GÃ¥ til innhold
Arkivverket

Hjelp til tolking av skrift i kirkebok fra Oppland

Stine Hansen

Recommended Posts

Jeg leter etter flere opplysninger om Anna Dorthea som ble født 1842 i Nordre land i Oppland. Hun var gift med Ole Olsen.

Jeg finner henne her i dåpsoppføringen til datteren Oline som er nummer 138 i kirkeboken.

Jeg er ikke så god på gammel håndskrift, og klarer ikke å se hvilke to navn som står etter Anna Dorthea?

Hvis noen ser hva som står under faddere hadde det også vært supert, men det er ikke det viktigste.

https://media.digitalarkivet.no/view/9359/45267/91

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anne Dorthea Egediusdtr. Landaasen Eie.

Fadderne var Johannes Olsen Landaas E q (Landåsen eie og kone), Hans Johannesen Vilberg q (og kone), Karen Olsdtr. Landaasen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreldrene til Oline var Asle Olsen og Anne Dorthea Egedeusdt Landaasen Eiet (Ikke Ole Olsen). Garden Landåsen er i Østbygda i Søndre Land, ikke i Nordre Land. Barnet ble døpt i Fluberg kirke som er i Søndre Land. Fadderen er slik Terje gjengir i innlegg #2.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PÃ¥ 23.2.2019 den 1.02, Lyda skrev:

Jeg leter etter flere opplysninger om Anna Dorthea som ble født 1842 i Nordre land i Oppland. Hun var gift med Ole Olsen.

Jeg finner henne her i dåpsoppføringen til datteren Oline som er nummer 138 i kirkeboken.

Jeg er ikke så god på gammel håndskrift, og klarer ikke å se hvilke to navn som står etter Anna Dorthea?

Hvis noen ser hva som står under faddere hadde det også vært supert, men det er ikke det viktigste.

https://media.digitalarkivet.no/view/9359/45267/91

Det var datteren Oline som var født i 1842,ikke Anna Dorthea.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.