Gå til innhold
Arkivverket

Forståelse av rettsak 1792-93 mot Peder Hansen Hals

Baard Vidar Pettersen
 Del

Recommended Posts

I forbindelse med et mitt forsøk på å finne den rette Peder Hansen i et annet emne her på forumet, håper jeg noen med erfaring fra å lese tingbøker kan hjelpe meg. Under har jeg forsøkt etter beste evne å transkribere de fire innføringene Knut Skorpen har vært så vennlig å gi meg. Bær over med mine mangler når det kommer til tyding, men jeg tror ikke det vesentlige er borte. Som dere vil se er det saken mellom Peder Hansen Hals og Marit Kristensdatter for leiermål. Marit betaler sine bøter i første innføring, mens Peder ber om utsettelse for å skaffe seg attest på at han blir innrullert.

Mine spørsmål når dere har leste transkripsjonen er følgende:

- Når saken blir frafalt på siste høstting uten forklaring - betyr det at man har fått bevis for at Peder er innrullert, eller var det nok å ikke stille tilstrekkelig mange ganger?

- Dersom han var innrullert; ville det bety at han reiste bort, eller var han stående reserve hjemme?

- Han blir hele tiden omtalt som Peder Hansen Hals. Dersom han i mellomtiden hadde flyttet til et annet sted - ville han fremdeles kaltes Hals? Også om han allerede bodde et annet sted, men sto oppført i kirkeboka som Hals, da barnet ble født?

Her er mine forsøk på tyding:

Vårtinget i Vefsn 1792 https://media.digitalarkivet.no/view/31276/17

(s. 14b 3. avsnitt)
Hr Niels Winter som Sigts berettiges havde her til Retten ved
muntlig varsel indstevnet drengen Peder Hansen Hals og piigen
Marithe Christensdatter for med hinanden begaaet Lejermaal, herom
at anføre Beviiser og efter paastand lade dom for Sag og Anlastninger;
denne Sag begiærede Procurator Dass for Citanten brettelaget, og derhos
gav tilkiende at indstevnt Marithe Christensdatter Hals her paa Laugste-
det i gaar havde ladt betale et fulde Bøder og lovet godvillig at indfin-
de sig paa vand og brød, som Comparenten for denne frinde frafalds
Sagen med hende.      Peder Hansen Hals møtte og efter at have tilstaaet
Stevningens lovlige forkyndelse begierede Sagen udsadt til næste høste
Ting for at erhverve Attest om at han er enroulleret og følgelig fri..
.. lejermaals bøder ….       Dass fremlagde præsten hr. Lyngs
Attest av Weffsens kirkes Ministrial Bog, som han begiærde læst:
     Eragte Sagen udstaar efter Indstevnts Begiær til næste Vefsens 
Alminnerlige høste Ting.-

Høsttingen 1792 https://media.digitalarkivet.no/view/31276/49
(s. 46b nederst) 
Hr. Niels Winters mod Peder Hansen Hals og Marithe Christens
Datter for Lejermaal anlaget og udsatte Sag blev av Procurator Dass
…… Etter udraab møtte iche Peder Hansen Hals eller nogen
paa hans veigne.     Dass giorde saadan Paastand, at indstevnte Bar-
neFader Peder Hansen Hals med dom maatte tilpligtes at betale lej-
ermaals Bøde efter Lovens 6. Bogs 13 Capt: 12 Ark: og istæden som
opføret skriftemaal efter forordningen av 8. Junij 1767 at hensettes
paa Vand og Brød hos Bodts Lehnsmand og at betale denne SagsOm-
kostninger i alt med 4rd 8 ort hvormed Comparenten indloed Sagen
under Dom.       Dommeren tilspurgte Citantens fuldmægtig Dass
om han i denne Sag ville i følge Rescript av 23. Januarii 1784
tilvejebringe noget Beviis for hvad enten indstevnte Peder Hansen Hals
er enroulleret udi hans Maystæts Søe Tienste eller iche. Hvortil Dass
gav saadant svar, at uagtd han formeente at det paalaae ind-
stevnte selv at anskaffe sig saadant Beviss fra enroullerings Chef-
fen, til hvilken ende han og paa forige Ting begiærde Sagen udsadt
saa ville Comparenten dog formode at hans Principae Citanten
Hr Vinter ville søge paa vedkommende Bod den formodne Attest.-
   Eragtet: for at give tiid til den forberørte Atterster fremskaffel-
se udstaar Sagen til næste Wefsens VaarTing 1793. 

Vårtinget 1793 https://media.digitalarkivet.no/view/31276/90
(s. 86b 4. avsnitt)
Hr. Niels Winters mod Peder Hansen Hals for lejermaal anlagde og ud-
satte Sag …. ….. Procurator Dass med anmodning at samme maatte udset-
tes til næste Ting.    Peder Hansen Hals møtte iche. Eragted: Etter Citantens
Begiær udstaar Sagen til næste Wefsens almindelige høste Ting. –

Høsttinget 1793 https://media.digitalarkivet.no/view/31276/114
(s. 110a nest siste avsnitt)
Niels Winters mod Peder Hansen Hals andlagde Sag for Lejermaal, de- 
clarerede Proc: Jæger paa Citantens veigne at være frafalden, og derfor ud-
gaar samme.- 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
På 23.1.2019 den 0.04, Baard Vidar Pettersen skrev:

Mine spørsmål når dere har leste transkripsjonen er følgende:

[1] - Når saken blir frafalt på siste høstting uten forklaring - betyr det at man har fått bevis for at Peder er innrullert, eller var det nok å ikke stille tilstrekkelig mange ganger?

[2] - Dersom han var innrullert; ville det bety at han reiste bort, eller var han stående reserve hjemme?

[3] - Han blir hele tiden omtalt som Peder Hansen Hals. Dersom han i mellomtiden hadde flyttet til et annet sted - ville han fremdeles kaltes Hals? Også om han allerede bodde et annet sted, men sto oppført i kirkeboka som Hals, da barnet ble født?

Saka er diskutert over kafébord i dag. Mine svar blir då:

1) Saka er fråfallen enten fordi Winther (som hadde sakefallrett) og Peder Hanssen er blitt forlikte ELLER fordi han er innrullert. Om Peder berre hadde  late vere å møte, kunne dei avsagt dom utan hans forklaring.

2) Ein innrullert soldat kan vere reist ut, men han kan òg ha vore i beredskap heime. Truleg.

3) I denne saka er tiltalte Peder Hanssen Hals, sjølv om han flyttar til Andås. Det har m.a. med sakefallretten å gjere. Winther hadde sakefallsrett på Hals (som tilhøyrde kyrkjegodset), men kanskje ikkje på Andås, som høyrde til Dønnesgodset,

*) Og Indreholmen, som Peder Hanssen, Huusmand / Dolstad prestegaard, hadde som fødestad, må vere Innerholmen i Herøy. Innerholmen var sentral ved sommarfisket vefsningane dreiv "i Holmo". Det kan nok ha vore dei vefsningane som fiska herifrå vinterstid òg, men vinterfisket på den tid var helst i Lofoten. Det er ikkje utenkjeleg at ein gut er fødd i Innerholmen og døypt i Dolstad kyrkje, sjølv om Herøypresten nok ville mislikt det. 

Endret av Knut Skorpen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...
På 2.2.2019 den 15.22, Knut Skorpen skrev:

Og Indreholmen, som Peder Hanssen, Huusmand / Dolstad prestegaard, hadde som fødestad, må vere Innerholmen i Herøy. Innerholmen var sentral ved sommarfisket vefsningane dreiv "i Holmo". Det kan nok ha vore dei vefsningane som fiska herifrå vinterstid òg, men vinterfisket på den tid var helst i Lofoten. Det er ikkje utenkjeleg at ein gut er fødd i Innerholmen og døypt i Dolstad kyrkje, sjølv om Herøypresten nok ville mislikt det. 

Litt usikker på hva du mener her. Tenker du at en av de to kandidatene vi har igjen, ble født på Innerholmen i Herøy, men døpt i Vefsn uten at det var nevnt i kirkeboka? Var i det hele tatt kvinnene med på fiske? Og dersom det ikke er nevnt i dåpsoppføringen, er det sannsynlig at det blir oppgitt som fødested 50 år senere? Eller misforsto jeg helt hva du mente nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvinnene var ikkje med på fiske, men dei kunne gjere teneste i fiskeværet. 

Eit barn født på Innerholmen vil normalt bli døypt i Herøy. Men når vi ikkje finn barnet døypt der, skal vi ikkje sjå bort frå at barnet er døypt i heimsoknet. Så er spørsmålet om presten vil gjere merknad om fødestaden ved dåpen. Burde han gjort det? 

Når han som vaksen fortel rulleføraren at han er fødd i Innerholmen, er det fordi han har høyrt det av mor si. 

Men om denne hypotesen er  sannsynleg i nokon av våre tilfelle, er ei anna sak. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Knut Skorpen skrev:

Kvinnene var ikkje med på fiske, men dei kunne gjere teneste i fiskeværet. 

Når du skriver "gjere teneste", mener du ugifte kvinner, ikke sant? I temaet dette er spørsmålet er hentet fra, mener jeg å ha gjort rede for de Peder Hansen-er som er døpt i Vefsn i det aktuelle tidsrommet og sitter igjen med to av dem som kandidater. Peder Hansen fra Tverråga, som var 3. barn av Elen Olsdatter og Peder Hansen fra Forsjorda, som var 5. barn til Karen Olsdatter. De to mødrene hadde henholdvis en 3-åring og en 2-åring hjemme på det tidspunktet Peder skulle være født. Jeg er enig i hypotesen din som hypotese 😉, men mener at dersom "vår" Peder Hansen er døpt i Vefsn, må Innerholmen som fødested i Innrulleringsmantallet rett og slett være en feilnotering.

Jeg har ennå ikke hatt tid til å manuelt gå igjennom alle mulige årene for Herøy, men har støttet meg til familysearch og gått gjennom noen få år selv. Dette må jeg gjøre grundigere så fort jeg får litt mer fritid 🙂. Men vi har jo ikke for mange Peder Hansen-er; vi har for få. Vi har to uavklarte i 1782, som med stor sannsynlighet er de to nevnte, men i 1801 er det kun en igjen - uten at det er oppført noen Peder Hansen som dør i Vefsn i tidsrommet. Det styrket (mente jeg) at Peder Hansen Hals var dratt i tjeneste og at det var den andre Peder Hansen som giftet seg med Marit Kristensdatter. Men den teorien må jeg trekke tilbake.

For det første høres konklusjonen ved kafébordet svært riktig ut. At det i hvert fall ikke kan påvises at Peder Hals drar i tjeneste, men at det er mer sannsynlig at han blir i Vefsn. For det andre slo det meg når vi igjen kom inn på Innrulleringsmanntallet, at produktet av rettsaken - min tipptipp Jon Pedersen - oppga i Innrulleringsmanntallet 1821 at han er født ved Dolstadsjøen. Det stemmer jo ikke, og jeg kan ikke tenke meg at han hadde oppgitt det om ikke det var der faren holdt til. Dermed anser jeg det som sannsynliggjort at Peder Hansen Hals som fikk en uekte sønn med Marit Kristensdatter, er samme Peder Hansen Øyen som gifter seg med Marit fire år senere.

Og som jeg har prøvd å gjøre rede for i det tidligere nevnte temaet, mener jeg at det er mest sannsynlig at dette er Peder Hansen født i Forsjorda - med mindre en manuell gjennomgang av alle mulige år viser at det er født en Peder Hansen på Innerholmen likevel 🙂.

(Og så var jeg like langt, for sannsynligvis er ikke nødvendigvis..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg spurde Kjell Jacobsen kor pålitelege opplysningane om fødestad i innrulleringsmanntala var, etter hans vurdering. Han svarte: "Er har rekna opplysningane som svært pålitelege. Kanskje eg har vore for ukritisk der?"

Og for å pirke litt: Et har inga tru på at Innerholmen er ei feilnotering. Men kanskje det er ei feilopplysning? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nok en litt annen innfallsvinkel til innrulleringsmanntallene siden den første personen jeg fant der, beviselig ikke var født der det ble oppgitt. Jeg har tidligere også sett at Geir Tverå kom til samme konklusjon i 2007. Men i dette tilfellet er det vel å dra det litt langt at faren kan ha kommet fra Innerholmen? Hans Olsen vet vi vel ikke så mye om, men jeg synes det høres underlig ut. 

12 timer siden, Knut Skorpen skrev:

Og for å pirke litt: Et har inga tru på at Innerholmen er ei feilnotering. Men kanskje det er ei feilopplysning?

Vet vi noe om hvordan dette manntallet foregikk? Var det en form for kladd, eller ble manntallet bragt rundt fra gård til gård? (Griper etter halmstrå.. 😉

Uansett - her er det bare for meg å sett meg ned å gå manuelt gjennom 1750-65 for Herøy 🙂 Den usikkerheten må ryddes av banen. Er vi enige om at han i så fall må finnes i en av disse to kirkebøkene:

Ministerialbok nr. 830A03, 1737-1767

Ministerialbok nr. 830A04, 1737-1768

Og har noen i så fall erfaring med om dåpsregisteret på slutten av bok 4 er komplett og pålitelig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg synst (også) bøkene i Alstahaug prestegjeld er uoversiktlege.
Eg har alltid sett for meg at dei militære rullene vart ført på ein sesjon, men eg veit ikkje. Sjå her: https://lokalhistoriewiki.no/Militær_rulle

Innerholmen var viktig for vefsningane. Men likevel er det spesielt om vefsningar er fødd der ute, det er eg einig med deg i.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har stilt spørsmålet til slektshistorielaget ALost i Sandnessjøen, og fekk dette svaret:

Det er ingen Peder Hansen, Innerholmen, som er født I Alstahaug prestegjeld i det tidsrommet.  Heller ikke noen Peder Hansen, Innerholmen som er blitt konfirmert senere.
Må være innflytter og senere flyttet til Vefsn.

Mvh
Åsmund V J.

Eg forstår han slik at PH kan ha oppgitt Innerholmen som fødestad fordi han har budd der i barneåra.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, Knut! Jeg setter virkelig pris på at du sjekker dette opp! Jeg hadde finlest 1/3 av de aktuelle årene, uten napp og med kun en Johan Olsen som døpte barn fra Innerholmen. Mitt neste skritt var å sjekke konfirmasjonssidene, men nå slipper jeg det 🙂

Jeg har kikket litt på Innrulleringsmanntallet igjen. Rent estetisk. Uten at jeg har noen som helst faglig grunn til å påstå noe om dette, slår det meg hvor sirlig dette er ført - med samme penn gjennom hele manntallet og helt slavisk etter matrikkelnummer. At dette skulle vært gjort uten kladd virker umulig for meg. Jeg vet du har større tiltro til manntallet enn meg, Knut, men jeg mener fortsatt det kan være en feil i innføringen. På den annen side - om skriveren skulle forvekslet et fødested, burde jo en av de nærmeste stedene vært dobbeltført eller feil, og det er ikke noe som tyder på det. 

Så om jeg skal prøve å overbevise meg selv om at Peder Hansen Dolstadsjøen faktisk skulle ha oppgitt et sted i Herøy som fødested må det være fordi han har noe slekt der ute. Vet du om det er gjort noe arbeid for å kartlegge brukere av Innerholmen? Kan Hans Olsen komme derfra? Eller ha flyttet dit etter at kona dør? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg trur det med slekt på Innerholmen er eit blindspor. Hugs at Innerholmen var viktig for vefsningane; mange av dei var der ute på fiske. 

Dersom Per H. ikkje er døypt i Herøy, må vi tru han er døypt i Vefsn. Anten militærrullene skriv den eine eller andre fødestaden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror du har rett i det. Antallet Peder Hansen-er i Vefsn går jo også opp. I alle fall fram til vi nærmer oss århundreskiftet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider