Gå til innhold
Arkivverket

Forlovelse Trondheim 1720

Trond Myrstad
 Del

Recommended Posts

Kan noen hjelpe meg med å tyde den tredje registreringen på venstre side (første registrering 14. oktober 1720). Jeg er på jakt etter forlovelsen til urmaker Lars Larsen, og lurer på om det kan være denne (Trondheim Domkirke 1679-1728, forlovelseserklæringer 1720). På forhånd takk.

https://media.digitalarkivet.no/view/16323/50746/105

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Trond Myrstad skrev:

Kan noen hjelpe meg med å tyde den tredje registreringen på venstre side (første registrering 14. oktober 1720). Jeg er på jakt etter forlovelsen til urmaker Lars Larsen, og lurer på om det kan være denne (Trondheim Domkirke 1679-1728, forlovelseserklæringer 1720). På forhånd takk.

https://media.digitalarkivet.no/view/16323/50746/105

Siterer,i håp om at lenken blir klikkbar.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden ingen annen har svart ennå: Jeg er enig med deg i at det ser ut som om navnet på den mannlige halvparten er Lars Larsen. Men om det står urmager der...  Jeg ser at håndskriften mangler tegn over u og at skriveren er lite påpasselig med å lukke o'ene sine, og den nederste delen av bokstavene ra linjen over har en tendens til å ligge under deler av bokstavene på linjen unde, så den er ikke spesielt enkel å tyde.
Et eller annet sted må navnet til kvinnen stå, og de kråketærne som kan likne på urmager kan også leses som "oc Marite"  eller "oc Marte"  eller "oc Marie", og fortsette Erichsdatter. Jeg har sammenliknet skriften med den siste registreringen på høyre side, hvor formularet mannens navn, oc og kvinnens navn også er brukt.

Ann. 1720 14. Oct for Lars Larsen oc Marte Erichs datter ...

Jeg tipper at forlovelsesvitnene heter Jon Jonsen (trolig gårdsnavn jeg ikke klarer lese) og Tyge Olsen (trolig gårdsnavn, kan godt være det samme som det forrige.) Det er også en mulighet fror at det jeg ikke klarer å lese her er yrkestitlene deres, slik som ved siste registrering på høyre side.
Mannen ser ikke ut til å ha verken gårdsnavn eller yrkestittel eller blr titulert som Hr., Sr, 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et forsøk:

Ann. 1720 14 oct har Lars Larss oc Marte Ericksdatter bigiered  sig trolofet med  forløftningsmænd

forsicring om ægteskabs anstendighed

Jon Jonsen Aandstrand (?)  Tage Olsen Aandstrand (?)

(Det står ingenting om urmaker her.)

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider