Gå til innhold
Nasjonalarkivet

uekte barn døpt, far mangler, men blir "underrettet". Hvor leter jeg?

Recommended Posts

Jeg er på jakt etter min oldefar født i 1891, og det eneste håndfaste er klokkerboken, der det ved dåpen av hans uekte barn, min bestefar, står barnefarens navn, bosted og fødselsår. Men det er ikke nok til å finne ham, dessverre. Men når det står at far "underrettes" regner jeg med at noen i "øvrigheten" sendte ham et brev, og at man kanskje tok kopi av brevet og la i en mappe e.l? Hvor i Statsarkivet i Trondheim skal jeg i så fall lete? Jeg vet ikke om det er klokker, sogneprest eller lensmann som hadde med slike saker å gjøre, eller hvordan korrespondansen forgikk på den tiden.

Dåpen var i Herøy, Nordland, i 1914.

På forhånd tusen takk.

Mvh,

Tore Stabell Kulø

oldebarn

Eventuell farskapssak før 1915 vil som regel finnast som privat politisak. Elles så kan det finnast saker om oppfostringsbidrag i amtmannsarkivet. Før 1915 var det opp til mora om ho ville oppgje barnefaren og kreve bidrag frå han.

(Då dei Castbergske barnelover kom i 1915 vart det eit krav at faren måtte bli oppgitt. Frå den tida av finn ein farskapssakene i sorenskrivararkiva og lensmannen fekk oppgåva som bidragsfogd).

Tusen takk for svar!

Hvis man møter opp for å finne noe om denne politisaken eller bidragssaken i amtmannsarkivet, er det slik at Statsarkivet er så "strukturert" at man vil kunne finne det ganske raskt - hvis det er der - eller leter man litt "på måfå" i tusen permer og mapper?

For man kan kanskje ikke bestille hjelp til å finne dette via Arkivverkets "bestill en enkeltopplysning"-tjeneste?

Mvh,

Tore Stabell Kulø

på Oldefar-jakt

Endret av tore stabell kulø

Det vil som regel kreve noko leite-arbeid, og det er jo heller ikkje sikkert at det fins ei slik sak. Send gjerne inn ei bestilling til Statsarkivet i Trondheim, så kan dei sjå på saka og hjelpe deg vidare. Bruk skjema i lenka under:

https://www.arkivverket.no/tjenester/bestill-en-enkeltopplysning 

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.