Gå til innhold
Arkivverket

Willads Jensen eller Jonsen (?) i Heier, Idd, diplom 1616

Ole Henrik Ystehede
 Del

Recommended Posts

Hei, i utrykt diplom av 16. februar 1616 https://www.digitalarkivet.no/sa10081403058006 vedr. gods etter Nils Haagensen på Torp (stamfar til slekten Dorph) har Willads i Heier bevitnet. Han nevnes her med patronymikon, men jeg klarer ikke se om det er Jensen eller Jonsen. Supert om noen som er stivere i gotisk kan hjelpe.

Jeg legger dette her og ikke i forum for tyding da jeg regner med at Willads patronymikon har interesse for flere - han var lensmann, stor jordeier og har omfattende etterslekt gjennom sine døtre Mari (gift først med Peder Snekketorp og dermed med Herman Larsen Torgalsbøen )og Allis/Alhed gift med Oluf Larsen Torgalsbøen. Etterkommere etter disse døtrene er det mange av både i og utenfor Idd/Halden.

De to brødre Torgalsbøen som her er nevnt er forøvrig sønner av Karen Hermansdatter Torgalsbøen og presten på Ed, Lars Bjørnsen.

Supert om noen kan avklare Jensen eller Jonsen :-).

vh Ole Henrik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ole Henrik,

I det første brevet støtter jeg en lesning som "Jensenn" snarere enn *Jonsenn:

En forsøksvis transkripsjon av det aktuelle tekstpartiet: (...) och fast och Vbrødeligen Holdis skall Haffuer Jeg Mith Seuan(n)elig Bom(m)ercke Her vnnder ladiit Setthe, och Wennligen ombeditt Erlig och Velagt Mennder Chresten Niilsenn pa Hoffuesrødt och Velladtz Jennsen i Heier Dethe Miith Breff Thill ydermiere stadfeste[ls]e (...)

Om du i originalen (1616) sammenligner den presumptive e-en i "Jensenn" med den kjente e-en i ordet "ydermiere på linjen nedenfor (skrått til venstre), så vil du finne støtte for en slik tolkning.

Mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk, Are! Vi har nok med en Jenssen å gjøre. Må lære meg gotisk bedre.

Willads bodde på Heier (min kones gård, hvor vi også bor). men kom neppe derfra: Oversikten over odelsbønder i 1624 https://www.digitalarkivet.no/jo10051103290038 viser at han eide odelsjord i Snekketorp (og pantegods i samme gård), Bisseberg (slik jeg tolker det), samt pantegods i Sanderød (trolig den parten som senere kom i Oluf Larsen Torgalsbøens eie) og pantegods i Berger (Bjerge) i Holtgrenden (nabogård til Bisseberg). Alle disse gårder på Idd.

Heier var giftingsgods, det samme var en part i Nordgaard (sistnevnte var den eneste gård det ikke fulgte byksel med - jeg har regnet med at dette var Nordgaard på Idd (ved Bergstien), men ser at det står noe annet - det kan være Enningdalen, men det finnes ikke noen Nordgård der, ei heller av forsvunne gårder - kan det stå Ingedal?( Men her er vel heller ikke noen Nordgaard...).

Ved hyllningen i 1591 står han som Willatz Skottene (seglet er det samme som senere blir brukt - skjold med VI over), i 1610 er han selv lensmann og blir sendt til hyllingen sammen med Christoffer Holm og Hans Gimming. Skottene ligger mellom Bjerge og Bisseberg.

Willads  var den klart største jordeier blant bøndene på Idd, og som nummer to kom Karen på Torgalsbøen. Jeg tror Willads var gift med en Iversdatter, i 1591 setter Iver Heier sitt segl som en av almuen, og på midten av 1600-tallet eier en Anne Iversdatter en del av Hejer. Hun ser ellers ut til å bo på Bisseberg eller Hov. Hun kan være en svigerinne av Willads.

Willads er et navn som på Idd kun finnes blant Willads Heiers ættlinger, og forsvinner på 1700-tallet. Kan hende han var innflytter, og hadde arvet jorden. Willads-er finnes det jo ellers en del av i Rygge-området, og sogneprest i Fredrikstad i 1591 het Jacob Willadsen.  I Harald Bakkes "Id Herred" står det at "Jacob Christianssøn Willatzen, anføres i Stiftsboken som værende Sogneprest her (Idd) den 2. februar 1575. Oslo stiftsbok fol. 26 b." Dette er vel den samme som i Fredrikstad, og ikke så mange årene før tiden Willads ble født - det må være før 1570, han var vel myndig da han satte seglet sitt i 1591. Dette kan være en slektning, men det er ingen koblinger ellers som passer annet enn det uvanlige navnet (som vel for prestens del mer er et slektsnavn enn fornavn).

Registrerer at det er mange som legger til Willads på sine slektstrær, ingen har vært korrekte. Så dersom noen føler behov for å rette opp, er dette t.o.:-), og om noen har info om ham eller kretsen rundt ham, er det supert! Både jeg og min kone har ham på slektstreet gjentatte ganger, til sammen mellom 20 og 30...

vh Ole Henrik

Endret av Ole Henrik Ystehede
Lenke til kommentar
Del på andre sider