Gå til innhold
Arkivverket

Amerika utvandrer fra Sverige som bytter navn i USA - Charles Alford Envil f. ca 1865

Lars Hanssen
 Del

Recommended Posts

Hei,

Jeg har en av mine slektninger som i ung alder flytter til USA, vel fremme gifter hun seg med en annen som er oppgitt som født i Sverige. Min slektning, Sara Ulrika Andreasdotter (Envil) emigrer ca 1893, og får noen barn med Charles Alford Envil i Hennepin.

Jeg har sporet Sara Ulrika greit etter at hun kom til USA, men jeg har problemer med å finne bakgrunnen til hennes mann, Charles Alford Envil. Han er antageligvis født i mai 1865. Ifølge folketellinger i USA oppgir han at han kom til USA i 1885 (folketellingen i 1900).

Jeg har funnet Charles i de amerikanske folketellingene fra 1897 og frem til hans død 2. november 1908. Alle da i Hennepin. Jeg har ikke funnet noe dokument som forteller meg noe om hvilket hjemsted han hadde i Sverige, hvor han var født, eller hva hans foreldre het.

Jeg har blitt kontaktet av noen som er direkte relatert til ham i USA som også har fått full stopp, og som heller ikke vet mer om hans bakgrunn.

Jeg har søkt i Ellis White paper for tidsrommet rundt 1885 og ankommende svensker med navnet Carl, Karl, Alfred og lignende, men er ikke lett å finne noe. Har også hatt ute et spørsmål på svenske ANbytarforum, som det kun kom inn et svar på, listet opp under. Det sammenfatter alt jeg har funnet om Charles. 

Er det noen som har gode råd til veien videre? Hvordan finne ut hvem Charles Alford var, og hvor i Sverige han kom fra? Er det noen som har det svenske emigrant arkivet og kunne sjekket opplysninger der?

Mange takk for eventuelle råd og hjelp på veien videre med å finne ut mere om Charles! 🙂

Enligt hans death record ska han vara född 9/5 1865:

Name:   Chas. A. Envil
Event Type:   DEATH
Event Date:   02 Nov 1908
Event Place:   Minneapolis, Hennepin, Minnesota
Marital Status:   Married
Race:   W
Occupation:   Liquor Merchant
Birthplace:   Sweden
Birth Date:   09 May 1865
Birth Year (Estimated):   1865
Burial Date:   06 Nov 1908
Cemetery:   Lakewood
Father's Name:   Unknown
Father's Birthplace:   unknown
Mother's Name:   Unknown
Mother's Birthplace:   unknown
https://www.familysearch.org/ark:/61903/1:1:XPDW-9J9
https://www.familysearch.org/ark:/61903/1:1:FD99-LZB

Hans obituary finns The Star Tribune 4/11 1908 men tyvärr står det ingenting om hans bakgrund. Inga föräldrar eller ev syskon nämns. Bara att han var ägare till Imperial Grove House i Hopkins samt att begravningen äger rum nästa dag (Lakewood cemetery). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutes ago, Egil Johannessen said:

Har du forsøkt naturaliseringen hans? Du kan bestille den her: http://www.ironrangeresearchcenter.org/details/7/752435/

Har akkurat sendt en mail til hans amerikanske slektninger og spurt om de har tatt ut denne. Avventer til de har svart før jeg casher ut en kopi der. Mange takk for forslag på denne, antar at det her kan stå en del om hans opprinnelse etc?

13 minutes ago, Ann-Mary Engum said:

Dette er "mitt" par ja. Gift, men står ikke noe mer om ham i dette dokumentet dessverre..

11 minutes ago, Sven Hjortland said:

Ser ut som faren het Karl August

Carl Alford Envil

in the Minnesota, Births and Christenings Index, 1840-1980

Name: Carl Alford Envil
Birth Date: 13 Mar 1909
Father: Charles August
Mother: Sara Selrika Carlson
FHL Film Number: 1309402

Nei, dette er bare en feil i transkribering tenker jeg. Charles Alford er født 1865, og får sønnen Carl Alford med sin kone Sara Ulrika i 1909. Barnet over her er altså sønn av Charles Alford ikke "Charles August".

Her rant det på med mange gode innspill på kort tid, mange takk!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

The U.S. City Directories, 1822-1995
Name:    Charles Envell
Residence Year:    1894
Street address:    Hopkins
Residence Place:    Minneapolis, Minnesota, USA
Occupation:    Driver
Publication Title:    Minneapolis, Minnesota, City Directory, 1894

0ce9a8e1e1eca077048dc09b14978fef.png

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutes ago, Ann-Mary Engum said:

Puh, der var det mye tekst å lese seg igjennom... 🙂

Det er "min" Sara Ulrika som de lister opp til å begynne med ja, og som gifter seg med Charles/Chas Alford etterhvert. Hele familien til Sara Ulrika var dyktige på det med flytting. De flytter att og frem hele tiden, Norge/USA og innenlands i Sverige. Flyttingene i Sverige er realtivt enkle å følge via husförhörslängder, heldigvis.. Har betydlig mer info om Sara som jeg kan prøve å få delt med vedkommende i den tråden der også, skal prøve å få lagt det ut til henne.

Når de i tråden over skriver om Alfred, så er det hennes bror, ikke hennes kommende ektefelle. Alfred er født 1877.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutes ago, Egil Johannessen said:

The U.S. City Directories, 1822-1995
Name:    Charles Envell
Residence Year:    1894
Street address:    Hopkins
Residence Place:    Minneapolis, Minnesota, USA
Occupation:    Driver
Publication Title:    Minneapolis, Minnesota, City Directory, 1894

0ce9a8e1e1eca077048dc09b14978fef.png

Takk, det var enda en ny variant av etternavnet som jeg kan søke litt på. Har forstått det slik at utvandrerene gjerne amerikaniserte sine etternavn ved å ta navnet på torpet de kom fra hjemme eller andre stedsnavn med amerikanisering?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 hours ago, Egil Johannessen said:

462d139d76fc1491a2e8445a4d9ca6e9.png

Sendte en mail til hans slektninger i USA i går med linken du hadde over. Venter på tilbakemelding fra de om de har tatt den ned tidligere, eller om de kjøper en kopi her. I denne vil det stå mer detaljer rundt foreldre, hjemsted etc?

Mange takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.