Gå til innhold
Arkivverket

Gullich Svendsen og Ingeborg Christensdatter, Borge, Østfold

Adele Marie Moe
 Del

Recommended Posts

Hei!

Da har jeg kommet videre på en gåte, men har møtt på en ny... (som vanlig)

GULLICH SVENDSEN og INGEBORG CHRISTENSDATTER i Borge, Østfold... HVEM VAR DE og HVOR KOM DE FRA?

Jeg finner en GULLIC SVENDSEN født 04.03.1703 i Skjeberg, Østfold som KAN være en mulig kandidat?

(Far; SVEND BACKEN) https://www.familysearch.org/ark:/61903/1:1:N71X-W3K

Så langt har jeg funnet følgende; 

De får datteren Ingeborg (min ane) https://www.familysearch.org/ark:/61903/1:1:NW26-28N

Barn som jeg har funnet på FS;

Sven Gullichsen, født 08.02.1733 (Borge) https://www.familysearch.org/ark:/61903/1:1:NW26-L35

Jeremias Gullicsen 08.02.1733 (Borge) https://www.familysearch.org/ark:/61903/1:1:NW26-L3L

Kirsten Gullichsdatter, født 01.11.1735 - https://www.familysearch.org/ark:/61903/1:1:NW26-GC9

Guri Gullicsdatter, født 22.01.1741 https://www.familysearch.org/ark:/61903/1:1:NW26-5QF

Legger inn lenke til mitt andre innlegg også, så det er lettere å se en sammenheng; 

Håper noen kan hjelpe meg litt videre?

Mvh Adèle Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingeborg Christensdatter død 8/3 1774 i Borge, begr. 13/3 "Fattiglem Ingeborg Bakken, 63 aar (ca 1711)

https://www.digitalarkivet.no/kb20061013050497

Gullich Svendsen død i Borge, begr 5/2 1765 "Gullich Aarum, 90 aar"

https://www.digitalarkivet.no/kb20061013050493

Hans alder er nok svært overdrevet, så du bør ikke avskrive helt den Gullich du fant i Skjeberg.

mvh jan w

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glem Gullich Svendsen død 1765! Dette var skivebom fra meg. Den Gullich Aarum som døde 1765 var nok en annen, kanskje Gullich Iversen som var bonde på Årum.

1762.thumb.jpg.0e842bdeefc60b7bc507779251478529.jpg

Ekstraskatten Borge 1762: Under gården Aarum Nordre i kolonnen lengst til høyre, husmenn og inderster, finner vi enken Ingebor (Christensdatter) med datteren Guri (f.1741)

Gullich Svendsen var altså død i 1762.

Dermed blir den Gullich, født 1703 i Skjeberg, sønn av Svend Bachen, som du fant, superaktuell.

Faren til Gullich var vel da kanskje den Svend Hovelsen som i 1723 bodde på Bachen under Hafslund. Bakken på Årum og Hafslunds eiendom flyter jo over i hverandre, bare skilt av prestegjeldsgrensen.

mvh jan w

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, Jan Weberg skrev:

Glem Gullich Svendsen død 1765! Dette var skivebom fra meg. Den Gullich Aarum som døde 1765 var nok en annen, kanskje Gullich Iversen som var bonde på Årum.

Ekstraskatten Borge 1762: Under gården Aarum Nordre i kolonnen lengst til høyre, husmenn og inderster, finner vi enken Ingebor (Christensdatter) med datteren Guri (f.1741)

Dermed blir den Gullich, født 1703 i Skjeberg, sønn av Svend Bachen, som du fant, superaktuell.

Faren til Gullich var vel da kanskje den Svend Hovelsen som i 1723 bodde på Bachen under Hafslund. Bakken på Årum og Hafslunds eiendom flyter jo over i hverandre, bare skilt av prestegjeldsgrensen.

mvh jan w

Tusen takk! Jeg bladde meg gjennom bind 14 av Gårder og slekter fra Borge og Thorsnes nå, men fant ikke hverken "Bakken" på Årum etc der.

Den andre boken jeg har omhandler MOUM, jeg har nemlig ganske stor slekt fra disse områdene på min mormors side. 

Men, lurer på hvor jeg skal lete nå og i hvilken bok det står om disse gårdene....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror dere Ingeborg KAN være datter av en Christen Amundsen Aarum født ca 1684?

Endret av Adele Marie Moe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På dette kartutsnittet fra 1774 finner du husmannsplassene Bakken både i Borge og Skjeberg. Den striplete linja er grensa mellom Borge og Skjeberg. Årum-gårdene er inntegnet sør for "E6" (Kongeveien til Fredrikshald) Nord for kongeveien ligger "veikroa" på plassen Bileth (opr. Bi lidt) med øl og overnatting. Hafslund-godset oppe til høyre.

273132452_Kart1774SmaalehnenesAmt(2).jpg.be510b1d92d732a8cc0770a487d9a7fd.jpg

Når det gjelder Christen Amundsen, tror jeg ikke han var far til Ingeborg. Han var gift med Mari Olsdatter (ca 1692 - 1770) fra Moum Nordre. De hadde barna Maren, Amund, Gundborg, Boel og Elen.

Men, jeg tror hun kanskje var søster til Aage Christensen, i så fall lukter det Molteberg Nordre. Men det trengs å graves mer.

Det er ikke gitt ut gårdshistorie for Årum. (eller Molteberg)

mvh jan w

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg fått litt hjelp på faddere til sønnen SVEND JEREMIAS 

"Ole Muurmester, Siver grasto(?), Lars bachen, Rarald(?*)  bachen,

Christen Barchen, Engebret Muurmester

fem: Maren Kielstad, barbro blit?? bachen. Ingebor Larsdatter."

*)kan vere Harald, men korkje H-ar eller R-ar ser eigentleg slik ut her]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg skrev i forrige innlegg mener jeg at Ingeborg Christensdatter muligens var søster av Aage Christensen. 

Først må vi finne ut mest mulig om Aage, også for å bli kjent med noen av fadderne til Ingeborg og Gullichs barn som var mer enn naboer. (dette vil ta litt tid!)

Jeg vet fra tidligere at Aage hadde tilknytning til Molteberg Nordre, så det er plassen å starte:

https://www.digitalarkivet.no/ru10091411140389

Hovedlegdsrulle Borgske Kompani 1726: Nederst på siden Molteberg Nordre.

Oppsittere: Christen (Jacobsen), Helge (Halvorsen) og Lars (Christensen) 

Kolonne til høyre, ungt mannskap: Jacob Christensen 16 år og Aage Christensen 15 år

Brødrene Jacob og Aage var altså sønner av Christen Jacobsen (ca 1682 - 1744, begr 5.juli) Hans patronymikon kommer fram i skoskatten 1711 og matrikkelutkastet 1723, samt i neste lenke:

https://www.digitalarkivet.no/tl20080826151031

Panteregister Tune sorenskriveri 1720-1775:

Nederst venstre side:

Skiftebrev efter afgangen Christen Jacobsen...Elli Gundersdatter selger til sin Stif søn Aage Christensen 6 2/3 lisp tunge udi gaarden Norder Molteberg i Borge Sogn. Tinglyst 9.nov 1744.

Da vet vi at Elen Gundersdatter (ca 1686 - 1756) var stemora. (se også øverst høyre side)

Aage Christensen ble gift i 1735 med Gundbor Sørensdatter fra Kjølstad Søndre, datter av Marte Iversdatter og Søren Guttormsen. Aages svigermor var søster til Halvor Iversen Kjølstad som var gift med Maren Aagesdatter som er identisk med den "Maren Kielstad" som var fadder ved tvillingene Jeremias og Svends dåp i 1733 (ditt inlegg)

Dåpen ovenfor den du viser til er av interesse:

2012430337_dp1733.jpg.358ae3ccb31d31930d8b5051f24f974d.jpg

Som jeg viser ovenfor hadde Aage en bror ved navn Jacob. Her har vi ham og kona Berthe Pedersdatter når de døper dattera Guri Vi noterer at blandt fadderne finner vi Gullich (Svendsen) Bachen Det dør en Jacob Christensen i Borge i 1734, om det er samme person vet jeg ikke, men vi hører ikke mer om Jacob og Berthe. De ble forøvrig gift i Borge i 1731.

Når vi vet at Ingeborg og Gullich også døper en datter Guri i 1741, kan man jo lure litt. Og når Christen Jacobsen og hans andre kone, den nevnte Elen Gundersdatter døper Guri 17.nov 1726, kan dette tyde på at Christens første kone og mor til Jacob og Aage (og Ingeborg?) het Guri  det skal nevnes at Aage ikke hadde noen datter ved navn Guri, i alle fall ikke i kirkeboka.

Hvis vi kikker på fadderne til noen av de andre barna til Ingeborg og Gullich, finner vi noen interesante:

KIRSTEN (1/11 1735): Halvor (Iversen) Kjølstad og Aage (Christensen) Kjølstad. Aage bodde på plassen Hellete under Kjølstad og i Skivika før han overtok farens andel av Molteberg Nordre i 1744.

SVEND (28/2 1738): Aage (Jonsen) Aarum og Aage (Christensen) Skivika

KIRSTINE (7/6 1744) Aage (Christensen) Molteberg. 

Vi tar også med den siste dåpen hos Halvor Iversen og Maren Aagesdatter på Kjølstad Søndre i 1737:

https://www.digitalarkivet.no/kb20061013050370

Høyre side, nedre del, tvillingene Søren og Lars

Blant fadderne: Aage (Christensen) Skivika, den allestedsnærværende Gullich (Svendsen) Bachen, Aage Jonsen (Aarum) og Aage Skivikas hustru (Gundbor Sørensdatter).

Med dette tror jeg det er sannsynlig at Ingeborg Christensdatter var datter av Christen Jacobsen og Guri Molteberg, og søster til Jacob og Aage Christenssønner.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og tusen hjertelig takk for at du både hjelper meg og ikke minst VEILEDER meg slik at jeg lærer masse samtidig, dette setter jeg meget stor pris på 🙂

Jeg tok kontakt med den bygdebok forfatteren (Gårder og slekter i Borge og Thorsnes) han mener også at det IKKE ER USANSYNELIG at Ingeborg er datter av Christen Jacobsen og Guri Molteberg. Jeg tenker etter å ha sett dette at det er ganske sannsynlig at hun er datter av Christen Jacobsen og Guri...

Jeg ser i noen slektstrær at det står GURI HYSTAD og JACOB HYSTAD? ofte i forbindelse med Molteberg (Hmmm....)

Er ikke sikker på om det er noen sammenheng, de ser ut til å være født senere.

Vet vi om disse har bodd på Molteberg hele tiden? Eller om man kan finne de under andre gårder/gårdsnavn?

Det var før jeg så alt dette du har skrevet her, tenkte å sende han dette også 🙂 

Prøver å holde tunga rett i munnen her, så jeg ikke begynner å surre sammen alt... 

Endret av Adele Marie Moe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.2.2019 den 11.07, Jan Weberg skrev:

mvh jan w

Hei igjen, hvordan kan jeg følge dette sporet videre ang Svend Backen og med evt Svend Hovelsen som far? 

Og eventuelt kone til Svend Hovelsen? Leter jeg da på Borge eller må jeg over til Kirkebøker + evt bygdebøker for Skjeberg?

Mvh Adèle Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Her var det flere spørsmål, så la oss starte med Guri og Hystad. For det første, ikke sluk rått det som flyter rundt på nettet!

Den Jacob og Guri som er knyttet til Hystad het Jacob Bentsen og Guri Erichsdatter (gift i Borge 1743)

På nettet påstås det at jenta het Guri Christensdatter, og var datter av Christen Jacobsen Molteberg og hans andre kone Elen Gundersdatter. Denne jenta har jeg jo nevnt i #8, hun var født i 1726. Derfor finner du "liksom-forbindelser" Hystad - Molteberg på nettet. Dette er bare vås!

Mens vi snakker om Guri, så ble Guri Gullichsdatter (Gullich og Ingeborg) gift med Kiel Olsen, og fikk i alle fall et par barn før hun døde på Sundløkken / Gretnes i 1789.

Gullich og Svend Bakken i Borge /Skjeberg:

Svend (Hovelsen) Bakken døde i Skjeberg i 1730, begr. 10/12.

Kirkebøkene for Skjeberg starter i 1702. Gårdshistorie finnes ikke.

Hvis man ønsker å prøve å forske før kirkebøker er tilgjengelig, er en "tommelfinger-regel" den at jo mer en person eide, jo større mulighet til å finne opplysninger. På bygdene vil dette si bønder. Både selveiere og leilendinger. Det er disse som figurerer i fogde/lensregnskaper, pantebøker osv, og var lagrettemenn på bygdetinget. Bygdelensmennene kom jo også fra bondestanden, og stort sett det samme for klokkere og kirkeverger. På bakgrunn av dette sier det seg selv at mulighetene for å finne opplysninger om slike personer er større enn for de som ikke eide noe (tjenestefolk, husmenn, inderster, daglønnere osv) Men umulig er det ikke, med god flaks kan man finne opplysninger i militærlister og sakefallsprotokoller. Noen ble jo trukket for retten på bygdetinget også.

Men uansett, en kar som Svend Hovelsen vil være vanskelig. Desverre. Kvinner var stort sett "ikke-eksisterende" før kirkebøkenes tid. Selv bondekoner som ble enker, men valgte å drive gården selv, omtales som regel i regnskapene bare som "Enchen".

Når det gjelder Christen Jacobsen Molteberg, som jo var selveiende bonde, skal jeg se om jeg finner noe, men det vil ta litt tid.

mvh jan w

Endret av Jan Weberg
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Jan Weberg skrev:

Hei!

Her var det flere spørsmål, så la oss starte med Guri og Hystad. For det første, ikke sluk rått det som flyter rundt på nettet!

Den Jacob og Guri som er knyttet til Hystad het Jacob Bentsen og Guri Erichsdatter (gift i Borge 1743)

På nettet påstås det at jenta het Guri Christensdatter, og var datter av Christen Jacobsen Molteberg og hans andre kone Elen Gundersdatter. Denne jenta har jeg jo nevnt i #8, hun var født i 1726. Derfor finner du "liksom-forbindelser" Hystad - Molteberg på nettet. Dette er bare vås!

Mens vi snakker om Guri, så ble Guri Gullichsdatter (Gullich og Ingeborg) gift med Kiel Olsen, og fikk i alle fall et par barn før hun døde på Sundløkken / Gretnes i 1789.

Gullich og Svend Bakken i Borge /Skjeberg:

Svend (Hovelsen) Bakken døde i Skjeberg i 1730, begr. 10/12.

Kirkebøkene for Skjeberg starter i 1702. Gårdshistorie finnes ikke.

Hvis man ønsker å prøve å forske før kirkebøker er tilgjengelig, er en "tommelfinger-regel" den at jo mer en person eide, jo større mulighet til å finne opplysninger. På bygdene vil dette si bønder. Både selveiere og leilendinger. Det er disse som figurerer i fogde/lensregnskaper, pantebøker osv, og var lagrettemenn på bygdetinget. Bygdelensmennene kom jo også fra bondestanden, og stort sett det samme for klokkere og kirkeverger. På bakgrunn av dette sier det seg selv at mulighetene for å finne opplysninger om slike personer er større enn for de som ikke eide noe (tjenestefolk, husmenn, inderster, daglønnere osv) Men umulig er det ikke, med god flaks kan man finne opplysninger i militærlister og sakefallsprotokoller. Noen ble jo trukket for retten på bygdetinget også.

Men uansett, en kar som Svend Hovelsen vil være vanskelig. Desverre. Kvinner var stort sett "ikke-eksisterende" før kirkebøkenes tid. Selv bondekoner som ble enker, men valgte å drive gården selv, omtales som regel i regnskapene bare som "Enchen".

Når det gjelder Christen Jacobsen Molteberg, som jo var selveiende bonde, skal jeg se om jeg finner noe, men det vil ta litt tid.

mvh jan w

Tusen hjertelig takk for god hjelp igjen og beklager så mye sent svar.. jeg skal lese gjennom skikkelig nå 🙂

Jeg endte opp på Ortopedisk legevakt i går ettermidag og ble utredet for et evt brudd i kneet..... Heldigvis var utfallet "Litt" bedre, med et kraftig forstuet kne, vann i kneet, og noen skår som hadde gått inne i kneet. Så nå blir det mye i ro og krykker (god tid til slektsforskning da 🙂 

Skriver mer etterpå 🙂

Mvh Adèle Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AAGE

Det som slo meg da jeg begynte å grave rundt Gullich og Ingeborg var navnet Aage. Dette navnet  var meget skjelden på disse kanter. Varianten Haagen fantes det noen av bl.a i Tune, mens i Skjeberg var begge navneformene nærmest fraværende.

Som det har kommet fram i tidligere innlegg, går Aage og Aagesdatter igjen i kretsen rundt Gullich og Ingeborg.

Aage Christensen ble, som forklart i innlegg #8, gift med Gundbor Sørensdatter Kjølstad, hvis mor var søster til Halvor Iversen gift med Mari (Maren) Aagesdatter.

Er dette slektskap nok til at Aages svoger, Gullich Svendsen tar turen fra Aarum og ned til Kjølstad for å være fadder i en barnedåp som foregikk i Holm Kirke langt nede i Torsnes? Jeg tror ikke det.

Og hvorfor er Aage Jonsen og "Anna Aarum" faddere både her og der? Tilfeldig? Jeg tror ikke på dette heller, så det være noe mer som knytter disse menneskene sammen.

"Aage" var som sagt et sjeldent navn i Borge. Men hvor mange het egentlig Aage i Borge på 1720-30 tallet og hvem var de?

Svaret er enkelt for lista er kort.

1. Aage Christensen Molteberg (ca 1710 - 1773) sønn av Guri NN og Christen Jacobsen (ca 1682 - 1744) bonde på Molteberg Nordre.

2. Aage Kjølstad (f.1723, dpt 3/12) sønn av Halvor Iversen og Mari Aagesdatter.

3. Aage Jonsen (f. ca 1715) sønn av Jon Knudsen (ca 1681 - 1739) bonde på Aarum Østre.

4. Aage Corfitzen (ca 1716 - 1792) sønn av Corfitz Olsen (ca 1681 - 1753) bonde på Skjelin Østre

Dette er samtlige personer med dette navnet som levde i Borge Prestegjeld på første halvdel av 1700-tallet.

Disse fire "Aage-gutta" er født i løpet av ca 13 år, av fire forskjellige mødre. Alle hadde søsken, men hvis vi sier at disse mødrene var født innenfor en 15-års periode, ca 1680-95, så er vi neppe helt på jordet.

Er det ikke nærliggende å tro at disse mødrene er søstre?

764845944_MariAagesdatter1723.jpg.75c1e842a7272ea9d18ed4db287f3a81.jpg

Mari / Maren Aagesdatter dåp 1723

og en til

1966539149_AnnaAagesdatter1723.jpg.df19d629e85c554dde543887c2fba689.jpg

Bak betegnelsen "Anna Aarum" skjuler mora til Aage Jonsen seg. Dåp av sønnen Engebret i 1723. Her skrevet Anne Aakesdatter 

Så jeg tror ikke vi roter oss vekk hvis vi antar at mora til Ingeborg Christensdatter het Guri Aagesdatter

Når det gjelder familien til Aage Corfitzen, virker de fraværende. Men ikke helt. Hvis vi kikker på utklippet i #8 fra Jacob Christensen og Berte Pedersdatters dåp av Guri i 1733, finner vi blandt fadderne "Boel Skelling" Bak denne opplysningen skjuler jenta Boel Corfitzdatter (ca 1715 - 1782) seg. Søstra til Aage Corfitzen. Og i 1747 når Aages bror, Ole Corfitzen, døper en sønn, finner vi Aage Christensen Molteberg blandt fadderne.

Bak disse fire Aagesdøtrene har det selfølgelig eksistert en Aage. Avslutter her, men skal dykke ned i 1600-tallet på jakt, så får vi se hva vi kommer opp med. Det er Ski VM, så det går litt tregt.

mvh jan w

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Jan Weberg skrev:

AAGE

Det som slo meg da jeg begynte å grave rundt Gullich og Ingeborg var navnet Aage. Dette navnet  var meget skjelden på disse kanter. Varianten Haagen fantes det noen av bl.a i Tune, mens i Skjeberg var begge navneformene nærmest fraværende.

Som det har kommet fram i tidligere innlegg, går Aage og Aagesdatter igjen i kretsen rundt Gullich og Ingeborg.

Aage Christensen ble, som forklart i innlegg #8, gift med Gundbor Sørensdatter Kjølstad, hvis mor var søster til Halvor Iversen gift med Mari (Maren) Aagesdatter.

Er dette slektskap nok til at Aages svoger, Gullich Svendsen tar turen fra Aarum og ned til Kjølstad for å være fadder i en barnedåp som foregikk i Holm Kirke langt nede i Torsnes? Jeg tror ikke det.

Og hvorfor er Aage Jonsen og "Anna Aarum" faddere både her og der? Tilfeldig? Jeg tror ikke på dette heller, så det være noe mer som knytter disse menneskene sammen.

"Aage" var som sagt et sjeldent navn i Borge. Men hvor mange het egentlig Aage i Borge på 1720-30 tallet og hvem var de?

Svaret er enkelt for lista er kort.

1. Aage Christensen Molteberg (ca 1710 - 1773) sønn av Guri NN og Christen Jacobsen (ca 1682 - 1744) bonde på Molteberg Nordre.

2. Aage Kjølstad (f.1723, dpt 3/12) sønn av Halvor Iversen og Mari Aagesdatter.

3. Aage Jonsen (f. ca 1715) sønn av Jon Knudsen (ca 1681 - 1739) bonde på Aarum Østre.

4. Aage Corfitzen (ca 1716 - 1792) sønn av Corfitz Olsen (ca 1681 - 1753) bonde på Skjelin Østre

Dette er samtlige personer med dette navnet som levde i Borge Prestegjeld på første halvdel av 1700-tallet.

Disse fire "Aage-gutta" er født i løpet av ca 13 år, av fire forskjellige mødre. Alle hadde søsken, men hvis vi sier at disse mødrene var født innenfor en 15-års periode, ca 1680-95, så er vi neppe helt på jordet.

Er det ikke nærliggende å tro at disse mødrene er søstre?

764845944_MariAagesdatter1723.jpg.75c1e842a7272ea9d18ed4db287f3a81.jpg

Mari / Maren Aagesdatter dåp 1723

og en til

1966539149_AnnaAagesdatter1723.jpg.df19d629e85c554dde543887c2fba689.jpg

Bak betegnelsen "Anna Aarum" skjuler mora til Aage Jonsen seg. Dåp av sønnen Engebret i 1723. Her skrevet Anne Aakesdatter 

Så jeg tror ikke vi roter oss vekk hvis vi antar at mora til Ingeborg Christensdatter het Guri Aagesdatter

Når det gjelder familien til Aage Corfitzen, virker de fraværende. Men ikke helt. Hvis vi kikker på utklippet i #8 fra Jacob Christensen og Berte Pedersdatters dåp av Guri i 1733, finner vi blandt fadderne "Boel Skelling" Bak denne opplysningen skjuler jenta Boel Corfitzdatter (ca 1715 - 1782) seg. Søstra til Aage Corfitzen. Og i 1747 når Aages bror, Ole Corfitzen, døper en sønn, finner vi Aage Christensen Molteberg blandt fadderne.

Bak disse fire Aagesdøtrene har det selfølgelig eksistert en Aage. Avslutter her, men skal dykke ned i 1600-tallet på jakt, så får vi se hva vi kommer opp med. Det er Ski VM, så det går litt tregt.

mvh jan w

Åhhhh... TUSEN HJERTELIG TAKK😊

Og takk igjen for at du tar meg med på «reisen» og hvordan du tenker. Det setter jeg meget stor pris på. 

Dette er jo utrolig spennende og jeg elsker «gåter» 

Jeg har startet med å ta en titt på slekt treet på min MORMORS side (dette er min MORFARS side som hittil har holdt seg mye i Vestfold, men også Christiania, Drøbak, Gudbrandsdalen m.m) 

Mormor dro fra Borge og over til Horten/Borre

Føler jeg har hatt slekt på veldig mange av gårdene i Borge gjennom mange slektledd på mormor sin side og nå også tydeligvis på morfars side. 

Skal lete litt mer, men CORFITZ OLSEN, gift med NN har jeg i slekts treet mitt på mormors side. 

Også OLE CORFITZEN. 

Dette er utrolig spennende og jeg følger og er veldig enig i tanke gangen din😊 

Skal ta en titt videre på det jeg har fått om min mormors slekt og se om jeg kan finne noe der😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare kort innpå denne gang. Har en del kunnskap om gamle Corfitz Skjelin. Jeg er etterkommer av sønnen Ole. 

mvh jan w

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Jan Weberg skrev:

Bare kort innpå denne gang. Har en del kunnskap om gamle Corfitz Skjelin. Jeg er etterkommer av sønnen Ole. 

mvh jan w

Jeg også... Skal vi se om jeg klarer å følge den linjen nedover riktig.

Corfitz Olsen (Skjelin) - Ole Corfitzen, Elisabeth Olsdatter (gift med Jon Engebretsen) - Eli Jonsdatter (gift med Ole Jensen) - Johan Olsen (gift med Berthe Marie Johansdatter) - Ole Johansen Østerby (gift med Oliane Marie Larsdatter) - Johan Edvard Olsen Kjølsund (gift med Inger Marie Elisabeth Larsdatter) - Ruth Elisabeth Kjølsund som er min MORMOR 🙂 

Hører veldig gjerne mer om gamle Corfitz Skjeling om du har lyst til å dele litt.

Nå skal jeg lete litt videre å se om jeg kan finne ut noe mer 🙂 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg skrev tidligere tror jeg disse Aagesdøtrene må ha vært født i perioden 1680-95. Vi trenger da en Aage i passende alder. Antagelig født på 1650-tallet.

Dermed bør prestemanntallene 1664-66, være rette stedet å lete.

Manntallene for Nedre Borgesyssel Prosti er søkbare, og omfatter Idd, Berg, Skjeberg, Hvaler, Borge, Onsøy, Råde, Våler, Rygge, Moss Landsogn, Tune med Rolvsøy, Glemmen og Kråkerøy samt Varteig Sogn under Fredrikstad. Altså et område som dekker halve dagens Østfold.

Jeg gjorde et fellessøk på alle disse områdne etter fornavn som begynner på "A". Resultatet var kun 3 treff! Sa jeg ikke at Aage var et sjeldent navn? Men at det i halve Smaalenenes Amt kun fantes tre personer var mindre enn jeg trodde.

1. Kandidat: Aage Hanssøn han var 36 år i 1664, litt i eldste laget kanskje. Han var husmann under gården Grimsøen i Ingerdal i Skjeberg. Jeg droppet han, da det ville være nærmest umulig og følge ham videre.

2. Kandidat: Aage Syversen 18 år i 1664. Gårdbrukersønn på Rød på Hvalerøyene. Aktuell. Fant ham i gårdshistorien for Hvaler (ligger på nettet). Han døde på Hvaler i 1707. Forfatteren har ikke funnet ut at om han var gift eller hadde barn. Tok en sjekk på FS, men ingen Aagesdøtre gift på Hvaler i årene 1708 - 1722.

3. Kandidat: BINGO! Aage Guttormsøn 12 år i 1666. Gårdbrukersønn. Av alle plasser, bodde han til og med i Borge Sogn. Og kan du gjette på hvilken gård? Da forlater vi den søkbare utgaven og klipper litt i orginalen:

1954814444_PM1666.jpg.f7e0dff97025e9fcb4ce4edbbe77995a.jpg

Nr. 26 Skellin, skyldsatt til 4 huder. Dette er Skjelin Østre! Leilendingen heter Gutthorm Stillesøn han er 56 år. I kolonnen til høyre finner vi den antatte "produksjonsansvarlige" for Aagesdøttrene. Aage har en 2 år yngre bror "Iffver". Sogneprest Lauritz Hvid har datert dette manntallet til 21. februar 1666. På unge mennesker som Aage og broren Iver hadde nok presten ganske god kontroll på alderen. Så hvis Aage hadde fylt 12 år før 21/2, vil han være født i 1654, men hvis han ble 13 år etter 21/2-66 ville han være født i 1653. Når det gjelder Guttorm, som presten skriver skal være født i 1610, er det litt mere usikkert. Guttorm kan godt være født i 1615. Men uansett er jo dette bare flisespikkeri.

Men denne kilden er ingen bevis på at den 12 årige guttungen også var i live som voksen. Folk døde i alle aldre i langt større grad dengang enn i vår tid.

For å finne ut dette må vi grave i fogderegnskapene. Fortsettelse følger...😉

PS

Når det gjelder familien til Corfitz får det vente til vi er ferdige med Ingeborg Christensdatters aner, Gullich og Christen Jacobsen.

mvh jan w

Endret av Jan Weberg
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

WOW... FANTASTISK... dette blir spennende.. skal lese godt gjennom etterpå, men fant dette sitatet på en slektforsker side. 

En Guttorm Skjælin i Borge nevnes også på side 510, i Eidsberg bygdebok bind 5.

Jeg har ikke tilgang til den bygdeboken, den ligger på NB, men må da inn der for å låne den 🙂 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, Adele Marie Moe skrev:

WOW... FANTASTISK... dette blir spennende.. skal lese godt gjennom etterpå, men fant dette sitatet på en slektforsker side. 

En Guttorm Skjælin i Borge nevnes også på side 510, i Eidsberg bygdebok bind 5.

Jeg har ikke tilgang til den bygdeboken, den ligger på NB, men må da inn der for å låne den 🙂 

Vel, vel, ser man det. Interessant! Hva med å prøve her på forumet om noen kan gjøre et oppslag? Det er jo ikke utenkelig at en eller annen har boka hjemme i hylla vet du.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Jan Weberg skrev:

Vel, vel, ser man det. Interessant! Hva med å prøve her på forumet om noen kan gjøre et oppslag? Det er jo ikke utenkelig at en eller annen har boka hjemme i hylla vet du.

Ja, da skal jeg forte meg å gjøre det før jeg drar bort nå.. dette er spennende 🙂 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg har nå vært igjennom en rekke fogderegnskaper for å prøve å følge Aage Guttormsen videre fra vi traff ham som guttunge i 1666. Det er ingen tvil om at han vokste opp. Første gang vi finner ham i regnskapene, er i 1681. Han har nå fått bygselseddel på antagelig halve gården Skjelin Østre (2 huder) og driver nå gården sammen med faren Guttorm. Siden vi fant ut at Aage må ha blitt født ca 1653-54, er han nå altså rundt 27-28 år gammel. Dermed vil han også, både aldersmessig og økonomisk være i stand til å gifte seg. Noe som sikkert skjedde rundt denne tiden. Og det passer som hånd i hanske til at jeg tippet at de 4 søstrene må vært født mellom 1680-95.

Legger ved et utklipp fra fogderegnskapene. Det er ikke fra 1681 da han dukker opp første gang, men fra 1683. Grunnen til at jeg valgte denne lista, kalt "Kongelige Intrader", er at den er omtrent den eneste hvor skriveren har utstyrt de fleste bøndene med patronymikon. Kun fornavn er ellers det vanlige.

1562923906_FR1683.jpg.b8b226d64af6c3ac96966970ff66fdc7.jpg

"Gutorm Stillessen (og) Aage Gutormssen skylder Huder = 4(re) til borge Kirke" 

Legger ved et utklipp til, denne gang fra 1692:

20834588_FR1692.thumb.jpg.8dc01d03cf13ea454cb8147528a01312.jpg

1692: Dette er siste gang Guttorm opptrer i regnskapene. Legg også merke til at Aages navn er blitt feilskrevet til "Ouge". Denne feilen blir slept med videre, uten at det har noen betydning for oss. Når det gjelder Guttorm, (vi burde vel kanskje kalle ham Stillovsen/søn, da Stillov er et skjeldent navn som har vært brukt i området, men jeg kan ikke huske noen som het Stille)

Som vi husker, mente presten at Guttorm var 56 år i 1666, i såfall var han 82 år når han tar favell. Men han kan som sagt ha vært noe yngere. 

Når Guttorm kommer til Skjelin er noe usikkert. I 1647 het oppsitteren Kiøstel. Etter dette har jeg ikke funnet noen brukbar liste i Lensregnskapene som oppgir navnet på oppsittere på Skjelin Østre før Kvegskatten i 1657. Vi kan jo ta med den også:

1587608058_Kvegskatt(2).jpg.3da63e77f514bb8596c7dd9aea5c6056.jpg

Guttorm "Skellen" kunne vise til 2 hester, 6 kuer, 4 sauer og 4 griser. Skattesatsen var 8 skilling pr. ku/hest og 1 sk. pr. sau/gris. Han betalte 72 sk. (= 3 ort = 3/4 riksdaler)

Selv om Lensregnskapene først i 1657 forteller at Guttorm satt på Skjelin, kom vår mann på banen før dette, for det viser Tingprotokollen: (øverst høyre side)

https://www.digitalarkivet.no/rg20090714650183

23.juni 1653 på Visur Tingstue: Her heter det:  Etter befaling fra Konglig Majestets Fogd, Lauritz Marckussen, hadde bygdelensmann Claus Moum innstevnet bøndene Iver Gundersøn Molteberg og Guttorm Skjelin, for slagsmål. Saken hadde vært oppe på bygdtinget i april også, men da hadde de to hissigproppene ikke vært lovlig innkalt. Det hadde blitt rettet på i mellomtiden. Guttorm møtte opp, men det gjorde ikke Iver Molteberg. Saken måtte utsettes nok en gang, men Iver ble bøtelagt med ett mark sølv fordi han uteble.

Dermed tror jeg vi kan si at Aage var født på Skjelin Østre.

Den siste gangen vi hører om Aage Guttormsen er skoskatten i 1711:

Han har en "tienestpige aarlig løn i Klæde og penge 2 rdl" Videre betaler han for sko for 4 personer (over 12 år) når vi trekker fra tjenestejenta og Aage selv, var det 2 personer på gården som vi ikke kjenner. Den ene kan ha vært kona til Aage, hvis hun fortsatt levde, men den andre var nok den yngste dattera, Mari (senere gift til Kjølstad som du vel husker)

Mari Aagesdatter fødte siste gang iflg. kirkeboka i 1737 (lenke til dåpen i #8) Hvis Mari var født i 1690, ville hun ha vært 47 år ved fødselen i 1737. Ikke umulig, men mer sannsynlig at hun var noen år yngre. Var hun derimot født 1695, ville hun være 16 år i 1711, og helt sikkert hjemmeværende.

Vi har ingen liste for 1712, men i 1713 har Corfitz Olsen overtatt på Skjelin Østre, hvor han betaler 1 rdl i krigsskatt (den store nordiske krig raste for fullt, noe som fikk fatale følger for bl.a Borge i 1716) Høyre side, første gård under "Borge Præstegield"

https://www.digitalarkivet.no/rk10081308281074

Corfitz overtok altså etter Aage. Han døper sønnen med det skjeldne navnet "Aage" rundt 1716. Er du i tvil om at kona var den fjerde av Aagesdøttrene?

mvh jan w

Endret av Jan Weberg
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

WOW.... Her var det så mye FANTASTISK og spennende... en hel historie 🙂

TUSEN HJERTELIG TAKK 🙂

Nei, jeg er IKKE i tvil om at kona var av den fjerde av Aagesdøtrene.... 🙂

Så jeg kan nok trygt si at jeg har slekter fra begge sider som BEGGE har bodd på disse gårdene 🙂

Nå må jeg innrømme at denne slektrekken går litt i surr med alle disse navnene så jeg må sette det opp i riktig rekkefølge.. det blir litt kaos i hodet mitt gitt.

Mulig jeg trenger litt hjelp til å få sortert denne slektrekken noe (på grunn av endel utfordringer, så blir det lett noe kaos i hodet mitt)

Dette betyr jo at jeg har et ane sammentreff (er det det det heter når to slekter blander seg?)

Jeg har tatt en titt på navnet  "STILLOV" og "STILLOVSDATTER" og fått noen treff på slektstrær (noe som selvfølgelig kan innholde MYE feil)

Fikk et treff på en "GURI STILLOVSDATTER", men nå har jeg rotet meg helt bort.. skal se om jeg finner det igjen... dette fant jeg i sammenheng med en KIRSTEN HAAGENSEN

KAN være helt tilfeldig, men jeg leter videre... Muligens navnet "GURI" og ÅGE (HAAGEN) gikk igjen i mange slektledd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Adele!

Jeg tror vi har funnet det som er mulig om Ingeborg Christensdatters morsslekt.

Har kikket litt mer på Gullich Svendsen

Har prøvd samme framgangsmåte som resulterte i Aage Guttormsen.

Men denne gang direkte i Skjeberg Prestegjeld.

Resultatet kommer her: (Måtte bruke link, fikk ikke lastet opp utklipp)

https://www.digitalarkivet.no/ft10041005070074

Gård nr.23: Børgen. Skyldsettingen forteller at dette er Børgen Mellom. Dateringen er 2/3 1666.

Oppsitter: Søren Gullichsøn, 50 år.

Sønner: Hoffuel Sørensen, 20 år. og Niels Sørensen, 12 år.

Videre finnes på gården husmannen Amund Erichsen, 22 år, med sønnen Børger, 3 år.

Hvis vi forflytter oss til skoskatten for Skjeberg 1711, finner vi de som bodde under Hafslund: (plassenes navn er ikke tatt med)

https://www.digitalarkivet.no/rk10081208100289

Venstre side fra toppen:

Start midt på linje 11: Svend Hovelsen, qvinde og 1 barn.

Linje 14: Ole Hovelsen, qvinde og 1 barn. - Mulig bror av Svend?

Linje 17: Hovel Sørensen, qvinde og 2 børn. Hovel var her ca 65 år. At han fortsatt har 2 barn som bor hjemme, kan tyde på at han kanskje var gift 2 ganger.

Går vi nå fram til matrikkelutkastet fra 1723, finner vi under Hafslund bl.a. disse:

https://www.digitalarkivet.no/ma20090817610480

Her er navnene på plassene de forskjellige bodde:

På Skofterød finner vi Ole Hovelsen, han sår 2 tønner havre, 1 skjeppe blandingskorn (havre og bygg) og høyavlinga er 1 1/2 lass.

På Bachen finner vi Svend Hovelsen, han sår 3/4 tønne havre, 1 skjeppe blandingskorn og høyavlinga er 1 lass.

Hovel Sørensen er nå død.

tar vi en titt i kirkeboka for Skjeberg fra 1703, dåpen til Gullich, finner vi dette:

1549081753_Gullich1703.jpg.a9e546b142f90f39113a08642bd39659.jpg

"Svend Backens søn Gullick

Faddere: Kirsti Stordal, Guri Skjøttebraaten (under Hafslund), Berte (?), Anders Stordal, Anders Berg? og til slutt Ole (Hovelsen) Skofterø"

Vi kan jo ikke fastslå med sikkerhet at Ole var en bror av Svend selv om de har samme patronymikon, men en viss mulighet er det jo.

Det som derimot er helt sikkert er at Gullich Svendsens far het Svend Hovelsen.

Svend Hovelsen døper også sønnen Rasmus 15/1 1708, og nok en Rasmus 21/5 1714.

Den Søren Gulliksen som meget vel kan være oldefar til Gullich Svendsen, satt som leilending på Børgen Mellom. Det var ikke en selvfølge at en sønn av Søren skulle etterfølge ham på gården, selv om vi har mange eksempler på det motsatte. 

Forøvrig kjenner jeg godt til leilendingen på Børgen Mellom fra slutten av 1600-tallet. Han het Peder Aasmundsen og kan jo kanskje ha vært gift med en datter av Søren Gulliksen?

Jeg kan jo si såpass at ut fra hva du har fortalt, er du med sikkerhet etterkommer av en bror til denne Peder. Da fikk du litt å tygge på. (er vel kanskje ikke særlig snilt av meg)

mvh jan w

Endret av Jan Weberg
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Jan Weberg skrev:

Hei Adele!

Jeg tror vi har funnet det som er mulig om Ingeborg Christensdatters morsslekt.

Har kikket litt mer på Gullich Svendsen

Har prøvd samme framgangsmåte som resulterte i Aage Guttormsen.

Men denne gang direkte i Skjeberg Prestegjeld.

Resultatet kommer her: (Måtte bruke link, fikk ikke lastet opp utklipp)

https://www.digitalarkivet.no/ft10041005070074

Gård nr.23: Børgen. Skyldsettingen forteller at dette er Børgen Mellom. Dateringen er 2/3 1666.

Oppsitter: Søren Gullichsøn, 50 år.

Sønner: Hoffuel Sørensen, 20 år. og Niels Sørensen, 12 år.

Videre finnes på gården husmannen Amund Erichsen, 22 år, med sønnen Børger, 3 år.

Hvis vi forflytter oss til skoskatten for Skjeberg 1711, finner vi de som bodde under Hafslund: (plassenes navn er ikke tatt med)

https://www.digitalarkivet.no/rk10081208100289

Venstre side fra toppen:

Start midt på linje 11: Svend Hovelsen, qvinde og 1 barn.

Linje 14: Ole Hovelsen, qvinde og 1 barn. - Mulig bror av Svend?

Linje 17: Hovel Sørensen, qvinde og 2 børn. Hovel var her ca 65 år. At han fortsatt har 2 barn som bor hjemme, kan tyde på at han kanskje var gift 2 ganger.

Går vi nå fram til matrikkelutkastet fra 1723, finner vi under Hafslund bl.a. disse:

https://www.digitalarkivet.no/ma20090817610480

Her er navnene på plassene de forskjellige bodde:

På Skofterød finner vi Ole Hovelsen, han sår 2 tønner havre, 1 skjeppe blandingskorn (havre og bygg) og høyavlinga er 1 1/2 lass.

På Bachen finner vi Svend Hovelsen, han sår 3/4 tønne havre, 1 skjeppe blandingskorn og høyavlinga er 1 lass.

Hovel Sørensen er nå død.

tar vi en titt i kirkeboka for Skjeberg fra 1703, dåpen til Gullich, finner vi dette:

1549081753_Gullich1703.jpg.a9e546b142f90f39113a08642bd39659.jpg

"Svend Backens søn Gullick

Faddere: Kirsti Stordal, Guri Skjøttebraaten (under Hafslund), Berte (?), Anders Stordal, Anders Berg? og til slutt Ole (Hovelsen) Skofterø"

Vi kan jo ikke fastslå med sikkerhet at Ole var en bror av Svend selv om de har samme patronymikon, men en viss mulighet er det jo.

Det som derimot er helt sikkert er at Gullich Svendsens far het Svend Hovelsen.

Svend Hovelsen døper også sønnen Rasmus 15/1 1708, og nok en Rasmus 21/5 1714.

Den Søren Gulliksen som meget vel kan være oldefar til Gullich Svendsen, satt som leilending på Børgen Mellom. Det var ikke en selvfølge at en sønn av Søren skulle etterfølge ham på gården, selv om vi har mange eksempler på det motsatte. 

Forøvrig kjenner jeg godt til leilendingen på Børgen Mellom fra slutten av 1600-tallet. Han het Peder Aasmundsen og kan jo kanskje ha vært gift med en datter av Søren Gulliksen?

Jeg kan jo si såpass at ut fra hva du har fortalt, er du med sikkerhet etterkommer av en bror til denne Peder. Da fikk du litt å tygge på. (er vel kanskje ikke særlig snilt av meg)

mvh jan w

Tusen hjertelig takk igjen, dette er FANTASTISK😊. Jeg skal lese skikkelig og kommentere når jeg kommer hjem og samtidig se om jeg klarer å løse den siste gåten😊

Jeg liker å ha litt å tygge på👍

Mvh Adèle Marie 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.