Gå til innhold
Arkivverket

Ole Olsen Sogge (ca. 1811-1857) i Grytten og Kristiansund - hvor var han fra?

Marius Berg
 Del

Recommended Posts

Hei, har ikke lest alle trådene her, men opplyser om at jeg har 3 personer med etternavnet SOGGE i min familie/slekt. Det er Agnes Sogge f: 14/11-1891 Kr.Sund, Arne Jacobsen Sogge omkr 1863 og Elen R Sogge f: omkr 1864, begge de sistnevnte i Grytten....Om dette kan være til hjelp. Ha en fin kveld og godt nytt år:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo Randi!

Makan til jobb! Du er et prakteksempel på alle de som bruker tid og kreativitet på å knekke en nøtt som i utgangspunktet var umulig å få tak på. Det viser også hvilken hjelp det er mulig å få fra alle gode krefter som følger dette forumet. Helt utrolig.

Olav B.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Josefine Marie. Preuss sin sønn, Gotthard Emmanuel, døde i Stockholm 27. februar 1879, 10 mnd og 22 dager.

https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/00007023_00083#?c=&m=&s=&cv=82&xywh=99%2C1020%2C2765%2C1772

Jeg har lett etter Josefine Marie i Göteborg i 1879, men ikke funnet henne sålangt. Finner ingen som kan være henne i Ft 1880 for Göteborg, har søkt med navnet Josefine/a Marie/a og Preuss i ulike varianter.

Kan hun ha reist videre fra Göteborg, USA f. eks.?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oline Olsdatter Sogge Preus døde i Oslo i 1869:

Fra Dødsfallprotokollen, se nr. 1110:

Enke positivspillerske Oline Olsen Preus, 33 Aar gl,  død igaar,  i Rusløkkveien 26.

SAO, Oslo skifterett, G/Ga/Gaa/L0007: Dødsfallsprotokoll, 1864-1870, s. 280b-281a
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/sk20081219310710

Endret av Randi Elisabeth Haugros
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott med de nye opplysningene! Meget vel mulig at Josefine Marie Preus reiste videre til USA.

Et tilfeldig søk på "Oline Preus" hos Nasjonalbiblioteket fikk for øvrig frem en noe kuriøs kilde, nemlig Undersøgelser angaaende syphilis av dr. Carl Boeck. Her listes en lang rekke syfilispasienter opp, inkl. et barn på 1/4 år, født i Sverige (!) med navnet "Amalie Marie Preus", men nå dødt, se lp. 5547 på s. 146-147. Om tilstanden opplyses det at det forelå "Ulcera natium, Exanthema papulosum totius fere corporis", som jeg tolker som sår på rumpeballene og et papuløst utslett over nesten hele kroppen. Hun ble behandlet fra 2.1.1860 til 25.1.1860 og er trolig derfor født en gang på høsten 1859. Barnet ble sågar obdusert: "Der fandtes ved Obductionen Svulst af Underlivsglandlerne, Thymus meget stor." 

Amalie Marie Preus finnes i dødsfallslistene (nr. 11) som død 25.1.1860, og jeg finner henne gravlagt 31.1.1860 fra Oslo Domkirke / Vår Frelsers.

Kanskje var syfilis årsak til Josef og Oline Preus' dødsfall også, selv om jeg ikke finner noen av dem i ovennevnte kilde. Og et eller annet sted i Sverige må de altså ha fått datteren Amalie Marie medio oktober 1859.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff da, trist med lille Amalie Marie.

Se mitt forrige innlegg. Jeg glemte å legge ved lenke til Dødsfallprotokollen 1864-1869. Det er nå gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.