Halvor Jensen Usby-Eie, der værdsatte den ham frastjaalne Kniv for 12 Skilling, idet han derhos dog frafaldt alt Krav saavel som Erstatning som Kniven selv.

Sagen blev derefter optaget til Paakjendelse. Angjeldende gjenindsat i Arresten. Retten hævet.

 

Jacob O. Fogstad       F. Graff      O.Haugestad

Endret av Tore S. Falch
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Tore!

 

Var dette den siste delen? Eller kommer det en del til hvor straff blir bestemt?

Aldri vært borte i sånne type dokumenter, så jeg aner ikke hvor langt de strekker seg.

hadde tilfeldigvis den ene bygdeboken på hjemlån, og ble overrasket når Hafsrud faktisk er en gård jeg går tur forbi stadig vekk, stod til og med en opptegnelse der ang halvbroren som 

vitnet, at han var bosatt der i 1850 årene og gift☺️ Veldig glad ikke handlingene til Andreas gikk utover ham.

 

Igjen super takknemmelig for hjelpen din, ha en fin helg

Solveig

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.