Gå til innhold
Arkivverket

Ingeborg Johannesdatter, Aurdal, 1835, hvem var faren?

Mari Schumann Nicolaisen
 Del

Recommended Posts

Hei!

Den følgende informasjonen er fra en tråd i slektsforum fra 2007 startet av LeifB; jeg lurer på om noen kjenner til Ingeborg og hennes faderlige opphav, og om noen har kommet videre (jeg har ikke det):

Ingeborg Johannesdatter født i Nord-Aurdal 14.06.1835 (uekte): http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9366&idx_id=9366&uid=ny&idx_side=-18

Mor Giertrud Olsdatter Spangrud, far Kristian Olsen.

Ingeborgs konfirmasjon, nå med Johannes Olsen som far: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8983&idx_id=8983&uid=ny&idx_side=-94

I bygdeboka "Gard og bygd i Sør-Aurdal. B : Kyrkjebjørgo, Øystre Bagn, Leirskogen, Dølve og Hølera" står det om Spangerud s. 93 at de første kjente husmennene her var Ola Andersson Velingsrud (kalt Spangru`n) f. 1766 gift 1795 med Ingeborg Olsdatter Øvre Sørflate f. 1770 (d. 1806). De hadde følgende barn: 1. Gjartrud f. 1796, 2. Anders f. 1797, 3. Ola f. 1800, 4. Ola f. 1804.

Gjartrud født 1796 er formodentlig den Giertrud Olsdatter Spangrud som føder Ingeborg i 1835, og dersom dette stemmer har jeg altså litt å jobbe med på Ingeborgs morside. Men er det noen som har forsket noe mer på Ingeborgs farside, og kanskje funnet ut av floken rundt det faderlige opphav?

Det kan naturligvis være slik det er foreslått i tråden jeg har referert fra; at Giertrud enten ikke var sikker på hvem faren var ved fødselen og således oppgav feil far, eventuelt at Johannes Olsen er Ingeborgs fosterfar eller den Giertrud mente var riktig senere (Ingeborg står som Johannesdatter i senere tellinger), eller simpelthen at presten har gjort en feil. Ved Ingeborgs giftermål i Gran 09.06.1859 er brudens far oppgitt som Johs. Olsen.

Noen som kjenner til Ingeborg Johannesdatter og hennes mulige far Johannes Olsen og hans aner? Eventuelt har kunnet bekrefte/avkrefte Kristian Olsen som far?

(Hennes etterslekt kjenner jeg til, så der trenger jeg ikke hjelp.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider