Gå til innhold
Arkivverket

Olof Widegren - Hvor er han født?

Paal Jørgensen
 Del

Recommended Posts

Karl Andersson Wigren

Sweden, Household Examination Books, 1880-1930
Name: Karl Andersson Wigren
Ereignistyp: Census
Ereignisdatum: 1896 - 1900
Ereignisort: Borgvik, Värmland, Sverige
Ereignisort (original): Borgvik, Varmlands, Sweden
Geburtsdatum: 22 Apr 1820
Geburtsort: S. Ny
Sterbedatum: 04 Apr 1900
Band: AIIa 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det to brødre som bruker etternavnet Widegren/Vigren/Wigren. 

Skulle vel være rett familie til din Olof som er funnet da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

REH!!

Her er det ting som har gått meg hus forbi! Så ikke at det var kommet en side 2 i innlegget. Beklager!!

Jo, jeg tror også at det er riktig familie. Han er på en måte "ringet inn":

• I HFL/Vassenda-Naglum 1825-1828/Side 297, er Olof med dog oppgitt å være født 25.07 i Frendefors (Har litt problem med en del svenske bokstaver!)
  • I HFL/Va-NA 1819-1824/Side 224 er familien registrert flyttet i 1821, og Olof er som sådan ikke født  enda
  • I HFL/Va-NA 1836-1840/Side 245 er Olof med og oppført født 05.03.1823 (Mor Cajsa Larsdatter er død 28.08.1840) 
  • I HFL/Skållerud 1841-1846/Side 69 dukker han opp som "innflytter". Da med navn Olof Anderson Widegren. Etter dette, har jeg fulgt ham "til graven".

I "Fødsels- och Dåpsbøckene" for Frendefors, finner jeg en Olof som har Anders Andersson som far. Han er imidlertid født 17.10.1822. Tilgjengjeld heter faren Anders Andersson og moren Annika! Larsdatter . Altså ikke Cajsa som hun burde ha hett!

Er litt usikker på om det er den riktige Olof jeg har funnet, men det både å ha en Andersson som far og en Larsdatter som mor bør vel telle noe. Nå er vel imidlerti hverken Andersson eller .... Larsdatter og ikke minst Olof veldig uvanlige navn i Sverige, så jeg kan godt ta feil! Det er dette med Ryr og Alvsborg len som gjør meg usikker:

Mvh

PJ

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er dåpen til Maya/Maja Caisa Andersdotter i Ryhr 1817, datter av knipsmeden ved Kollerø Bruk, Anders Andersson og Cajsa Larsdotter:

https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/C0046366_00227#?c=&m=&s=&cv=226&xywh=1106%2C2025%2C4903%2C2754

Källa: Vänersborgs kyrkoarkiv, Födelse- och dopböcker, SE/GLA/13632/C I/2 (1776-1819)

Lenke til kommentar
Del på andre sider