Gå til innhold
Arkivverket

Gullich Svendsen og Ingeborg Christensdatter, Borge, Østfold

Adele Marie Moe
 Del

Recommended Posts

På 25.2.2019 den 11.11, Jan Weberg skrev:

Hei Adele!

Jeg tror vi har funnet det som er mulig om Ingeborg Christensdatters morsslekt.

Har kikket litt mer på Gullich Svendsen

Har prøvd samme framgangsmåte som resulterte i Aage Guttormsen.

Men denne gang direkte i Skjeberg Prestegjeld.

Resultatet kommer her: (Måtte bruke link, fikk ikke lastet opp utklipp)

https://www.digitalarkivet.no/ft10041005070074

Gård nr.23: Børgen. Skyldsettingen forteller at dette er Børgen Mellom. Dateringen er 2/3 1666.

Oppsitter: Søren Gullichsøn, 50 år.

Sønner: Hoffuel Sørensen, 20 år. og Niels Sørensen, 12 år.

Videre finnes på gården husmannen Amund Erichsen, 22 år, med sønnen Børger, 3 år.

Hvis vi forflytter oss til skoskatten for Skjeberg 1711, finner vi de som bodde under Hafslund: (plassenes navn er ikke tatt med)

https://www.digitalarkivet.no/rk10081208100289

Venstre side fra toppen:

Start midt på linje 11: Svend Hovelsen, qvinde og 1 barn.

Linje 14: Ole Hovelsen, qvinde og 1 barn. - Mulig bror av Svend?

Linje 17: Hovel Sørensen, qvinde og 2 børn. Hovel var her ca 65 år. At han fortsatt har 2 barn som bor hjemme, kan tyde på at han kanskje var gift 2 ganger.

Går vi nå fram til matrikkelutkastet fra 1723, finner vi under Hafslund bl.a. disse:

https://www.digitalarkivet.no/ma20090817610480

Her er navnene på plassene de forskjellige bodde:

På Skofterød finner vi Ole Hovelsen, han sår 2 tønner havre, 1 skjeppe blandingskorn (havre og bygg) og høyavlinga er 1 1/2 lass.

På Bachen finner vi Svend Hovelsen, han sår 3/4 tønne havre, 1 skjeppe blandingskorn og høyavlinga er 1 lass.

Hovel Sørensen er nå død.

tar vi en titt i kirkeboka for Skjeberg fra 1703, dåpen til Gullich, finner vi dette:

1549081753_Gullich1703.jpg.a9e546b142f90f39113a08642bd39659.jpg

"Svend Backens søn Gullick

Faddere: Kirsti Stordal, Guri Skjøttebraaten (under Hafslund), Berte (?), Anders Stordal, Anders Berg? og til slutt Ole (Hovelsen) Skofterø"

Vi kan jo ikke fastslå med sikkerhet at Ole var en bror av Svend selv om de har samme patronymikon, men en viss mulighet er det jo.

Det som derimot er helt sikkert er at Gullich Svendsens far het Svend Hovelsen.

Svend Hovelsen døper også sønnen Rasmus 15/1 1708, og nok en Rasmus 21/5 1714.

Den Søren Gulliksen som meget vel kan være oldefar til Gullich Svendsen, satt som leilending på Børgen Mellom. Det var ikke en selvfølge at en sønn av Søren skulle etterfølge ham på gården, selv om vi har mange eksempler på det motsatte. 

Forøvrig kjenner jeg godt til leilendingen på Børgen Mellom fra slutten av 1600-tallet. Han het Peder Aasmundsen og kan jo kanskje ha vært gift med en datter av Søren Gulliksen?

Jeg kan jo si såpass at ut fra hva du har fortalt, er du med sikkerhet etterkommer av en bror til denne Peder. Da fikk du litt å tygge på. (er vel kanskje ikke særlig snilt av meg)

mvh jan w

Nei, nå har jeg fundert og lett og tenkt på denne broren til Peder.... "Ler", kan du gi meg noen hint? Jan 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada.

Du skriver i innlegg #16 at du er etterkommer av Elisabeth Olsdatter, gift med Jon Engebrethsen fra Lilleborge. Hans mor het Helle Michelsdatter (ca 1708 - 1782) og var fra Molteberg Søndre. Helles foreldre var Marthe Andersdatter (ca 1676 - 1763) og Michell Aasmundsen (ca 1672 - 1763) Michell var altså bror til Peder Aasmundsen (1662 - 1739) på Børgen Mellom. Din ane som altså var faren til Peder og Michel het Aasmund Michelsøn (ca 1638 - nevnt siste gang 1702) Han var fra Hauge Nordre i Skjeberg, og fikk bygselseddel på halve Molteberg Søndre ca 1678.

mvh jan w

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 6 måneder senere...
På 21.2.2019 den 22.06, Jan Weberg skrev:

Bare kort innpå denne gang. Har en del kunnskap om gamle Corfitz Skjelin. Jeg er etterkommer av sønnen Ole. 

mvh jan w

Hei igjen Jan... jeg lurte på om du hadde noe spennende informasjon å dele om Corfitz Skjelin jeg?

Holder på å jobbe med slekstavlen min og driver å legger inn notater m.m.

Hilsen Adèle Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.