Gå til innhold
Arkivverket

Hans Hansen

Haakon Røhneng
 Del

Recommended Posts

32 minutter siden, Jarleif Nordheim skrev:

Dette blir vel en avsporing, men jeg registrerer husmannsfolk og strandsittere i Vestby kommune.

Jenny Hansen i saken her ble jo døpt i Vestby 30.5.1858 - som Jenni Mathea.

Foreldrene Anders Johnsen og Elen Samuelsdtr m/familie bor på Mølen i Emmerstad både ved Ft 1865 og -75.

Har du opplysninger om hvor lenge de bodde i Vestby?

Vh Jarleif

Hans Hansen fra Arkivverket.pdf

Takk for svar. Jeg vet ikke hvor lenge de bodde i Vestby. Jeg ser at i vedlegget at hun flyttet til Kristiania i 1882

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Anne-Lise Hansen skrev:

Det som kompliserer letingen etter Hans Hansen i avisarkiver, er at en får treff på alt (annonser) med -hans- i ordet: Hansker, Karl Johans gate, St. Hanshaugen, Johansen og bare en brøkdel er dødsannonser. 

I adressebok for Aker i 1938 står Hans Hansen uten yrke, mens i årene 1934-1935 er han fisker.

Akershus fylke, Adressebøker nr. 1937-1938 (1937-1938), Bokside, Side 127
Permanent bilde-ID: db10151511041526
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/db10151511041526

Så kommer sammenslåingen av Aker og Oslo i 1948 og de adressebøkene jeg har sett i rundt dette året, har ikke med akkurat nr. 119 i Ljabroveien. Det var de med skattepliktig lønnsinntekt som kom med i adressebøkene, så han kan som pensjonist ha blitt utelatt, om han da ikke flyttet fra den adressen.

Her er lenke til de adressebøkene som er lagt ut på DA:

https://media.digitalarkivet.no/db/browse?municipalities[]=0218&municipalities[]=0301&start_year=&end_year=&tags[]=101&text=

Disse adressebøkene oppbevares i Oslo byarkiv og det gjør også de kommunale folketellingene for Aker og Oslo. Disse folketellingene er ordnet etter gateadresser. Det går kanskje an å spørre der om hjelp til å finne ut når han ikke lenger er oppført på Ljabroveien 119a i tiden etter 1940 og noen år framover. 

Takk for flotte opplysninger. Dette blir ikke lett ser jeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider