Gå til innhold
Arkivverket

Olof Widegren - Hvor er han født?

Paal Jørgensen
 Del

Recommended Posts

En av mine tippoldefedre, Olof Widegren, kan finnes i "Husforhørslængder" for kirkesoknet Skållerud.

I listene for 1846 - 1851 finner jeg ham og kona Brita Maria Gutke m/2 barn på side 75. Der er det oppgitt at han er født/kommer fra "s. Ryr".

I listene for 1851 - 1855 finnes de på side 68.

På begge steder er fødselsdato oppgitt til 05.03.1823 i senere lister er datoen endret til 06.08.

Tippoldemor Gutke har jeg funnet i de kirkebøker jeg har søkt, men tippoldefar Olof's fødselssted forblir en "hemmelighet".

Jeg har bare funnet et kirkesogn i Vestre Gøtaland som skal dekke Ryr, og det er Sundals-Ryrs kyrkoarkiv. Her er det imidlertid ikke mulig å finne en Olof som er født på en av de førnevnte datoer i 1823 (har søkt på årstall fra 1820 til 1832), og heller ingen som har Widegren som etternavn. Har vel egentlig ikke funnet flere enn Olof med det etternavnet som er født før ham i folketellingen fra 1880. Det er jo en mulighet for at han har tatt dette etternavnet i voksen alder, men det må jo ha skjedd før 1846. Er det noen oversikter i Sverige som viser bytting av etternavn? Hvis ikke ser det ganske mørkt ut å finne ham i kirkebøkene. Det er imidlertid en annen mulighet: Finnes det et annet "Ryr"?

Fint om noen skulle vite noe om dette!

Paal J

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I husforhörslängden for Skållerud 1841-1846 under bostedet Hofverud står han ført som Olof Andersson Widegren, født 5/3-1823 i S. Ryr. Han kom flyttende til Skållerud i 1842 fra Munkd (?)

https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/C0045944_00086#?c=&m=&s=&cv=85&xywh=182%2C144%2C1860%2C1156

Her er lenke til husforhörslāngden 1846-1851:

https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/C0045945_00085#?c=&m=&s=&cv=84&xywh=718%2C-360%2C2285%2C1420

Endret av Randi Elisabeth Haugros
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar så langt!

Jeg overså jo muligheten for at han var kommet så tidlig som i denne perioden. Det er tydeligvis nå han treffer sin tilkommende. Hun står oppført noen linjer lenger ned!

Jeg får sjekke om det finnes noe om/i Munkedal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Under en stor del av 1800-tallet var "Ryr" = Lane-Ryr (Uddevalla kommune). Men s-en passer ikke....

(Det finnes ett Väne-Ryr ikke så langt fra Vänersborg, men s-en passer dårlig der og.)

Jeg ville i tillegg til Sunndals-Ryr sjekke Frändefors og Brålanda. Sunndals-Ryr var annexförsamling (ikke moderförsamling) i pastoratet, og jeg har vaert borte i at dåp og begravelser er fört i ministerialboken til moderförsamlingen.  (Kanskje lett hendt hvis presten bodde i moderförsamlingen og förte alt opp i "hjenmeboka", eller vikarierte/var ny og var lite lokalkjendt?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til REH: Jeg har funnet vielsen, og jeg håpet jo da at det skulle stå noe om foreldrene der, men dessverre ……..

Til VLÅ: Takk for nyttige tips! Skal bruke litt tid på å sjekke disse. Kanskje blir det et treff. Det finnes i alle fall ingen Olof i dåpsprotokollen for Ryr i 1823!

PJ

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maria Andersdatter, f.  1817 i Nyed, Värmland

Dette feil Maria, derfor har jeg slettet lenken til dåpen.

——————————————————-

Jan Andersson, f. 1812, Nedre Ullerud, Värmland

https://www.familysearch.org/ark:/61903/1:1:V762-2R8

Anders Andersson, f. 1815 i Nyed:

https://www.familysearch.org/ark:/61903/1:1:V7FS-M9S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først og fremst: Takk til alle som har engasjert seg i denne saken!

Dere har alle utviklet et langt skarpere syn og instinkt enn meg, og finner således ting jeg overser. Likevel føler jeg nå at jeg har kommet til en foreløpig veis ende i dette prosjektet.

Mitt mål med dette, har vært og kunne dokumenter best-, olde- og tippoldeforeldres fødsel/dåp, konfirmasjon, giftemål, barn og død/begravelse med henvisninger til de aktuelle kirkebøkene. Det har jeg fått til i stor grad, og bør vel si meg fornøyd med det så langt!

Hva gjelder Olaof Widegren, må det vel sies, at han med overveldende sannsynlighet, er dokumentert ved oppføringen i Husforhørslistene fra 1841-1846 fra Skålleruds kirkesokn. Det at hans tilkommende også finnes der, styrker min tro på det. Det er her at Widegren er tilføyd! I langt de fleste funnene, er/har han oppgitt å være født i s. Ryr. Her har jeg ikke funnet ham i noen kirkebøker. Jeg har sjekket ut tipsene til VLÅ, men ikke funnet ham der heller. 

Jeg velger da foreløpig å avslutte med å bruke fødselsdatoen 05.03/06.08. begge 1823.

Denne posten vil jo forbli åpen en stund. Skulle noen ha noe mer håndgripelig å melde, er det bare og legge det inn. Jeg vil følge med!

PS! Til REH: Jeg har ikke tilgang til familysearch, så dette har jeg ikke sjekket! DS!

PJ

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har slettet det jeg  la inn her om Maria Andersdatter født i Nyed. Det viste seg å være feil Maria.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dåpen til Anders i 1815, bosted Råglanda bruk:

https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/C0038562_00014#?c=&m=&s=&cv=13&xywh=306%2C1742%2C2103%2C1348

Her er spikssmeddr. Anders Andersson på Råglanda bruk:

https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/C0038523_00376#?c=&m=&s=&cv=375&xywh=191%2C1026%2C2724%2C1693

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Paal Jørgensen skrev:

Først og fremst: Takk til alle som har engasjert seg i denne saken!

Dere har alle utviklet et langt skarpere syn og instinkt enn meg, og finner således ting jeg overser. Likevel føler jeg nå at jeg har kommet til en foreløpig veis ende i dette prosjektet.

Mitt mål med dette, har vært og kunne dokumenter best-, olde- og tippoldeforeldres fødsel/dåp, konfirmasjon, giftemål, barn og død/begravelse med henvisninger til de aktuelle kirkebøkene. Det har jeg fått til i stor grad, og bør vel si meg fornøyd med det så langt!

Hva gjelder Olaof Widegren, må det vel sies, at han med overveldende sannsynlighet, er dokumentert ved oppføringen i Husforhørslistene fra 1841-1846 fra Skålleruds kirkesokn. Det at hans tilkommende også finnes der, styrker min tro på det. Det er her at Widegren er tilføyd! I langt de fleste funnene, er/har han oppgitt å være født i s. Ryr. Her har jeg ikke funnet ham i noen kirkebøker. Jeg har sjekket ut tipsene til VLÅ, men ikke funnet ham der heller. 

Jeg velger da foreløpig å avslutte med å bruke fødselsdatoen 05.03/06.08. begge 1823.

Denne posten vil jo forbli åpen en stund. Skulle noen ha noe mer håndgripelig å melde, er det bare og legge det inn. Jeg vil følge med!

PS! Til REH: Jeg har ikke tilgang til familysearch, så dette har jeg ikke sjekket! DS!

PJ

Du kan jo  registrere deg på FamilySearch,om du ønsker det.

Det er gratis,både registrering og bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

REH!

Du står jo på "som en løktetenner"!

Det er nok mye som tyder på at familien Anders Andersson, Kajsa Larsdatter m.fl. er riktig familie. Det kan se ut som om de har flyttet en del på seg. I Nyleds HFL fra 1816 - 1820/Råglanda Bruk, ser jeg at de flytter til et nytt sted. Jeg greier ikke å tolke hva dette heter, og da kan det bli vanskelig å finne dem igjen en HFL for 1821-1825. Da vil jeg kunnet se om det virkelig er familien til Olof Widergren, og jeg vil, antakeligvis, kunne finne hvilken kirke han er døpt i.  Det virker som om "jakten" stopper her, og det kan jeg egentlig leve med selv om det hadde vært flott og finne dette også!

Har du noen tips, så send dem inn! 😊

mvh PJ

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nyed HFL 1816-1820, familien flytter til Kolleruds bruk på Dahl. 

Ekteparet går til nadverd (com) 22/9-1816. 

Så flyttet de, datteren Maria, f. 1817, er ikke født i Nyed.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vassända-Naglum 1829-1836, HFL,  Kollerø rote, Ryhr:

https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/C0046310_00249#?c=&m=&s=&cv=248&xywh=432%2C408%2C1785%2C1110

Vassända-Naglum 1836-1840, HFL, Kollerö bruk:

https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/C0046311_00247#?c=&m=&s=&cv=246&xywh=699%2C-341%2C3807%2C2367

Til siste HFL 1836-1840.

Kajsa Larsdatter døde 24. august 1840.

Carl flyttet til Fors i 1840.

Anders og Maria flyttet i 1838, samme HFL, s. 251.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Olofs bror Karl Andersson er trolig denne:

Karl Vigren, bosatt i Borgvik, Värmland i 1880. Født 1820 i Ryr Älvsborgs län.

Enkemann, datter Amanda Fredrika, f. 1872 i Borgvik, Värmland.

Karl Andersson Vigren

Sweden, Household Examination Books, 1880-1930
Name: Karl Andersson Vigren
Ereignistyp: Census
Ereignisdatum: 1881 - 1885
Ereignisort: Borgvik, Värmland, Sverige
Ereignisort (original): Borgvik, Varmlands, Sweden
Geburtsdatum: 22 Apr 1820
Geburtsort: Borgvik
Sterbedatum: -
Band: AI 20