Gå til innhold
Arkivverket

"brukelig pant"

Arlene Hansen
 Del

Recommended Posts

Hei,

Jeg kom over uttrykket «brukelig pant» i en bygdebok: «Mikjel Knutson makta ikkje å halde lenge på Storsvee, og sette han i oktober 1770 bort som brukelig pant i 18 år …». Jeg har ikke funnet en forklaring av begrepet, kun en setning i Lovdata (Fast eiendom kan ikke tas til brukelig pant for lengre tid enn 3 år uten konsesjon.)

Kan noen forklare hva uttrykket i praksis betyr, sånn helt enkelt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Arlene Hansen skrev:

Jeg kom over uttrykket «brukelig pant» i en bygdebok: «Mikjel Knutson makta ikkje å halde lenge på Storsvee, og sette han i oktober 1770 bort som brukelig pant i 18 år …». Jeg har ikke funnet en forklaring av begrepet, kun en setning i Lovdata (Fast eiendom kan ikke tas til brukelig pant for lengre tid enn 3 år uten konsesjon.)

Kan noen forklare hva uttrykket i praksis betyr, sånn helt enkelt?

1 time siden, Ann-Mary Engum skrev:

Store norske leksikons forklaring på brukelig pant gjelder for vår tid. I eldre tid hadde brukelig pant (brukspant) en noe annen betydning; se Norsk historisk leksikonhttps://lokalhistoriewiki.no/wiki/Leksikon:Pant

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.