Gå til innhold
Arkivverket

Flytt Sverige till Trondheim

Eva Elvin
 Del

Recommended Posts

Hej

Jag släktforskar i Sverige och skulle vilja hitta mer information om mina morföräldrars inflyttning till Trondheim.

Min mamma och mormor utvandrade från Sverige (Borgsjö socken) augusti 1921. När min morfar kom till Trondheim vet jag inte eftersom det sista spåret i Sverige (Stockholm) är en utvandring till Åbo Finland 1919.

Mamma är född i Sverige julen 1920. Enligt hennes berättelse så ska mormor och morfar åkt till Sverige julen 1920 från Trondheim och då föddes hon. Jag har hittat familjen i folketellingen 1924 på Singsakerbakken, de flyttade senare till Festningsgaten. Har hittat mormor och morfars giftemål i domkyrkan 1923. Har inte hittat någon inflyttning i de digitaliserade kirkebökene som finns i Trondheim. Morfar jobbade på hotell. Jobbade stor del av tiden på hotel Phoenix. Min mormor jobbade som koldtjomfru och det står i folketellingen 1924 att hon var på hotel Phoenix. De blev norska statsborger 1935 har beviset på papper. Mamma flyttade till Sverige 1947 och nu är de alla döda.

Finns det någon digitaliserad information att läsa?

Kan man hitta information i Trondheim?

Eva som bor i Stockholm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, evahas skrev:

Hej

Jag släktforskar i Sverige och skulle vilja hitta mer information om mina morföräldrars inflyttning till Trondheim.

Min mamma och mormor utvandrade från Sverige (Borgsjö socken) augusti 1921. När min morfar kom till Trondheim vet jag inte eftersom det sista spåret i Sverige (Stockholm) är en utvandring till Åbo Finland 1919.

Mamma är född i Sverige julen 1920. Enligt hennes berättelse så ska mormor och morfar åkt till Sverige julen 1920 från Trondheim och då föddes hon. Jag har hittat familjen i folketellingen 1924 på Singsakerbakken, de flyttade senare till Festningsgaten. Har hittat mormor och morfars giftemål i domkyrkan 1923. Har inte hittat någon inflyttning i de digitaliserade kirkebökene som finns i Trondheim. Morfar jobbade på hotell. Jobbade stor del av tiden på hotel Phoenix. Min mormor jobbade som koldtjomfru och det står i folketellingen 1924 att hon var på hotel Phoenix. De blev norska statsborger 1935 har beviset på papper. Mamma flyttade till Sverige 1947 och nu är de alla döda.

Finns det någon digitaliserad information att läsa?

Kan man hitta information i Trondheim?

Eva som bor i Stockholm

Hei Eva

Du bør oppgi navn på de du søker.

Fint hvis du endrer "evahas" til ditt fulle navn.

Jfr. forumreglene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morfar

August Wilhelm Anderson född 19 juli 1882

Mormor

Astrid Maria Anderson. Lundin innan giftemål. Född  24 september 1898

Har bytt visningsnamn

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og at August Wilhelm Andersson døyde i 1955 har du vel

image.png.6469a1d0e3f332728c26c677da6ba1bf.pngimage.png.b6b84ac2f823024a743616e7eb1f3429.png 

Kanskje står det noe informasjon om han i desse avisene - eg har dessverre ikkje tilgang til noen av avisene:

image.png.9d2204bf06e90a0374a6b34b27ade4b0.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag har uppgifter på både morfars och mormors död.

Richard Johans svar fick mig att leta mer bland bland mina papper efter mormor och morfar. Hittade urklipp om morfar "50 år som hotellmann". Där står att han kom till Trondheim  1919 och började som leietjener ved Britannia Hotel.

Vill fortfarande veta om man kan hitta bättre källor om deras inflyttning.

Eva

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nasjonalbiblioteket, nb.no, her kan du søka i aviser, bøker, tidsskrift, avgrensa søk til berre aviser (eller bøker osv.), avgrensa søk i tid, avgrensa til søk i bestemte aviser, osv., skal du søka på frase (som f.eks. August Wilhelm Andersson, bruk sitattegn: "August Wilhelm Andersson", Andersson kan fort bli Anderson i norske aviser, så søk med begge skrivemåtar. Prøv deg fram 🙂

Endret av Richard Johan Natvig
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har klart av å söke i Adresseavisa fra 1800-tallet med gode funn, men jeg har ikke klart å söke i nyere aviser. Det var i sannhetens navn en tid (i fjor?) siden jeg gjorde noen sök der, så det kann jo ha tillkommet forbedringer.

Jeg syns at det var meget bra at Richard Johan Natvig limet inn avisklippene i post 6 og 7! Vi er ikke alle så bra på å söke eller på å overliste systemet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Vibeke Lund Åhling skrev:

Jeg har klart av å söke i Adresseavisa fra 1800-tallet med gode funn, men jeg har ikke klart å söke i nyere aviser.

Ah, eg forstår. Det stemmer at vi ikkje får tilgang til sjølve avisene når vi kjem eit stykke inn på 1900-talet, men vi kan i det minste søka også i nyare aviser, og få treff, og slik få greie på om det faktisk står noe om det vi søker etter. Så må vi anten overlista systemet (tungvint) eller prøva å få tak i avisene på annan måte. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For ordens skyld legger jeg inn lenke til opplysningen om at August Wilhelm Andersson utvandret til Åbo/Turku i 1919.

Personuppgifter
Namn
 August Vilhelm Andersson
Titel:
 Vaktmästare
Födelseuppgifter: 1882-07-19 (Borg och Löt), Östergötlands län

Status: Ogift, Ensamstående utan barn

Boendeuppgifter
Littera
 : 8.7
Gata
 : Drottninggatan,42 44