Gå til innhold
Arkivverket

Ole Halvorsen og Elen Johnsdatter som flyttet fra Tune til Christiania 13. juni1823

Wenche Falck
 Del

Recommended Posts

På ‎11‎.‎12‎.‎2018 den 8.32, Anne-Lise Hansen skrev:

Det var godt du fant dette. Å kunne utelukke kandidater er verdifull informasjon. 🙂

Ja, det er heldig  at den digitaliserte utgaven er på nettet fremdeles. Ole Halvorsen , sønn av Halvor Pedersen og Anne Olsdatter, Tømmerholt, bind 1 i Våler bygdebok, på side 621 ( under Sukke Søndre, der han også var tjenestedreng i 1801):  1783-1820, 37 år gammel. Gift 1812 med Helene Mikkelsdatter f. 1782, datter av Kirsten og Mikkel Handen Gurød. Barn, Anne-Marie f. 1813, Inger Kristine, 1815-1818, 3 år gml., Peder, f.1818, husmann, se Fokohytta og Lund. Så det er tydelig at det er en helt annen familie, men likevel intr. å lese.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎25‎.‎11‎.‎2018 den 22.04, Ann-Mary Engum skrev:

Mathea f 26 sept ,døpt 28 nov 1831 i Aker.

Nr 2

https://media.digitalarkivet.no/view/7720/76

Og i dåpen står moren oppført med navnet Elen Olsdatter, ikke Johnsdatter. Jeg prøver  å finne ut om det var noe som kunne skje en gang imellom. Ved dåpen til de fire andre døpte er hun oppført som Elen Johnsdatter. Det var opprinnelig på en tråd for noen år siden jeg fant  barn av Elen Johnsdatter og Ole Halvorsen,  ble født  etter flytting til Christiania/Aker, men det var ikke vedlagt lenker til dåpen på den tråden den gangen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitat

Ole Halvorsen fra Heftys løkke  døde 28.august, og ble begravet 1. september 1844. nr. 198 til  høyre, SAO, Aker prestekontor kirkebøker, F/L0019: Ministerialbok nr. 19, 1842-1852, s. 512
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20060301050549

Ved både sønnen John og Anne- Helene sine konfirmasjoner står Heftys  løkke knyttet til søsknene sine navn, så jeg tror dette var deres far. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...

Et gutt til født 14. mai 1836, døpt Syver 5. juni s.å.  side 267. Da bor de på Heftys løkke, Frogner. Det stemmer med at to eldre søsken John og Anne-Helene var fra Heftys løkke da de ble  i 1836 og 1839, og da faren døde i 1844.  De bodde på Lille Frøen da  den eldste Hans ble konfirmert i 1831 og yngste datter Mathea f. og døpt 1830. Ved dåpen til de to første jentene  Anne- Helene og Maren i 1824 og  1826 bodde familien på Grønland og Lille Tøyen.  Når det gjelder Heftys løkke har det stått baker el, bankier Heftys løkke , Heftys løkke og Claus Heftys løkke.

Foreldre oppført som Ole Halvorsen og Elen Joansdatter. 

SAO, Aker prestekontor kirkebøker, F/L0013: Ministerialbok nr. 13, 1828-1837, s. 267
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20061110010657

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er jammen ikke så lett å lese navnene rett alltid, og har tatt feil flere ganger, og et kurs i gotisk skrift kunne være  hensiktsmessig.  Elen Olsdatter har jeg sett det har stått før, ved dåpen til Maren, og ved det jeg antar er hennes konfirmasjon er fornavnet til moren klusset  over. Også  konfirmasjonen til Anne-Helene står morens navn som Elen Olsdatter og jeg lurer på om det kommer av at mannen het Ole og barna hadde etternavnet Olsen? Jeg har tatt det opp i en annen tråd, da jeg begynte å tvile på om det var en og samme familie. Men jeg tror likevel det er henne, og har sett lignende tilfeller tatt opp av andre i noen tråder og forum.  Det ble gjort feil av enten klokker, prest, tellere ved folkretellinger, m.m. Men det faktum at boplassen Heftys Løkke er nevnt ved en  dåp og to  konfirmasjoner, dødsfall til  Ole Halvorsen og   i dødsprotokollen, tror jeg  at det er en og samme familie.  Ved konfirmasjonen til Maren (som var to år yngre enn Anne- Helene)  står bare fødestedet oppført ( Christiania). Ved   konfirmasjonen til John Olsen 10. april 1836 er boplassen nevnt som Heftys løkke, en mnd. før Syver Olsen ble født. hvor det står at det e Heftys Løkke ved Frogner. Ved søsteren Anne- Helene står det uriktig oppført at hennes fødested var Heftys løkke ( var Grønland) men det betyr nok at det var der hun bodde ved konfirmasjonen.  Litt forvirrende at det at det står baker ( muligens bankier)foran Heftys løkke ved et tilfelle, og Claus Hefty ved to andre tilfeller ,em det mest oppklarende var nok informasjonen Ved barnet Syver Olsens dåp, Heftys løkke ved Frogner, i og med at Ole H, døde ved drukning i Frognerelven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.