Gå til innhold
Arkivverket

Olof Hornemann f. ca 1674 i Trondheim. Avdød i Amsterdam 1713. Hans foreldre ?

Ivar Moe
 Del

Recommended Posts

Holder på med slekta i Nederland da det dukker opp en inngift Trønder.

Olof Horneman (kjøpmann) som gifter seg med Anna Elisabeth Abo 11 april 1701 i Amsterdam.

Utklipp fra stambok.

image.png.eded6f37ae03b3cb928ede6ab2b22628.png

De forlover seg 24 mars 1701 - 24-03-1701 - Horneman, Oloff - Abo, Anna Elisabeth - DTB 702, p.211 - Huwelijksintekeningen van de PUI. - OTR00218000108

https://archief.amsterdam/indexen/ondertrouwregisters_1565-1811/zoek/query.nl.pl?i1=1&a1=horneman&x=20&z=a#OTR00218000108

Er det noen som kjenner til denne karen/ slekta ?  Ser det er en del Horneman i Trondheim på 1700 tallet.

Mvh

Ivar

Endret av Ivar Moe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Supert Sven. 

Det er vel Ole Hornemann som oppholder seg i  Amsterdam da i følge skifte som er han jeg ser etter.

Dåpen hans er vel sikkert ikke så lett å finne. Hadde vært greit å fått kontrollert at det som står i Stamboka er riktig. Men kjempefint å få foreldrene på plass.

Hjerteligst

Mvh

Ivar

Endret av Ivar Moe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brodahl oppgir i Trøndersk Personalhistorie II, under "Bryllup og barnedaap i Vor Frue sogn 1653-1732" : 1669: 24/3 Henrich Horneman.  Nokon barnedåp i 1674 er ikkje nemnt. Kyrkjeboka før 1732 er tapt.

Endret av Håvard Moe
skrivefeil
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del hadde det holdt å få bekreftet årstall, men selv der sliter jeg. Olof skal vel være 26 år da han gifter seg i 1701 hvis han ble født i 1674.

Er det noen som klarer å tyde alderen som er oppgitt ved vielse innmeldingen ?

image.png.1b64db378bf7709df8fe5997df25f461.png

Men at det er rett familie som er funnet det er jeg overbevist om. Broren Hans som også er nevnt i skifte er fadder til et av Olofs barn.

Endret av Ivar Moe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Per Morset skrev:

Dette skal vel bety "gammel 28 år"?

Hei Per og takk for tips.

Jeg ser ikke at det er ett 8 tall, men enig med at det er heller ett 8 tall enn ett 6 tall 🙂

Hvis det er ett 8 tall så er han i tilfelle født 1672.

Er det andre som er enig/uenig med Per ?

Teksten er " Olof Horneman van Dronthem  copman oud 2? jaren"    

Mvh

Ivar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den er god Per. Da er jeg overbevist.

Da har vi sålangt 3 forskjellig fødselsdatoer/år på Olof.

Han hadde disse barna:

Hendrik Laurens f. 1704

Hendrina f. 1707

Maria f. 1711

Mvh

Ivar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 måneder senere...

Litt oppdatering her. 

Olof og Anna hadde en datter til:

Anna, hun ble født i Amsterdam 23. feb 1702 og døde samme sted 3. nov 1769

Hun gifter seg 26. mai 1720 i Amsterdam med Barent Gerbrant Homoet 10. nov 1695 - 1. mar 1768.

Hans foreldre: Albertus Homoet og Susanna van Leeuwen 

De andre barna

Hendrik Laurens f. 1704

Hendrina 7. des 1707 - 11. apr 1722

Maria 24. juli 1711 - 2. juli 1714

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, jeg har tidligere notert at Olof Henriksen Hornemann skal være født 25. nov. 1673 i Trondheim. Ant. har han gjort det bra i Amsterdam, og handlet på Trondheim, der han bl.a. har ytt et lån til (handelsmann) Michel (Pedersen) Leth (død des. 1718) g.m. Anne Christophersdatter(?):

OBLIGASJON 13. feb. 1721 Trondhjem Pantebok 4, 40b
TIL Sr. Hans Horneman
FRA borgerlig innvånerske i byen Anne salig Mechell Lethes
PÅ 100rd, til innbetaling av hennes manns tidligere lån av salig Ole Horneman,
MED pant i "min iboende Gaard og Grund med Paastaaende Huuse, Sampt Brøgge Plads med Paabygte brygge".
1. eiendom: Grunn med påstående bebyggelse Vor Frues sogn
Eiendommen ligger "Næst till Baltzer Virtmand paa Østre Side, og Magr. Peder Lunds i Søer ved Søen".
Tidligere referanse:
Førsteprioritetspant i eiendommen har Madame Sal: Johan Mølmans og Hr. Bendix Friis.
Vitner: Laugverge Sr. Lauritz Ottesen og Moses Povelsen Schioldager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Christian.

Ja det blir vel ikke så lett å finne fasit på fødselen til Olof siden kirkebøkene ikke finnes og heller ingen slike opplysninger notert i vielse notatene.

Denne obligasjonen er interesant, men er det Hans eller Olof som har ytt dette lånet ?.

Forresten mange registreringer om Hans i Nederland, så også han må ha oppholdt seg der i lengre eller kortere perioder.

Mvh

Ivar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.