Gå til innhold
Arkivverket

Even Steens Løche i Akershus


Wenche Falck
 Del

Recommended Posts

På ‎13‎.‎02‎.‎2019 den 1.23, Inger Hohler skrev:

Er du sikker på at den faktisk lå i Akershus? Under finner jeg opplysningene
"Even Steen ble en svært velholden mann som på det meste eide Ellingsrud gård, to gårder som utgjorde Nordre Furuset, Munkerud, Bakås, Søndre Hauger i Lørenskog, en part i Hellerud gård og en løkke på Marienlyst. Even Steen ble syk og døde i 1807, og det var da hans sønn Iver Steen som overtok eiendommene etter faren." (min understrekning)
https://www.lorenskog.kommune.no/_f/i9d9fb09a-7fcb-472f-b114-073d3240dc1f/omraadenavn-loerenskog-030210.pdf

Jeg sitter og titter i boka Byløkker i Oslo av forfatter Finn Holden,  som jeg lånte på biblioteket etter ditt tips. Det  står ikke nevnt noen Even Steens løche i boka eller i registeret bak i boka , men det nærmeste jeg kommer er da jeg bladde i boka og ved en tilfeldighet stoppet på side 145, under Marienlyst ; " Dette  var opprinnelig en forpaktningsløkke under Nedre Blindern, forpaktet fra 1765 av Hans Christian Jacobsen. I 1782 ble den overtatt av kjøpmann Even Steen, som utvidet løkken til 93 mål. Navnet Marienlyst kommer av Marichen, kona til eieren i første del av 1800-tallet, eidsvollsmannen Omsen. I 1856 kjøpte Aker kommune Nedre Blindern gård til prestebolig og forpaktet bort Marienlyst til gartneri. I 1930 årene ble store deler av løkken bebygd med lamellblokkene langs Kirkeveien. Hovedbygningen i Blindernveien 10 er fredet og er i dag barnehage." 

Løkken har altså ett Marienlyst både før og senere etter at Even Steen overtok den, og det er vel sannsynlig  at det er  den samme løkken. Navnet Even Steens løkke er bare nevnt som bustad til Ole Halvorsen  og Karen Christopherdatter, begge 15 år gamle og konfirmert "etter påske" 1797, begge på side 214 til venstre ikke langt fra hverandre. Det er også de to eneste gangene bustad Evens løkke er nevnt i tidsrommet for konfirmerte 1749-1805. 

Broren Adam Reutz Steen og hans løkke er også nevnt i boka på side 123, under Stensberg eller Meyerløkken.  Løkken besto av 14 eldre løkker som alle hadde forskjellige eiere i begynnelsen av 1700-tallet. Rundt 1785 kjøpte kjøpmann Adam Reutz Steen seks av løkkene, kalte løkkene Stensberg og anla et lyststed rett ovenfor Akersbakken. Da han døde i 1807 kjøpte trelasthandler Jacob Meyer løkken og utvidet den med Ihleløkken som var tre små løkker langs Pilestredet. Jacob Meyer var ved sin død en av byens største skipsredere og ble regnet for å være Norges rikeste mann. da var Stensberg på åtte mål, og utenfor lå Meyerløkken på 80 mål. Datteren Gitta (gift)  Keyser arvet Stensberg, som nå ble kalt Keyserløkken.

Mvh. Wenche J. Falch.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.