Gå til innhold
Arkivverket

Christiania Byfogd, Panteregister nr. VI 3, 1841-1867

Leif Salicath
 Del

Recommended Posts

På jakt etter bakermester Witte, se https://forum.arkivverket.no/topic/227706-baker-frederik-christian-witte-ca-1800-før-1865

finner jeg den eiendommen som han er nevnt med, Store Vognmannsgate 24. https://www.digitalarkivet.no/tl20080723320042

Historien - kort fortalt er at Marthe Marie Grue 1804-1874 ble 1) gift 20.okt.1826 i Oslo Domkirke med bakermester, borger i Christiania Andreas Johannesen c1801-ca 1843. Hun ble 2) gift med bakermester Frederik Christian ... Witte i Oslo Domkirke 31.mai.1847. 7 barn i første ekteskap, ingen i andre. (Karen Maria, Ole, Anne Kirstine, Carl Andreas, Lovise Emilie, Thora Andrea og Harald). For meg ser det ut som om Witte har et 3dje fornavn (utydelig).

Panteregisteret viser alle disse personene og datoen bør vel avsløre når ektemann nr. 1 døde og forhåpentligvis når ektemann nr. 2 døde. Jeg skimter så vidt at barna også nevnes, men muligens det er søsken av ektemann nr. 1. Begge ektemennenes slekt er ukjent.

Jeg håper på hjelp til å tyde hvordan dette henger sammen.

Endret av Leif Salicath
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forsøker selv med litt tyding og håper på retting/tilføyelser:

Eiere:

1842, Januar 20de: Bagermester Andreas Johannesen … skjøte af 11.januar 1842. Auctionen afholdt 21. december 1841 efter bager Lindemands ophørs… gaard N. 24 Store Vognmannsgaten. Kart og Opmaalingsforretning af 4. juni 1834.

1846, December 3de: Madame Marthe Marie Johannessen …. Skiftet sluttet 21.November 1846 efter bager Andreas Johannessen.

1847? Mai 4de: Bagermester Frederic Christian Theodor Witte .. ægte… enken Marthe Marie Johannessen

1851, October 2dre: Garver Grue ved Auction… af 24. September 1851 for Kjøbesum 2000 Spd. Auctionen ble afholdt 5. August 1851.

1858, Juli 5te: .. Togstad .. Skjøde af 2. Juli 1858 fra garvermester Andreas Grue for 4600 Spd.

Pantobl etc. (høyre side):

1846, December 3de: …. Af 21. November 1846 ….. Carl Olaus og Harald Johannessen får 116 .. SPd.  …… Karen Marie Johannessen, Anne Marie Johannessen, Emilie Lovise Johannessen og Thora Andreas Johannessen får 58 … Spd. (Dette stemmer med de 4 kjente døtrene bortsett fra at Anne Marie ble døpt Anne Kirstine og at sønnen het Carl Andreas Olaus).

1847?, November 25: Bagermester Frederic Christian Witte obligasjon…. 23.Novb. 1841? …

1850, 1860, 1865 …. Oppgjør? Til Carl Johannessen?

1848, Mai 4de: På neste side. Bagermester … Witte ……… …….  500 Spd. ……..  Neste avsnitt Obligasjon 10. April 1848 til ….

1849 ………………… 20.jan.184? ……………2400 Spd. ………………

1850, Juli 5. Bager Togstad …..?

Hensikten med denne eksersis er å finne når Frederic Christian Theodor Witte dør. Andreas må være død før 21.nov.1846. Vi vet fra før at Witte omtales (i den andre tråden) med auksjoner og utleie av Store Vognmannsgaten 24 fra september til desember 1850.

Det har ikke vært mulig å finne data om Witte etter desember 1850 med ett unntak , nemlig følgende fra 17.okt.1855 i Christiania Intelligenssedler, se bilde. Jeg usikker på om dette betyr at Witte nettopp er død eller om det er en eldre sak.

stores.jpg

Endret av Leif Salicath
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Venstre siden:

1842, Januar 20de: Bagermester Andreas Johannesen ved qvitteret Auctionsskjøde af 11.januar 1842. Auctionen afholdt 21. Decbr 1841 efter Reqvisition fra J. M. Bugge som Incassator, over Bager Lindemands Opbudsboes Gaard N. 24 i store Vognmannsgaden. Kart og Opmaalingsforretning af 4. juni 1834.

1846, December 3de: Madam Marthe Marie Johannessen ved Samfrendesskifte sluttet 21d November 1846 efter bager Andreas Johannessen for Taxationssum 3200 Spd.

1847? Mai 4de: Bagermester Frederic Christian Theodor Witte ved Ægteskab med Enken Marthe Marie Johannessen ifølge Præsteattest

1851, October 2dre: Garver Grue ved Auctionsskjøde af 24. September 1851 for Kjøbesum 2000 Spd. Auctionen er afholdt 5. August 1851 ifølge Reqvisition fra Kæmner Torgersen

1858, Juli 5te: .. Togstad ved Skjøde af 2. Juli 1858 fra Garvermester Andreas Grue for 4600 Spd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Else B. Rustad skrev:

Venstre siden:

1842, Januar 20de: Bagermester Andreas Johannesen ved qvitteret Auctionsskjøde af 11.januar 1842. Auctionen afholdt 21. Decbr 1841 efter Reqvisition fra J. M. Bugge som Incassator, over Bager Lindemands Opbudsboes Gaard N. 24 i store Vognmannsgaden. Kart og Opmaalingsforretning af 4. juni 1834.

1846, December 3de: Madam Marthe Marie Johannessen ved Samfrendesskifte sluttet 21d November 1846 efter bager Andreas Johannessen for Taxationssum 3200 Spd.

1847? Mai 4de: Bagermester Frederic Christian Theodor Witte ved Ægteskab med Enken Marthe Marie Johannessen ifølge Præsteattest

1851, October 2dre: Garver Grue ved Auctionsskjøde af 24. September 1851 for Kjøbesum 2000 Spd. Auctionen er afholdt 5. August 1851 ifølge Reqvisition fra Kæmner Torgersen

1858, Juli 5te: .. Togstad ved Skjøde af 2. Juli 1858 fra Garvermester Andreas Grue for 4600 Spd.

Tusen takk, Else B.

Bra å få det komplett.

Et lite spørsmål reiser seg umiddelbart. Vil et samfrendeskifte finnes blandt offisielle skifter? Jeg spør fordi jeg finner ikke noe skifte, ei heller begravelse på Andreas Johannessen og håpet jo på å finne ham umiddelbart før skiftet.

Takk også til Gunnar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, Leif Salicath skrev:

Et lite spørsmål reiser seg umiddelbart. Vil et samfrendeskifte finnes blandt offisielle skifter? Jeg spør fordi jeg finner ikke noe skifte, ei heller begravelse på Andreas Johannessen og håpet jo på å finne ham umiddelbart før skiftet.

Nei.  "Samfrende" tyder at slektningane (frendane) gjer opp seg i mellom utan hjelp frå det offentlege.

Det var/er den vanlegaste praksisen når alle arvingane er myndige.

Dersom det var fast eigedom i buet, kan det vere tinglyst (i panteboka) ei fråsegn eller utdrag frå ein avtale mellom arvingane.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det, Ivar.

Det forklarer hvorfor jeg lette forgjeves etter selve skiftet.

Ps. Nå har jeg funnet dødsannonsen for Andreas Johansen/Johannesen - se den andre tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider