Gå til innhold
Arkivverket

Sivert Toresen i Oppdal i 1801, hvem var han?

Arvid Skogseth
 Del

Recommended Posts

Sivert Toresen 48 år og Marit Jonsdatter 42 år med fem barn var husmannsfolk uten jord på Engen i Oppdal i folketellinga 1801:

http://gda.arkivverket.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=1&filnamn=f18011634&gardpostnr=12&personpostnr=389&merk=389#ovre

I en forlikssak i Oppdal i 1800 blir han nevnt Rustad, men jeg vet ikke hvor det er. De Rustadgårdene jeg finner ligger langt fra Oppdal. 

De er ikke gift i Oppdal og ingen av barna er født her. Vet noen noe mer om denne familien?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har slekt fra Oppdal, som opprinnelig (i 1836) kom fra Bottem i Lesja og her går navnene Tore og Syver (med variasjoner) igjen. Kan flyttelister eller kirkebøkene for Lesja være nyttige å se på?

Endret av Anne-Lise Hansen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fant en dåp 6. mars 1799 på Dovre som kan være ditt par som døper en Ole.

Hedmark, Oppland fylke, Dovre, Lesjaskog, Lesja, Øvre Folldal i Lesja, Ministerialbok nr. 3 (1777-1819), Kronologisk liste 1799, Side 522-523
Permanent bilde-ID: kb20070603470733
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070603470733

(Sjette linje under overskriften fra 6. mars. Venstre side)

Siver Thoresen Rustes og Marith Joensdatters søn, Ole, født 26. februar. 

Faddere:  Hans Sivertsen Svendsgaard,  Peder Christophersen Wigerudst, Ole Tostensen Skjælle, Kari Hansdatter Høye og Sigri Hansdatter Killi.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk Anne-Lise! Du har løst gåten, veldig flott. Jeg fant flere barn av 'Siver Tores' og 'Marit Jonsd' Ruste i de digitalisert kirkebøkene for Lesja. Og Ruste i Dovre har blitt til Rustad i Oppdal, det er klart det er samme gardsnavnet.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider