Gå til innhold
Arkivverket

Karen Jacobsdatter - født 1824 i Vågan, Nordland

Kåre Kjøllesdal
 Del

Recommended Posts

Jeg søker etter informasjon om foreldrene til Karen Jacobsdatter født i 1824 i Vågan, Nordland. Hun utvandret fra Vågan til USA sammen med mannen Jens Andersen og 5 barn i 1868. Ifølge etterkommerne i USA var Karen født 14. april 1824, sannsynligvis på Hopen i Vågan.

Her er kirkeboken for bryllupet mellom Karen og Jens 8. jan 1859 #2. Hennes far ser ut til å være Jacob Sivertsen?

https://www.digitalarkivet.no/kb20050420030757

og her er familien i 1865: https://www.digitalarkivet.no/en/census/person/pf01038381003360

Jeg har all nødvendig info om Jens Andersen og hans familie - det jeg trenger er info om Karens foreldre, spesielt hvem som var hennes mor. Og jeg forstår at kirkebøkene for Vågan før 1843 ble ødelagt i en brann i 1873...

Endret av Kåre Kjøllesdal
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finner også en Karen Jacobsdatter på 13 år i 1837 i skoleprotokollen for Vågan, men her er ikke foreldrenes navn nevnt. Denne holdt til i Hopen i Vågan,

I skoleprotokollen for Gimsøy(under Vågan) finner jeg en Karen Oline på 14 år i 1837 uten farsnavn og etternavn, men moren var Ingeborg Nilsdatter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I innrulleringsmanntallene er det kun 2 Jacob Siversen nevnt i Vågan i 1825. Den ene var sønnen til Sivert Olsen Vestpolden som var 16 år i 1825, og den andre var en dreng hos Hartvig Schønning på Finneset som var 28 år og født på Helgeland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.