Gå til innhold
Arkivverket

Tyding av trolovelse/ekteskap


Ragnhild Tvedt
 Del

Recommended Posts

Jeg vet jeg har mye igjen å lære om å tyde kirkebøker, men kan forsøke med det jeg tror jeg klarer. 
I venstre marg mener jeg det skal stå
Trolov. ved Field

ber 1. Pentec
Ægtes ind. ibd.

(tegn som betyr d.v.s.) 14. juni.

Trolov. er forkortet for trolovet. Field

ber skal nok være Fieldberg (se margen ved paret over, der står det tydeligere) Fjelberg er en menighet. 1. Pentec er 1 Pentecost, hvilket burde være Pinsesøndag, Pinsedag.

På høyre side står det 1748 så jeg har antatt at dette er i 1747.  Pinsesøndag var da 21.05 http://www.rmadsen.dk/kal/dk13b.htm#1747
Ægtes ind. antar jeg står for ekteskapsinngåelse, event. ægteskapet indgikkes, ibd. betyr "samme sted" og 14.06 er ca. 3 1/2 uke senere.

Endret av Inger Hohler
Skrivefeil
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers, under parets navn står det (i det minste omtrentlig)

ere ikke i forbudte led, og ere frie for andet(?) aabenbare ægteskabsløfter, derfor cavere vi undertegnere(?)

M.a.o. var forlovererklæringen i sin essens den samme som i dag, man hadde bare ikke tatt med at man kjenner brud og brudgom, og undertegnet på ære og sanvittighet. Det ble vel ansett som selvsagt. 
På siste linje kommer caveringsmennenes navn, etterfulgt av deres bumerker.
Når det gjelder navnene er jeg definitivt på tynn is og dypt vann. Jeg heller mot Johanis for det første navnet. Navn nr 2 skal jeg ikke prøve meg på, engang.Det tredje navnet tror jeg er Sandvig. Neste person tror jeg heter Sjur, men jeg er ikke god for å komme opp med en løsning for etternavnet.

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

eg les det om lag sånn:

(margen):

"Trolov. ved Fieldb.

Fer. 1 Pentec. [Feria prima pentecoste, første pinsedag]

Ægteviede ibd.  [ibd. = ibidem = same stad]

d: 14 Julii"

"9) at Enkemd. Lars Thorsen Andal, og Pige Brynilde Siursd Aasbøe

er ikke i forbudne Leed, og ere frie for andet aabenbare ægte-

skabs løfte, derfor caverer vij undertegnede

Johnannes Torbiørns.(?)  Sandvig.   Siur Nilss. Udbior. "

  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.