Gå til innhold
Arkivverket

Tema [#39945] på gamle forumet angående Christen Nilsen Bruun på 1600 tallet Kvikne

Torkild Knudsen
 Del

Recommended Posts

Dette allianse våpen ble omtalt i det gamle forumet. Våpnet er å finne på en stor sølvkanne. Jeg vet ikke sikkert, om dette er samme Christen Nilsen Brun, som vi finner som direktør på Kvikne bergverk på 1690 tallet. På denne tiden ( 1673 kannen ) var han jo på langt nær blitt direktør, og denne sølvkannen må ha vært forholdsvis kostbar.

Er det noen som muligens kan ha vært borti disse våpnene tidligere?

Jeg lurer på om årstallet 1673 overskriver en noe eldre gravering. Spesielt hvis en ser på 1 tallet , synes jeg det ser litt merkelig ut.

1231982535_AlliansevpenCNBrun.JPG.7c6d83dd60dc34f37a40b2f3559a6c5d.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er tre roser som vokser opp av "stokken". Fuglen holder vel en lilje i nebbet.

Ellers vet jeg foreløbig pent lite om heraldikk. Er det mulig å hente annen informasjon fra bildet? Er dette ett typisk våpen merke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 måneder senere...

Ja, både tre blomster med stilker og blad og en due med kvist eller blad i nebbet ("Noas due") er kjent fra flere norske våpenskjold på 1600-1700-tallene. Her er de da altså i t ektepars "alliansevåpen" som trolig har mannens hjelmtegn over de to skjoldene: en sol mellom to halvt påkledte armer som hver holder en halvmåne ved siden av  stjerner

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Mange takk for svar.

Noe jeg har lurt litt på, som jeg da har prøvd å finne svar på er hva for "genealogisk" informasjon en kan få ut av et slikt våpenskjold.  Våpenskjoldet er jo bygd opp av forskjellige deler og det finnes mange forskjellige hjelmtegn og våpenmerker. Kan hjelmtegnet i seg selv si noe om bakgrunnen til våpenets eier?

Kunne en velge fritt hvordan våpenskjoldet ble oppbygd på midten av 1600 tallet og utover eller var det regler for dette.

Har inntrykk av at mange borgerslekter etterhvert fikk sine egne våpenskjold på denne tiden. Kan dette være tilfelle med dette alliansevåpenet også? 

At en har med et alliansevåpen å gjøre kan kanskje i seg selv tyde på at Christen Nielsen Brun og Margretha Hansdatter har  "etablerte" våpenmerker som har eksistert i noen tid?

ellers lurer jeg jo på hvilke andre slekter som fører disse våpenmerkene. 

Nå er det jo et stort antall Brun slekter, så da dette våpenmerket dukket opp øynet jeg en sjanse til  finne noe om bakgrunnen til Christen Nielsen Brun, men så langt er jeg ikke kommet videre.

Endret av Torkild Knudsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 år senere...

Kom over dette skiftet etter forrige sokneprest til Oppdal Gert Juel Feldtmann død 1743. Enke Maria Steensdatter Meldal 04.03.1744.

https://media.digitalarkivet.no/view/25125/182

Blant sølvsakene finnes en sølvskål merket Christen Nilsen B og Margrethe Hansdatter. Hvis dette er direktør Christen Nilsen Brun og hans første kone, gir det oss  informasjon om at Margrethe Hansdatter var i live iallefall inntil 1683.

Kom til å tenke på at dette er nøyaktig 10 år etter den store sølvkannen fra 1673. Dette kan vel peke mot at de giftet seg 1673 og hadde jubileum 1683.

https://media.digitalarkivet.no/view/25125/183

1191490856_Skjermbilde2020-11-30223306.png.bcbbebab009114597bc180adccb52a92.png

Får jo inntrykk av at det kan ha gått dårlig økomnomisk med Christen Nilsen Bruun. Det ser ut til at arvegods ble spredt rundt omkring. Har ikke inntrykk av at slik type arvegods havnet hos hans livsarvinger. Da vil jeg tro at det er god mulighet for at også annet arvegods kan ha gått tapt i den slekta og blitt spredt rundt omkring eller eventuelt at dette ikke er Christen Nilsen Brun forbundet med Kvikne Bergverk og Lesja Jernverk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 år senere...

Kan dette være en hittil ukjent datter av Christen Nilsen Brun?

Søknad om fritak fra kirkens disiplin i forbindelse med leiermål mellom Margrethe Christensdatter Brun og hytteskriver Mathias Høysager ved Grutseter Smeltehytte.

En Margrethe ville passe godt inn i forhold til hypotesen om at Christen Nilsen Brun tidligere hadde vært gift med en Margrethe Hansdatter.

RA, Danske Kanselli 1572-1799, F/Fc/Fca/Fcaa/L0026: Norske registre, 1729-1730, s. 149b

https://media.digitalarkivet.no/view/60518/299

1258919211_Skjermbilde2022-02-20191304.png.211b52490b01861bfd121262acbcf882.png

Tilsvarende søknad ble også sendt litt tidligere fra hytteskriver Mathias Høysager ved Grutseter smeltehytte :

RA, Danske Kanselli 1572-1799, F/Fc/Fca/Fcaa/L0026: Norske registre, 1729-1730, s. 135a

https://media.digitalarkivet.no/view/60518/270

Mathias Høysager var sønn av byfogd i Trondheim Svend Høysager.

Denne Margrethe Christensdatter må i såfall ha gått bort uten arvinger siden hun ikke er nevnt i skiftet etter broren overstiger ved Kongsberg sølvverk Jens Christian Christensen Brun.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 år senere...

Følgende finnes i skifteforretning etter Morten Lorentsen Angell 17 november 1696:

https://media.digitalarkivet.no/view/25080/251

Trondheim byfogd, SAT/A-0003/1/3/3A/L0004: Skifteprotokoll - gml.nr.4. (m/ register), 1695-1699, s. 244b-245a

1902071754_Skjermbilde2023-05-17234117.png.67cfbb62866c6b83fdf1d4bc9394b3f3.png

Dette bekrefter at Christen ( Nilsen ) Brun holdt til på Lesja verk 1696 og at han da allerede var gift med Jens Treschoes (Treschow) enke (Inger Marie Pedersdatter).

Endret av Torkild Knudsen
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider