Gå til innhold
Arkivverket

Hvem var Karl Holmkvist f. ca 1868 fra Sverige som ble far i Sør-Odal i 1892?

Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Takk skal du ha for bidraget ditt Lars.

Etter hva jeg kan se her immigrerte han i 1902 mens kona Dorothy/Dorthe kom dit i 1900. De må trolig ha giftet seg i Usa.

Men problemet mitt blir jo å få bekreftet om dette er samme mann som ble far i Sør Odal i 1892.

Her er vel i alle fall vielsen 10.06.1902.

https://www.familysearch.org/ark:/61903/1:1:24SR-T5K

Endret av Rune Thorstensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 år senere...

Så denne tråden nå, og kan fortelle at min mormor var halvsøster til Erling Linnerud, derfor er også jeg veldig interessert i hvem Erlings far var.

Det opplyses at han arbeidet ved Thunes mekaniske verksted, uten at jeg har klart å finne noe ut av det. Ellers er det mange faktaopplysninger i denne tråden som jeg selv har funnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg arbeider også en del med Odals Verk for tiden og der er finnes navnet Holmqvist. Det jeg ikke helt forstår er hvordan det tilfeldige møte mellom min oldemor og denne Carl Holmqvist oppsto. Vi har dessverre ikke noe annet å gå etter pr dd enn kirkebøkene og de opplysningen som står der. Ingen som kunne vite svaret er lenger i live på min side av slekten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 år senere...

Det har gått drøye tre år siden dette temaet sist var fremme i lyset, så jeg tillater meg å løfte den opp igjen i håp om at noen kanskje i mellomtiden har funnet noe mer om denne Karl Holmquist.

I følge bygdeboka for Sør Odal så skal han ha reist til Amerika, og det kan jo da passe med de opplysningene som har kommet frem i denne tråden. I så fall var han født 1866/68 og døde i 1932. I følge lenken som Lars Johannessen la ut 01.12.2019 ang dødsfallet så het faren Mils??? Holmquist. Det fornavnet høres ikke spesielt Svensk ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står en del opplysninger om Carl her da han seilte fra Liverpool i 1911. Mulig du har det allerede. (Øverst)

aws4_request&X-Amz-Date=20240822T101147Z

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Rune Thorstensen skrev:

ang dødsfallet så het faren Mils???

Står det ikke Nils da i orginalen? 

0000.jpg?X-Amz-Content-Sha256=UNSIGNED-PAYLOAD&X-Amz-Security-Token=FwoGZXIvYXdzEJT%2F%2F%2F%2F%2F%2F%2F%2F%2F%2FwEaDHPE4vUlX0kbpUntKSK4AWDN%2FokANSlQiA6s1Wv97onuIGBjqNevcUFZny5zSNsIKTmlo7ghXcUf1fFZ5S85fgohkgQGsaSlQpFUABdDrM8Y5lpeklv%2BGyvvXd7MGhxYt3mQkwt%2FjueeEglEyvOX%2BQAddEek4FUDa0bpU%2FuvC372nH%2FBoG0zxF9rPuRvPnxm1gxjGmBIL5i6dXRjwG2gQnDufEmx3UplcFOpzYHpbwy2%2FKVA4%2FzzPrEs%2FwKPKytLJuPkXuOUW9Uo06GctgYyLX9eMQ2ZNIs3PFvEfUOM9vPwb52MRPcpFnDsOClkwAFKpCGUqLxc1a85pqzpow%3D%3D&X-Amz-Algorithm=AWS4-HMAC-SHA256&X-Amz-Credential=ASIAQZXES5W6TBZZZQOC%2F20240822%2Fus-east-1%2Fs3%2Faws4_request&X-Amz-Date=20240822T102330Z&X-Amz-SignedHeaders=host&X-Amz-Expires=345600&X-Amz-Signature=67a973e2b55e997b141c69b7ac7a0f16070f2f0bbfe8db654876b83cb5dc47ed

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk til Ivar og Ulla for gode innspill.

Jo, det står tydelig Nils i originalen Ivar, og det var vel også min første tanke da jeg så  hva som sto i FamilySearch.

Og takk Ulla for fødselsopplysningene fra 1866.

Da får jeg nøste videre på det å se om det evt gir noen forbindelser til Finland ettersom flere i etterslekten får treff dit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det mulig å finne ut noe mer om foreldrene til Carl?

Nils Holmquist var født i Holmby 22.06.1826, kanskje død i Malmøhus i Sverige 31.12.1900.

Kona Maria Christina Paulsd/Pålsson var født 25.11.1839 og døde 24.05.1899 i Malmøhus.

De fikk mange barn sammen mellom 1859 og 1876.

Jeg finner ikke vielsen, og hvem var foreldrene til Nils og Maria Christina?

Maria Christina var født i Lund og alle barna er døpt der, skulle jo da tro at vielsen må ha funnet sted der også. Men så langt har jeg ikke funnet den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vigsel 1859: näst längst ner på vänster sida

C0067259_00101

Lunds domkyrkoförsamlings kyrkoarkiv, Lysnings- och vigselböcker, SE/LLA/13254/E I/3 (1815-1861), bildid: C0067259_00101, sida 179

Funderar på om Carl Bernhard som är målargesäll och dör som målare i USA är den samme som Carl Holmqvist med sonen Erling Georg 1892 (#inlägg 1) som uppges vara mekaniker?  Skulle nog försöka hitta den där mekaniker innan jag går vidare.

C0067200_00062

Lunds domkyrkoförsamlings kyrkoarkiv, Husförhörslängder, SE/LLA/13254/A I/94 (1882-1887), bildid: C0067200_00062, sida 67

00105951_00036

Lunds domkyrkoförsamlings kyrkoarkiv, Församlingsböcker (inbunden serie), SE/LLA/13254/A II a/50 (1908-1914), bildid: 00105951_00036, sida 6000

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tycker det står att Erling Georgs far jobbar på Thunes mekaniska verkstad i Kristiania?

Går det kanske att hitta uppgifter därifrån?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Ulla.

Ja, jeg har også registrert at han i 1892 oppgav å være mekaniker, men han kan dog ha vært maler i et mekanisk firma.

Når det er sagt, var det vel ikke alltid at man oppgave korrekte opplysninger når man fikk barn utenom ekteskapet.

Bygdeboken for Sør-Odal sier at Carl Holmquist dro over dammen til Amerika, vilket kanskje ikke var så unaturlig når du hadde ett par farskapssaker bak deg.

Jeg kommer forøvrig ikke inn på lenkene til Lunds domkyrkoforsamling. Kanskje du kan prøve å legge de inn på nytt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er Erling Georgs konfirmasjon i 1907.

Far er skrevet som Karl Halmquist, vilket var det samme som ved dåpen i 1892.

Det sier meg at der neppe har vært noen kontakt mellom far og sønn, og at man ikke hadde andre opplysninger om ham en det man hadde i 1892.

https://media.digitalarkivet.no/view/3576/22124/108

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg søkt på ulike skrivemåter av navnet med yrke mek* og det eneste treffet jeg får er dåpen til Erling Georg i 1892.

Er det noen som kanskje er mer dyktig enn meg som vil gjøre et forsøk.

Jeg har søkt på etternavn begynner med Holm* eller Halm* og fornavn på C* eller K*, men som sagt bare ett treff.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://forum.arkivverket.no/topic/346396-trenger-hjelp-til-å-tyde-merknad-ytterst-til-høyre-ved-dåp-i-sør-odal-1892/

21 timer siden, Rune Thorstensen skrev:

Hei Ulla.

Ja, jeg har også registrert at han i 1892 oppgav å være mekaniker, men han kan dog ha vært maler i et mekanisk firma.

Dersom 1892 er dåpen til Erling Georg, stemmer ikkje dette heilt.  Han var "Arbeider ved mekanisk Verksted" (Thunes mek.)

og dei hadde nok mekanikarar, men også mange andre yrkesgrupper.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, kanskje det likevel kan være maleren vi finner igjen i Amerika, gift i 1902. De hadde vel malere ved mekaniske verksteder på den tiden tenker jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uppdaterar hänvisning till vigseln 1859 mm

https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/C0067259_00101

Lunds domkyrkoförsamlings kyrkoarkiv, Lysnings- och vigselböcker, SE/LLA/13254/E I/3 (1815-1861), bildid: C0067259_00101, sida 179

https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/C0067200_00062

Lunds domkyrkoförsamlings kyrkoarkiv, Husförhörslängder, SE/LLA/13254/A I/94 (1882-1887), bildid: C0067200_00062, sida 67

https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/00105951_00036

Lunds domkyrkoförsamlings kyrkoarkiv, Församlingsböcker (inbunden serie), SE/LLA/13254/A II a/50 (1908-1914), bildid: 00105951_00036, sida 6000

Modern Maria Kristina dör 1899

https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/A0025965_00260

Lunds domkyrkoförsamlings kyrkoarkiv, Församlingsböcker (inbunden serie), SE/LLA/13254/A II a/9 (1898-1902), bildid: A0025965_00260, sida 3058

Har sökt bouppteckning efter henne men inte funnit den. Tänkte att det ev. kunde stå var Karl Berhard befann sig då.

Nils Holmqvist flyttar 1908 till Helsingborg, längst ner på sidan

https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/A0025872_00076

Lunds domkyrkoförsamlings kyrkoarkiv, Församlingsböcker (inbunden serie), SE/LLA/13254/A II a/26 (1902-1908), bildid: A0025872_00076, sida 3582

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange takk Ulla.

Jeg forsøker å jobbe parallelt hvor denne Carl Halm/Holmquist er en kandidat, samtidig som jeg forsøker å finne andre potensielle kandidater.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser dessverre ut til at jeg ikke kommer videre i forsøket på å finne ut hvem denne Karl Halm/Holmquist  fra Sverige var som ble far til et barn utenom ekteskap i Sør-Odal 1892.

Bygdeboka for området vil ha det til at han dro over dammen til Amerika, men vi har ikke klart å slå fast hvorvidt Karl Halm/Holmqiust og Karl Bernhard med samme etternavn er en og samme person. Sistnevnte giftet seg med en norsk kvinne i Amerika i 1902 og han døpte en datter for Ellen, som var navnet til kvinnen han fikk barn med i 1892.

Men i slektssammenheng mangler vi dokumentasjon på at dette er en og samme person.

Jeg vil takk all som har bidratt i forsøket på å avdekke sammenhengen, men det kan se ut til at det stopper her.

Jeg komme imidlertid til å fortsette i det stille i håp om å finne noe mer håndfast, og skulle jeg lykkes med det, lar jeg høre fra meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Finnes det ingen oversikter over arbeidere på Thunes Mek. Vst

2. Finnes det i de svenske församlingsbökene som sier noe om at Carl Bernard flyttet til Norge og i såfall når.

3. Min Oldemor (Altså moren til Erling) var i Oslo i tjeneste 1891 og bodde i Saksegaardsgt , Navnet er skrevet Elen Gurine Pedersen

4. Finner ingen Karl Holmquist i denne folketellingen

5. Finner ikke ut hvor du kan ha funnet i bygdebøkene at Karl Holmkvist reiste til Amerika Rune

6. Her tror jeg at det kun er DNA som kan løse saken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Geir.

Det er mange ubesvarte spørsmål knyttet til denne Karl Holm/Halmquist, og vi er flere som har forsøkt å finne ut av hvem han var, hvor han kom fra og ikke minst hvor han ble av. Men så langt uten sikre svar.

De eneste  "sikre" opplysningene vi har om ham er knyttet til Erling Georgs fødsel/dåp. Der er det oppgitt et ca fødselsår og at han arbeidet med Thunes Mek..

De opplysningene går igjen ved Erling konfirmasjon og vielse. Men jeg tviler på om det har vært noen kontakt med Karl, så de opplysningene er nok hentet fra dåpen.

Men som du skriver så finner vi ingen passende kandidat i 1891 tellingene, så det er jo et spørsmål om opplysningene  var korrekt i utgangspunktet.

Karl var neppe til stede ved fødselen og det må trolig være Ellen som har opplyst om navn på barnefaren og hvor han arbeidet.

Så dersom de opplysningene ikke var korrekt, så er jo den feilen blitt gjentatt ved senere anledninger.

Når det gjelder Amerika, så er det jo flere som har opplysninger om at det var dit Karl dro, men jeg ser i papirene mine at jeg har blandet Karl sammen med Ellens far, for det var han som dro til Amerika.

Du har nok rett i at DNA trolig er det eneste som kan gi noen sikre svar, men da må det helst finnes andre barn som har Karl til far.

Jeg kommer nok til å rote rundt i den gryta flere ganger, og skulle jeg finne noe håndfast skal jeg gi tilbakemelding.

Lenke til kommentar
Del på andre sider