Gå til innhold
Arkivverket

Maren Pedersdatter f. Solberg

M.Olsen
 Del

Recommended Posts

Hei! Lurer på om er noen som kan hjelpe meg finne ut hvor denne Maren Pedersdatter Solberg Egentlig kom Fra? Har ikke år hun er født. Hun var gift med Peder Jensen Auglen som skal vere født (ca)1721 i Østgård. Som trolig er Verdal. De har 1 kjent datter, Brynhild Pedersdatter Solberg, Sem? (iflg Verdal Historielag) Og lurer på om dette er Sem i Vestfold sa ikke tror er et stedsnavn i Verdal? Også lite sannsynlig hun hadde flyttet Til Sem, Vf da mine røtter er Verdal. På forhånd takk👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ifølge telling 1910 ligger bosted Sem i 001 Sjøbygden tellingskrets ,Verdal.

Endret av Ann-Mary Engum
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok var nytt finnes Sem der oppe, men synes hørtes rart også om de var fra Østlandet🤔 De linkene er for tiden etter de jeg spurte etter, tror jeg. Takk👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Marcus Lindgren skrev:

Ok var nytt finnes Sem der oppe, men synes hørtes rart også om de var fra Østlandet🤔 De linkene er for tiden etter de jeg spurte etter, tror jeg. Takk👍

Lenkene ble lagt inn for at du skulle se at navnet Sem/Sehm finnes i Verdal.

Endret av Ann-Mary Engum
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Marcus Lindgren skrev:

Hei! Lurer på om er noen som kan hjelpe meg finne ut hvor denne Maren Pedersdatter Solberg Egentlig kom Fra? Har ikke år hun er født. Hun var gift med Peder Jensen Auglen som skal vere født (ca)1721 i Østgård. Som trolig er Verdal. De har 1 kjent datter, Brynhild Pedersdatter Solberg, Sem? (iflg Verdal Historielag) Og lurer på om dette er Sem i Vestfold sa ikke tror er et stedsnavn i Verdal? Også lite sannsynlig hun hadde flyttet Til Sem, Vf da mine røtter er Verdal. På forhånd takk👍

Hvor har du du funnet at Maren Pedersdatter hadde Solberg i navnet.

Er det ved vielsen du har funnet det?

Kan du legge ved lenke?

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står på noen slektsark som min mor engang fikk tilsendt fra Verdal Historielag. Hun er derfra, men er selv lite kjent der oppe😉Får ikke til laste opp bilde av ark, da bld er for stort🤯🤬(1,.. Max) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Ann-Mary Engum skrev:

Da er vel Elen Marie som står øverst 38år gift med sønnen, Peder Jonsen Leklemsvald som jeg mener postet vigselattest på lenger opp? Der er tilsynelatende mannen, Jon Peders. Leklemsvald ute av bildet, skilt El død? Men klarer du finne foreldrene til moren, Maren Pedersdatter Solberg(? Som er oppført etternavn på både mor og datter, Brynhild?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke leta etter henne.

Vielsen hennes bør letes etter.

Så lenge man ikke vet ca fødselsår blir det litt mye jobb for meg å tråle gjennom kirkeboken etter dåpen hennes.

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, nei kanskje var i andre tråden startet det da, har 2 gående nå. Men er på en måte samme slekt for Elen Marie var svigerdatter av denne Brynhild,(Brynhild dtr av Maren pedersdatter Solberg😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har kanskje disse opplysningene fra  før, men siden det ikke står noe om det så legger jeg dem inn.

Dødsregister Verdal 1801 - 1922: Brynild Pedersdt. Leklemsvald f. 1745 - død 10/3 1818.

Jon Pedersen Leklemsvald f. 1750, gård Leklem, død 14/3 1813.

Endret av Berit Knudsen
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Jeg lånte selv Verdalsboka da jeg skulle finne ut av min slekt. Jeg klarer dessverre ikke å finne noen av de navnene som er nevnt, hverken på Sem eller på Solberg, men det blir kanskje etterkommere på en annen gren enn de mine, men noen navn går igjen, men i en annen sammenheng.  M.v.h. Alv Edvardsen. 

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at du ikke finner personer i gårdshistorie kan være at de f.eks.er husmenn/håndtverekere som flytter rundt omkring.

Dåpen til Brønill som er uekte, (morens navn står først ved dåpen),

1745 Qvingv. (quinguasesima = fastelavenssøndag)  28/2 1745: https://www.digitalarkivet.no/kb20070925700479

Mor Maren Peersdt. Solberg... og s Peer Jansen/Jensen/Jonsen Auglem...., Brønill.

Faddere:

Mar... (Maritte?) Hesgreen (Hesgreien gnr. 42) Maria Qvam(Kvam gnr. 52 m/slektsreg.), And Pedersen Hesgreen, Christoffer Solberg,

Haldo Haldosen Solberg.

Endret av Berit Knudsen
  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan Maren Peersdt. og Peer J?nsen være fra Sverige?

Per/Persdt. er ikke mye brukt i Verdal, og det kom mange fra Sverige dit.

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.