Gå til innhold
Arkivverket

Hvem var kjøpmann J. F Hagen fra Trondheim, som levde i 1860?

Cecilie Simon
 Del

Recommended Posts

Jeg kjenner bare til en kjøpmann J. F. Hagen fra Trondheim, nemlig Johan Fredrik Hagen f. 8.1.1809, død 11.3.1758.

Notat i Adresseavisen den 23. mar 1858

Sørgeligt tilkjendegives herved for fraværende Slægt og Venner, at paa Herrens Bud henkaldes til et bedre Liv, efter flere Aars tiltagende Svaghed, ved en stille Død min elskede Mand, Kjøbmand Johan Fr. Hagen, den 11te Dennes, i en Alder af lidt over 49 Aar. i 9 1/2 Aar deelte jeg med ham Livets Tilskikkelser, og velsignede vort Ægteskab med 8 børn, af hvilke de 4 ere Døde i en svæd Alder. En Datter af min Mands første Ægteskab begræder med mig hans tidlige Bortgang.

De Mange, som paa forskjellig Maade hare viist sin kjerlige Deeltagelse under min sal. Mands Sygdom og hædrede hans Minde ved at ledsage hans jordiske Levninger til deres hvilested, modtage herved min forbindligste Tak.

Trondhjem, den 22de Marts 1858.

Anna Cathrine Hagen,

født Angell

7. feb 1860 står det i Trondheimsavisen Adressecontors- Efrerretninger ”Da jeg fra 1ste næste Maaned ophører med min hidtil drevne Forretning…” Underskrevet J. F. Hagen.

https://www.nb.no/items/b11940e9dd33ad45975fb5154bef3553?page=3&searchText="f. hagen"

Hvem er denne J F Hagen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men ville det ikke vært Brun som skrev under når han overtok forretningen, ikke J. F Hagen? sel om han forretningen fortsatt het J. F Hagen?

Det er en J.F Hagen i Trondheim etter "min" J. F Hagens død, men jeg vet ikke om han var kjøpmann.

Han etterlyste sin savnede katt i 1859 https://www.nb.no/items/f148f996c0c054ed9609802cc9c47752?page=1&searchText="f. hagen" kat

Endret av Cecilie Simon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var Johan Fredriks enke som drev firmaet etter mannens død , frem til Brun overtok den 1. mar 1860. Dermed må det være henne som  underskrev med sin avdøde manns/firmaets navn kunngjøringen den 7. feb 1860 av opphør av  butikken. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Cecilie Simon skrev:

Det var Johan Fredriks enke som drev firmaet etter mannens død , frem til Brun overtok den 1. mar 1860. Dermed må det være henne som  underskrev med sin avdøde manns/firmaets navn kunngjøringen den 7. feb 1860 av opphør av  butikken. 

Ser ut til at hun hadde laugverge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.