Gå til innhold
Arkivverket

Maria Pelt og Henrik von Møinichen - Hellig-Geistes Kircke i Kjøpenhavn, eksisterer den i dag og er det kirkebøker å oppdrive fra 1670 tallet ?

Ivar Moe
 Del

Recommended Posts

Er ute etter vielsen til Maria Pelt og Henrik von Møinichen. Den fant  sted etter 1670 men før 1677.

Maria døde 25 des. 1677 noen uker etter at hun fødte datteren Charlotte Amalie. Charlotte ble døpt i Hellige- Geistes Kircke, derfor tror jeg også at foreldrene ble viet der.

Her er  avskrift fra Hendriks egne notater:

1677 den 12 Octobr. blev min sig. Kierriste forløst med een Daatter, som udi Hellig-Geistes Kircke af Mag. Esaia Meischer blev døbt og kaldet Charlotta Amalia. 1677 d. 25 December om Morgenen dode min sig. Kieriste og blev be- graven udi Hellig-Geistes Kirckes Chor. Gud forleene hende og os Alle en glædelig og ærefuld Opstandelse med alle Guds Udvalde for Jesu Christi dyrværdigste Fortieniste.

Ao 1681 d. 20 Aprilis, da ieg var til under danigst Op- vartning hos Hs. kgl. Majestæt udi Oldenborg, dode min sig. Daatter, Charlotta Amalia a Møinichen, som ieg onsker og haaber med og iblandt Guds Udvalde i sin Tiid at see for Stolen og Lammed til alle Vores Salighed.

Noen av Hendrik sin etterslekt (med første kona) bosatte seg i Norge så kanskje det er noen som har funnet denne vielsen ?

Det er Maria som er av min intresse, hun var først gift i Amsterdam med Caspar Wicquefort. Han døde i 1670.

Takker for alle tips og hjelp som måtte komme.

Mvh

Ivar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjertelig takk Sven.

Det var kjapt servert 🙂 og veldig nyttig. Synd at kirkebøkene først ble ført fra 1702, men ser de har en hjemmeside så da prøver jeg en mail og håper det beste.

Er det andre som har opplysninger om Marias opphold i Kjøpenhavn så tar jeg imot med glede.

Mvh

Ivar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ett tips som kom inn.

I boka til  C. P. Rothe - Brave danske Mænds og Qvinders berømmelige Eftermæle - skal Maria være nevnt . Jeg finner ikke denne avhandlingen tilgjengelig på nett, så hvis noen har den så hadde det vært fint om det kunne sjekkes ut.

Mvh

Ivar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Carsten og takk skal du ha.

Dette virker rigtig. Ser også at andre dato/år som her er referert til også stemmer med andre kilder.

Så supert og hjertelig takk for hjelp både til deg og Sven

Mvh

Ivar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 år senere...

Hendric Mortensen von Møinichen blev gift 03.05.1676 med Maria Pelt på Christianshavn i København i aføde general-admiral Hr. Cort Adelers Huus med velbaarne afdøde fru Anna Pelts søster fru Maria Pelt, som var afdøde Gaspar von Wickevoorts (Wicquefort) enke af Amster-
Dam.
Kilde:

Personalhistorisk Tidsskrift 1881, side 148, dvs. Møinichens førte slægtbog.

https://bibliotek.dis-danmark.dk/cgi-bin/koha/opac-detail.pl?biblionumber=12951&query_desc=se%2Cwrdl%3A Personalhistorisk Tidsskrift

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange takk Bengt. Interessant lesing.

Her er vielse innskrivningen  til Caspar Wicquefort og Maria i Amsterdam om du kan ha nytte av det.

Notice of marriage on May 13, 1655

image.png.9ad69568a50be206a316399ffdbef943.png

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange tak Ivar

Vielse indskrivningen til Caspar Wicquefort og Maria i Amsterdam er interessant.

Hvor har du fundet dette? Kan du læse hele dokumentet?

Venlig hilsen

Bengt (bengt.moennike@gmail.com)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen Bengt.

Vielse innskrivningen har jeg fra Amsterdam City Archives.

Jeg klarer heller ikke å lese/tyde hele teksten men leser følgende:

"Gasper van Vickivoort fra A (Amsterdam) og 33 år (altså født ca 1623) ...............møter med sin far ..... Vickivoort ........ & Maria Pelt fra Amsterdam 19 ? år ... møter med sin mor Susanna van Gansepool fra Amsterdam."

Susanna van Gansepool 1606 - 1673 ble gift med Aernoult Pelt 1599 - 1651

Aanbevelingsbrief van de Staten-Generaal aan Z. K. M. Fredenk III, Koning van Denemarken en Noorwegen, verzoekende dat goed, kort en volledig recht moge wedervaren aan Arnould Pelt, koopman te Amsterdam, die namens zichzelf en zijne moeder Susanne van Gansepoel naar Kopenhagen reist, om daar ter plaatse langs gerechtelijken weg in te vorderen eenige aanzienlijke sommen die Jonas Trelond en andere inwoners van Z. M. rijk hun verschuldigd zijn. Gedateerd den Haag 7 Nov. 1668

Vielsen til Susanna og Aernoilt i 21. juli 1633 i Amsterdam

image.png.83561057fbed6172fc201b62a8ccb573.png

Susanna var en av fire søstre som giftet seg med brødrene Pelt.

Trenger du flere opplysninger om disse familiene så bare gi ett ord.

Mvh

Ivar

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider