Gå til innhold
Arkivverket

Flytting innen same kommune - Askvoll

Magne Kvalstad
 Del

Recommended Posts

Saken gjelder Marthe Hansdotter Blakstad f.1828 i Holmedal - d.1911 og Johannes Andersson Søreide f.1823 på Søreide som også døde i 1911, og deira liv i Hollevika i Askvoll.

Johannes  og Marta gifta seg i Holmedal (den gong Ytre Holmedal, som før kommunesamanslåinga høyrde inn under Fjaler), 22 oktober 1852. Johannes Anderson var 29 år og Marta var 24 år når dei gifta seg.

De bodde i 1865 på garden Hollevig. Dei tilhørde Nordre skuledistrikt i Askvold sokn og prestegjeld. Johannes Anderson var "Gaardbrukar og selveier". Dei dreiv den vesle garden Holevik, br.nr 5a.

Er det på noen måte mulig å finne ut når dei kom til Holevik i Askvoll eller kan noen fortelle meg om hvor jeg skal leite for å finne ut når Marthe og Johannes kom til Holevik Løbenr. 5,a (Gnr. 4 – Bnr. 1).

Jeg legger ved permanent bildelenke til panteregisteret:

https://urn.digitalarkivet.no/URN:NBN:no-a1450-tl20070820540396.jpg

Magne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan bli vanskelig og finne ut nöyaktig, men de må ha kommet til "Hollevik" innen 1 år etter de giftet sig da dattera "Anne" er födt der i okt. 1853.

Endret av Svenn Ruskedal
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Svenn.

Takk skal du ha for ditt svar. Selv om det er slik jeg har tenkt også, så er jeg takknemlig. Nå kan jeg lettere droppe å komme noe nærmere. Noen kontrakt/dokument om overtakelse eller kjøp av noen eiendom i Hollevika finnes sikkert ikke heller. Du må ha en fortsatt god dag.

Mvh. Magne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.