Gå til innhold
Arkivverket

Johanna Emilie Anna Schiwitski og hennes historie

MargretheMadsbakken
 Del

Recommended Posts

Jeg leter etter opplysninger rundt min mormor Johanna Emilie Anna Schiwitski. Jeg vet veldig lite og er interessert i å vite mer om hennes liv og opphavet til hennes etternavn Schiwitski.

Jeg vet at hun bodde i Oslo som ung og at hennes bror var Frithjof Sigurd Albert Køhler. Jeg kjenner også navnet til foreldrene og hvem hun var gift med i Bergen. Men her stopper det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør opplyse hvem hun var gift med.

Fint om du legger inn de opplysningene du kjenner til.

Gjerne med lenker,om mulig.

Endret av Ann-Mary Engum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem står som far i lysningen 1917 da hun giftet seg med Bjarne Christoffersen? Hun må jo ikke nødvendigvis være datter av Albert Køhler ...

DTH

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, MargretheMadsbakken skrev:

Jeg kjenner også navnet til foreldrene

Hei, Det hadde gjort det enklere om du opplyste dette.

Dette er vel  er moren? Senere Anna Køhler.

1880 i Århus med sine foreldre

https://www.danishfamilysearch.dk/cid9560257

Denmark Church Records
Name Anna Julie Auguste Herforth
Event Type Confirmation
Event Date 14 Apr 1878
Event Place Århus Domsogn, Århus, Danmark
Event Place Århus Domsogn, Århus, Denmark
Gender Female
Birth Date 03 Aug 1863
Birthplace Albenbing
Father's Name Moritz Rudolf Karl Herforth

image.png.b0294401ce9d677fe779affc08a98bfd.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Name: Georg Robert Schiwitzki
Birth Date: 7 Jun 1863
Marriage Date: 7 Feb 1888
Marriage Place: Altenburg, Thüringen (Thuringia), Deutschland (Germany)
Civil Registration Office: Altenburg
Spouse: Anna Julie Auguste Herfurth
Father: Hermann August Schiwitzki
Mother: Maria Theresie Schiwitzki

image.png.202a4f13b376e62fa6b78e56e801d1a1.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, her er det jo funnet en del. Sliter litt med å forstå hva som står her men får bruke tiden til hjelp.

Jeg blir en del forvirret over alt dette da jeg hadde funnet ut gangke mye selv men at navn nå går fullstendig i surr. Her er det litt mange Anna Johanna og Emilie.

Det jeg vet er at Johanna Emilie Anna Schiwitski var gift med Bjarne Kristoffersen i Bergen. Dette er foreldrene til min mor Elisabeth Anna Johanna. Johannas foreldre trodde jeg var Mauritz Carl Herfurth og Anna Augusta Køhler Herfurth, dette er da skrevet Anna Julie Auguste Herfurth på papirene her.

Men det stemmer vist ikke? Hun giftet seg med Carl Albert Köhler i følge papirene her.

Og da blir min forvirring enda litt større.  Hvem er Georg Robert Schiwitzki? Forstår ikke det som står her. Har ett bilde av denne Georg uten annet enn navnet hans bakpå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har da nna Augusta Køhler Herfurth vært gift to ganger? Og fått ett barn med hver. Min bestemor Johanna Emilie Anna Schiwitski med Georg Robert Schiwitzki? og Frithjof S Kohler

med Carl Albert Köhler? Kan det være løsningen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

#17. Ja, som jeg antydet i innlegg 7, og som flere andre her har fulgt opp med kilder, deriblant innlegg 13 hvor det i den tillenkede ekteskapsprotokollen gis detaljer om Anna Køhlers første ekteskap med Georg Robert Schiwitzki (skilt 1897).

DTH

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innlegg 14 og 15 viser at Anna Julia Augusta Herfurth var gift med Georg Robert Schiwitzki 07.02.1888.

Et "quick and dirty" forsök:

Han var katolikk, kjöpmann, f.07.06.1863 i Marienburg ved Danzig?? [tidl. Kreis Marienburg i Westpreussen?; ved Malbork i Polen?], bor i Ronneburg, Ernst?strasse nr 4, sönn av kjöpmannen Hermann August Schiwitzki og hustru Maria Theresia, födt Lehwald?? i Altenburg.

Anna Julia Augusta er f. 03.08.1863 i Altenburg, og bor i Altenburg, (klarer ikke å lese - K/Rottewitzer??) Strasse 14.

Forledre er hattemaker Moritz Rudolf Carl Herfurther og hustru Emilia Augusta, f. Unger, i Altenburg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider