Gå til innhold
Arkivverket

Vielse mellom Even Egeli og Josefine Mathilde Wennerstrøm

Kjell-Steinar Wersland
 Del

Recommended Posts

Hei.

Jeg søker å finne vielsen mellom  Even Egeli og Josefine Mathilde Wennerstrøm. Even Egeli er født i Kristiansand den 23. 7. 1874

Link til dåp: https://www.digitalarkivet.no/kb20070108660109 side  109 nr. 206 .

Josefine Mathilde Wennerstrøm er født på Hidra ved Flekkefjor, Vest Agder. Link til dåp : https://www.digitalarkivet.no/kb20060106011053 Side 87 nr. 9

Deres første barn, Herbjørn Peter (Bjørn) Egeli, er født i Horten den 15.11.1900. Link til dåp: https://www.digitalarkivet.no/kb20060516060426 Side 89 nr. 2.

Han står oppført som ektefødt, og da regner jeg med at foreldrene ble viet før hans fødsel.

Jeg finner paret i folketellingen for 1900 i Horten, link til folketellingen folketelling 1900 for 0703 Horten ladested : https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01037130004867 

Mest sannsynlig ble de viet i Horten, men jeg har søkt i gjennom kirkebøkene uten å finne vielsen.

Håper noen kan hjelpe meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmålet er når Even Egeli (eldre bror av min oldefar) gikk inn i militæret og kom til Horten. Vi vet bare at de tre barna ble født der. De kan for eksempel giftet seg i Kristiansand, der Even var født i 1874. Eller et annet sted hvor Even var stasjonert forut for Horten. Finner vi Josefine Mathilde i folketellingen 1885 og 1891, kan det gi en pekepinn?

DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Tusen takk for bidraget. Jeg har søkt i kirkebøkene i Horten og i Kristiansand uten å finne vielsen. En plass må den finnes. Som sagt tidligere, så den eldste gutten ektefølt i år 1900. Da rekker jeg med at foreldrene var gift før fødselen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen Takk. Ja, så nærme har jeg ikke vært. Hvor kan en finne oversikt over borgerlige vielser i Horten og Kristiansand?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen, tusen takk. Ja, julekvelden kom tidlig i år. Du har gjort en god jobb.

Ha en fortsatt fin kveld og god jul!! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting er jo de rene fakta om utmeldelse av statskirken og inngåelse av borgerlig ekteskap, en annen ting er beveggrunnene for å gjøre nettopp dette. Jeg sliter med å forstå hvorfor. Skal høre med barnebarna, men tviler på at de vet noe om dette. De tre sønnene blir jo døpt i kirken. Skal ikke se bort ifra at Josefine Mathilde på et senere tidspunkt melder seg inn i statskirken igjen ...

DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, nemlig. Har jo lagt inn henvisninger til ft 1910 i min slektsoversikt tidligere, men har ikke festet meg ved kirketilhørigheten. Burde dog ga sjekket tellingen igjen før jeg skrev mitt forrige innlegg. Uansett, jeg synes det er underlig at de giftet seg borgerlig i 1900. Hva kan ha skjedd som hindret kirkelig vielse?

DTH

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kort oppsummering: Josefine Mathilde meldte seg ut av statskirken for å kunne gifte seg borgerlig, motiv foreløbig ukjent, og ble da rubrisert som dissenter uten samfunn. Kort etter meldte hun seg inn i kirken igjen (kan sikkert finne innmeldelsen, men det er ikke så hastverk). Giftermålet blir registrert i dissenterprotokollen for Oddernes. Men hvis det var snakk om borgerlig vielse så burde det også være registrert i en protokoll hos Torridal sorenskriveri? Kan ikke se at en skannet versjon er tilgjengelig på Digitalarkivet, så jeg får vel kontakte Arkivverket.

DTH

Endret av Dag T. Hoelseth
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Ann-Mary Engum skrev:

De giftet seg 1/3-1900.

Josefine sto i statskirken i telling 1900 også.

Tellingsdato 3 des 1900.

https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01037130004868

For ordens skyld: Det stod i forbindelse med at sønnen Herbjørn Peter ble døpt 13. januar 1901, dvs. 1 måned og 10 dager etter folketellingen 3. desember 1900, at "Moderen [var] Dissenter uden Samfund", jf. innlegg #2. Jeg tror nok at hun meldte seg inn igjen etter hvert, men heller mot at opplysningene i folketellingen 1900 ikke stemmer.

DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Jeg ser at Ann-Mary Engum skriver sitat :

"Josefine sto i statskirken i telling 1900 også.

Tellingsdato 3 des 1900."

Hvor i FT 1900 kan jeg finne at Josefine stod i statskirken? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider