Gå til innhold
Arkivverket

Suppl til danske kancelli 1734.

Berit Knudsen
 Del

Recommended Posts

Her er jeg på ukjent grunn.

Jeg vet ikke engang hva overskriften betyr.

Men, det gjelder Hirsch fortegnelse over danske og norske offiserer.

Der står det at Ole Lorentzen Brun ble gift 1734 med Ane Munch (Suppl til danske kanselli 1734).

Skulle gjerne sjekket dette.

Problemet mitt er at Ole Lorentzen Brun ble gift 3/2 1735 i Trondh. domkirke med Marie Elisabeth Thestrup.

SAT, Ministerialprotokoller, klokkerbøker og fødselsregistre - Sør-Trøndelag, 601/L0036: Ministerialbok nr. 601A04, 1729-1769
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20050613031091

Nederst h. side og neste side.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar Linda og Grethe.

Skjønner at det vil bli en kjempejobb å finne noe, om jeg da ikke skulle ha kjempeflaks å snuble over det.

Tittet litt i de som Linda har lagt inn lenke til, og fant at det er omtrent håpløst å finne ut av det.

Men av det jeg så var det en del  interessante saker. Og hadde jeg tid og bedre kunnskap om folk på den tiden

så kunne det vært interessant lesning.

Endret av Berit Knudsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det Erland har lenket til over er kongebrevet i Danske kanselli som avsluttet saken.

Saken ble først registrert i Supplikkprotokollen, som sak nr. 262 1. halvår 1734: https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=19977373#269304,51085008

Skal man finne frem til saker i supplikkprotokollen, som altså er en slags journal over alle saker som kom inn til Danske kanselli, så er det lurt å begynne med registret til protokollene. Disse er av en eller annen grunn lagt i en egen serie på danske Arkivalieronline: https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/other/index-creator/149/638/19977377.

Hadde saksdokumentene til saken vært bevart, så ville de ligger i arkivserien Norske innlegg (som ligger scannet på Digitalarkivet), arkivert etter datoen for det endelige kongebrevet. I denne saken er det dessverre ikke tilfelle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, Berit Knudsen skrev:

Men, det gjelder Hirsch fortegnelse over danske og norske offiserer.

Der står det at Ole Lorentzen Brun ble gift 1734 med Ane Munch (Suppl til danske kanselli 1734).

Skulle gjerne sjekket dette.

Problemet mitt er at Ole Lorentzen Brun ble gift 3/2 1735 i Trondh. domkirke med Marie Elisabeth Thestrup.

Etter det som har kommet fram, ser det ut til at Hirsch bygger sin påstand om ekteskapet med Ane Munch på grunnlag av søknaden/bevillingen som er dokumentert i arkivene etter Danske kanselli. Men selv om bevillingen ble gitt, trenger jo ikke ekteskapet ha blitt noe av, og i stedet kan Ole Lorentzen Brun ha ektet Marie Elisabeth Thestrup?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg prøvet flere ganger å lese det som står, men det blir store hull.

Hva står det om sogneprest Jens Parelius?

Lenke til kommentar
Del på andre sider