Gå til innhold
Arkivverket

Utvandra til Canada 23.mai 1890

Siv Storø1
 Del

Recommended Posts

Ei Mari O Sandbakken fra Vågå reiser til Canada her sammen med to barn Hans og Ole Sandbakken på 4 og 6 år.

https://www.digitalarkivet.no/view/8/pe00000000028142

Jeg sliter med å finne henne igjen i Canada.

Har tidligere lagt ut denne :

Har leita etter Mari til og fra en del år nå og nå lurer jeg på om det kan være samme Mari som etter en del år i Kristiania drar til Vågå for å så utvandre til Canada. Jeg finner henne ikke utvandret fra Vågå og her står det at hun er gift. Ut i fra utvandringen i 1890 så er hun 32 år. Min Mari som skrev seg som Olsen i Kristiania er født i 1861 på Sandbakken i Vågå.

Har heller ikke funnet noen giftemål i Vågå som kan passe. Men ser at det som sansynligvis er hennes barn het og Sandbakken og har tidligere konkludert med at denne Mari er gift med en fra Sandbakken. Noen med bedre letegener enn meg her?

Endret av Siv Storø1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Siv Storø1 skrev:

Ei Mari O Sandbakken fra Vågå reiser til Canada her sammen med to barn Hans og Ole Sandbakken på 4 og 6 år.

https://www.digitalarkivet.no/view/8/pe00000000028142

Jeg sliter med å finne henne igjen i Canada.

Har tidligere lagt ut denne :

Har leita etter Mari til og fra en del år nå og nå lurer jeg på om det kan være samme Mari som etter en del år i Kristiania drar til Vågå for å så utvandre til Canada. Jeg finner henne ikke utvandret fra Vågå og her står det at hun er gift. Ut i fra utvandringen i 1890 så er hun 32 år. Min Mari som skrev seg som Olsen i Kristiania er født i 1861 på Sandbakken i Vågå.

Har heller ikke funnet noen giftemål i Vågå som kan passe. Men ser at det som sansynligvis er hennes barn het og Sandbakken og har tidligere konkludert med at denne Mari er gift med en fra Sandbakken. Noen med bedre letegener enn meg her?

Hans Sandbakken på emigrasjonslisten var 8 år,ikke 6.

Ole var 4 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Ann-Mary Engum skrev:

Hans Sandbakken på emigrasjonslisten var 8 år,ikke 6.

Ole var 4 år.

Stemmer, jeg skrev feil. 

Har ikke funnet dåpen dems enda, men er på leit nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Ann-Mary Engum skrev:

Din Mari var født 1861.

Mari Sandbakken på emigrasjonslisten var 32 år.

Født ca 1858.

Ja, jeg er klar over det. Men samtidig så har jeg funnet mange feil ang fødselsår tidligere. Jeg vet heller ikke om hvor nøye de var når det gjalt utvandring, pass ect i 1890 årene...og griper et strå i jakten etter Mari..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Siv Storø1 skrev:

Ja, jeg er klar over det. Men samtidig så har jeg funnet mange feil ang fødselsår tidligere. Jeg vet heller ikke om hvor nøye de var når det gjalt utvandring, pass ect i 1890 årene...og griper et strå i jakten etter Mari..

Bør nok finne barna's dåp.

Da kan det være lettere å finne ut om det er riktige Mari som er funnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Ann-Mary Engum skrev:

Bør nok finne barna's dåp.

Da kan det være lettere å finne ut om det er riktige Mari som er funnet.

Dette er muligens Hans. 

Nr 95

https://www.digitalarkivet.no/kb20070115630261

Og er det de rette folkene så er det nok ikke min Mari da det står hun er født 1858. Og kan stemme mere med alderen v/utvandringen. 

Men gir ikke opp jakten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...
On 11/23/2018 at 9:54 AM, Siv Storø1 said:

I'm struggling to find her again in Canada.

Did they emigrate to Canada permanently? 

Do you know which province they were attempting to go to?

It was common for many Norwegians to land in Canada, before immigrating to America as well. 

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hi and thank you for your interest, I know that many went on to the USA, but this Mari is probably not the Mari I am looking for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.