Gå til innhold
Arkivverket

Plassen Hoplandstøda i Eid/Hornindal tatt av jordskred 23. desember 1850

Finn K Nyhammer
 Del

Recommended Posts

Hei,

Mi tippoldemor Marte Knudsdatter Skrede voks opp på plassen Hoplandstøda i Eid/Hornindal. 23. desember 1850 gikk det eit jordskred her som tok med seg bygningar, buskap og 2 barn, som var brødre til Marte. Skredet og hendinga er beskrevet i kirkeboka. Plassen blei fråflytta etter dette. Jeg lurer på om  hendinga også kan være publisert i aviser eller andre steder på den tid.

Tips mottas med takk.

mvh

Finn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen hjertelig takk for helpen! Dette bekrefter også at det var veldig dårlig vær i området, og at det gikk et ras på Åshammer på Eid samme dag.

mvh

Finn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...

Sitter akkurat og skriver på bygdebok for Eid om denne husmannsplassen og de som bodde der. Tenkte kanskje det måtte være skrevet om det en plass, og ikke bare i Morgenbladet? Det slår meg når jeg holder på med dette arbeidet, at det er utrolig mange dramatiske historier som går i glemmeboken om vi ikke kan få det skrevet ned og presentert. Det var 9 barn som var født på denne plassen - et av dem greier jeg ikke å finne ut hvor det ble av. 

Det er John Olai Knudson født 28.12.1833 - døpt 1.1.1834.

https://www.digitalarkivet.no/view/255/pd00000001553825

Han ble vaksinert tre år gammel

https://www.digitalarkivet.no/view/315/pz00000000006237 men så stopper sporene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.