Gå til innhold
Arkivverket

Ingeborg Gurine Olsdatter, Klepp. Hvor kom hun fra?

Gaute Klepp
 Del

Recommended Posts

Har mottatt denne meldingen, men jeg klarer ikke å hjelpe. Kan jeg få hjelp her?

Hei Gaute Eg slit fælt med å finne opplysninger om denne tjenestejenta som omkom på Feistein i 1868. Ingeborg Gurine Olsdotter . Kanksje du klarer å finne noko ? Eg har dette : "Da hun døde, 6. Begravelse feb 1868, står det at hun bodde på Sele og var 21 og tre kvart år. Da skulle hun vært født våren eller sommeren 1846. Det står ikke at hun var født på Sele, men det er nærliggende å tro at hun var født enten i Klepp eller Sola. Der finner jeg ingen som passer nøyaktig. Den mest aktuelle i Sola fant jeg igjen i 1875, så hun var det ikke. Det var en Ingeborg Olsdotter som var født på Hodne sommeren 1845. Det kan godt hende alderen passer, for de var ikke alltid så nøye med det ved dødsfall. Hvis det ble sagt at hun var 21 og tre kvart år kan det godt hende hun var 22 og tre kvart år. Men det som gjør meg mest betenkt er at Ingeborg fra Hodne fikk navnet Ingeborg i dåpen, ikke Ingeborg Gurine. Det var mange som fikk doble navn i dåpen og så brukte bare det ene senere, men det omvendte virker mer usannsynlig." Dette er alt eg har av opplysninger. Kan du hjelpe ?

Endret av Gaute Klepp
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Gaute Klepp skrev:

Har mottatt denne meldingen, men jeg klarer ikke å hjelpe. Kan jeg få hjelp her?

Eg reknar med at du har same «oppdragsgjevar» som meg i denne saka. 😊 Litt av ei nøtt denne Ingeborg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Leif Erik Otterå skrev:

Eg reknar med at du har same «oppdragsgjevar» som meg i denne saka. 😊 Litt av ei nøtt denne Ingeborg.

Det er det nok den samme. Hun skiver bok om Feistein fyr og ønsker mest mulig faktaopplysninger. Hun opplyser at Ingeborg Gurine kom til Feisteinen i 1867, uten at jeg vet hva kilde hun har om det. Kirkebøkene i Klepp gir ingen opplysninger og de er godt digitaliserte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.