Gå til innhold
Arkivverket

Søker opplysninger om Johan Albert Bjørnfeldt f.1887

Even Stormoen
 Del

Recommended Posts

Jeg har et stort problem (for meg, som overhodet ikke klarer å ‹fote meg› i svenske databaser.)

Håper jeg ikke gjør noe ‹personvernmessig› galt ved å legge ut følgende:

I gravminnne-databasen til Slekt og Data (Formerly known as «DIS» 😉 finner jeg Johan Albert Bjørnfeldt f. 20 sept. 1887, d. 7 jan 1958. (og endel andre Bjørnfeldt-er, men de får bero inntil videre, i.o.m. at Johan Albert foreløpg er min ‹førsteprioritet›.)

Ingen Bjørnfeldt-er er å finne i landsomfattende søk i FT 1900 og i FT 1910. Jeg vet fra nålevende kilder at navnet Bjørnfeldt ble ‹tatt› (bevilget) på et eller annet tidspunkt, og at familien kom fra Sverige.

Johan Alberts ektefelle var Hilma Marie (f. Gustavsson iflg. familien) 3. oppførsel [her registrért som Bjørnfelt uten «d»] F. 6 mai 1882, d. 2 mai 1946 (Fortsatt i følge ovennevte database)

Har gått igjennom adressebøker for Oslo (familen er så avgjort Oslo-basért i nyere tid) fra 1918 til 1950. Johan Albert ‹dukker opp› først i 1946, og hans (voksne) barn i hvert fall i 1950.

Men så er det dette i 1886 (som muligens er et totalt blindspor):

Utflyttet fra Hvaler til Vestre Fredrikstads prgj.(Nr 32 og videre) Og innflyttet til Fr.stad. [Nr. 30 h.side] (Kun ett barn registrert ved innflytting. ‹Sloppy›)

Ved utflyttingen finnes et barn Hilma Marie med mor Anna Lena Bjørnfeldt. Dog født 12 år for tidlig til å kunne være ‹min› Hilma Marie. Men Bjørnfeldt-navnet i kombinasjon med Hilma Marie gjør en jo en smule nysgjerrig. Selv om ‹min› Hilma Marie i følge mine nålevende kilder  var født Gustavsson og ‹inngiftet›i Bjørnfeldtfamilien.

Bare for ordens skyld, og for at ingen unødvendige søk foretaes – jeg har funnet vielsen (Anna Lena og skredder Otto), og dåpen(e) til Hilma Marie og søsknene i Hvaler.

Jeg har også fått hjelp på Tydeforumet til å fastslå med rimelig sikkerhet at skredder Otto var født i Skee i Sverige, og Anna Lena i Tanum sammesteds.

MEN

Er det noen sammenheng mellom disse Hvaler-Fredrikstad-Bjørnfeldtene og Johan Albert som er min ‹hovedperson›? Og kan noen drevne granskere hjelpe meg å komme videre via svenske kilder?

Dette ble voldsomt vidløftig, men man skal jo presentere sine foreløpige granskningsresultater når man ber om hjelp . Min ‹presentasjon› av disse kunne sikkert vært gjort adskillig mer strukturért. Ber om overbærenhet.

Mvh

EDIT

Lenkene til DIS - gravminnner virker ikke som de skulle. Blir bare henvist til en tussete søkeside. Beklager.

Endret av Even Stormoen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan i hule . . . ? 🙂

Ja, Ann-Mary – jeg skal ikke repetére ad nauseam, men . . .  Hatten i øllet som alltid. Takk!

Mvh

Endret av Even Stormoen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved nærmere ettertanke – dette er vel egentlig de samme opplysningene som jeg la frem i #1?  Bare fra en annen ‹søkeportal›? 

Selv om jeg ikke gikk i detalj om de øvrige Bjørnfeldter som ‹åpenbarte› seg via DIS- lenkene.?

Ingen kritikk, kun forsøk på å få mitt aldrende hode til å begripe betydningen av funnet ditt.

Hatten er fortsatt i øllet,

Og jeg forblir Eders Hengivne 😉

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og mens jeg knoklet med et knoklete svar til ditt første innlegg, har det ramlet inn ganske så mange andre. Der takkes nok en gang. 🙂

Mvh

Endret av Even Stormoen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Even Stormoen skrev:

Ved nærmere ettertanke – dette er vel egentlig de samme opplysningene som jeg la frem i #1?  Bare fra en annen ‹søkeportal›? 

Selv om jeg ikke gikk i detalj om de øvrige Bjørnfeldter som ‹åpenbarte› seg via DIS- lenkene.?

Ingen kritikk, kun forsøk på å få mitt aldrende hode til å begripe betydningen av funnet ditt.

Hatten er fortsatt i øllet,

Og jeg forblir Eders Hengivne 😉

La det inn fordi lenkene dine ikke virket.  🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenkene fra adressebøkene og nedover virker,men ikke de andre.

----

Han het vel Albert Johan Hansen,og var fra Bohuslän.

Fødselsdatoen 20.09.1887 i kommunal folketelling 1923 stemmer med fødselsdato på gravstedslisten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utskrift fra EmiWeb/Emigranter registrert i svenske kirkebøker

Fornavn: Johan Albert   Utflyttingsdato: 1899-09-29
Etternavn: Pålsson   Utflyttingssted: Tyft
Fødselsdato: 1887-09-20   Utflyttingssogn: Tanum
Gårdsnavn:     Utflyttingslän: Göteborgs och Bohus
Født sted:     Destinasjon sted:  
Født sogn: Tanum   Destinasjon land: Norge
Født län: Göteborgs och Bohus   Landskode:  
Født sted (utenfor Sverige):     Enslig/Familie: F
Født land (utenfor Sverige):     Filnr: 22
Yrke:     Kilde:  
Alder: 12   Side i Husforhør/Församlingsbok: 551
Kjønn: M   Nr. i utflyttingsliste:  
Sivilstatus: O  

Innflyttingsår:     Husforhørsbind:  
Innflyttingssted:     Utflyttingsbind:  
Innflyttingssogn:     Merknader i utflyttingsliste:  
Innflyttingslän:     Merknad om gjeninnvandring:  
Innflyttingsland:     Gjeninnvandringsdato:  
Fars navn:     Merknad om arbeidsattest:  
Fars yrke:  
Mors navn:  
Mors yrke:  
Ektemakes navn:  
Ektemakes yrke:  

Sist oppdatert: 2011-05-15 00:00:00.0
Arkiveiere: Göteborgs-Emigranten
E-post: per@clemensson.net
Telefon: +46 31 81 86 50

Familie

Etternavn: Fornavn: Født: Født sogn: Utfl.: Utfl. sogn: Utfl. län: Destinasjon:
Hansson Pål Martin 1859-05-14 Tanum 1899-09-29 Tanum Göteborgs och Bohus Norge
Pålsson Anders Richard 1895-11-13 Tanum 1899-09-29 Tanum Göteborgs och Bohus Norge
Pålsson Karl August 1885-08-02 Tanum 1899-09-29 Tanum Göteborgs och Bohus Norge
Pålsdotter Hilda Maria 1889-09-29 Tanum 1899-09-29 Tanum Göteborgs och Bohus Norge
Andersdotter Anna Kristina 1857-02-24 Tanum 1899-09-29 Tanum Göteborgs och Bohus Norge

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står registrert feil begravelsesdato på Paul Martin Hansen på gravminner.

Har sendt korrigering.

Endret av Ann-Mary Engum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.