Gå til innhold
Arkivverket

Ole Christophersen, f. ca 1815

Gro Strand
 Del

Recommended Posts

Ole Christophersen, f. ca 1815

Gift Nes på Romerike 11 oktober 1852  med Anne Halvorsdatter, f. 1823 i Ullensaker.

Anne synes å være uekte datter av  Hans Ingalsen Fossum. Det har jeg ikke fått sett mer på ennå. Da Anna blir enke i 1864, forblir hun og barna på Finstadingjerdingen i Nes.

Ved giftermålet er han på Finstadeje. Faren er oppført som Christopher Guldbrandsen.

Den eneste Christopher Guldbrandsen som kan passe, f. 1770 på Brustad i Nes, får en sønn Ole  i Nes i 1812 (døpt 8 november). Moren er Anne Bentsdatter, f. 1773 i Nes. Jeg har dem i 1801 på Brustad.

Det jeg ikke greier å verifisere med det jeg kan finne på nettet, er om det er Ole Christophersen fra Brustad som gifter seg med Anne Halvorsdatter, eller en helt annen Ole. Fordi jeg bor i utlandet, har jeg ikke tilgang til bygdebøkene fra området.

Er det noen som har jobbet med denne familien?

Mvh Gro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk.  Det var jeg ikke klar over, så jeg skal se på det.  Jeg har tidligere funnet Ole Christophersen fra Brustad i kiirkeboka,  konfirmert som nr 25 i 1828.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra Nes på Romerike, Gardshistorie, Bind II, s. 142:

Det var en plass til kalt Inngjerdinga, og der bodde OLE KRISTOFFERSEN, d. 1863. Han kan ha kommet til plassen i 1830-årene og var gift to ganger. Hans første kone het Marte Olsdtr., d. 1851. Barn: Anne Dortea, f. 1841, Karoline, f. 1846. Annen gang ble han g. m. Anne Halvorsdatter fra Austad i Ullensaker, d. 1894. Barn: Hansine Marie, 1853-1921, g. m. Aksel Erlandsen Holter-eie, kom til slutten u. Holter og senere til Delbek u. Rolstad, Johan, f. 1854, reiste til Amerika, Ole Kristian, f. 1860, reiste også til Amerika, Alette g. m. Alet Embretsen Finnstadteiet, til Amerika. Det er sannsynlig at den Ole Kristoffersen Brustadhol som fikk kontrakt i 1836 på «et stykke av den søndre inngjerding» er den Ole som er nevnt ovenfor. Avgiften var 8 1/2 spdr. året, og han skulle utføre det skomakerarbeid som trengtes på gården mot å få nødvendig hestehjelp. Forøvrig skulle han arbeide 8 dager i slåttonna og 8 dager i skuronna, for 8 skilling dagen. Da Anne Halvorsdtr. døde, kom det en ny husmann hit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra Nes på Romerike, Gardshistorie, Bind III, s. 28: (om husmannsplassen Tjerna under Brustad):

Omkr. 1800 het husmannen i Tjerna KRISTOFFER GULBRANDSEN g. m. Anne Bentsdtr. d. 1834. Barn: Maria 1798-1875 g. m. Pål Larsen Nygård u. Holter, Marte, f. 1802, Gulbrand (se nedenfor) Ole, f. 1812, g. m. Marte Olsdtr., Inger Gurine, f. 1814.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.