Baard Vidar Pettersen Skrevet Mars 4, 2019 Del Skrevet Mars 4, 2019 Svein Edvardsen gjorde i sin tid en enorm jobb med å skrive av navn fra skriftene fra Helgeland. Jeg trodde ikke disse var å få tak i lengre, men via tips og et par søk, viste det seg at de er tilgjengelig i søkbar versjon for 400,- på denne siden: https://slektogdata.no/nb/kilder-i-nordland/kilder-pa-cd-dvd-og-usb-minne/dodsboskifter/ Et røverkjøp spør du meg. Fikk atpåtil tilsendt fila som filemail og etter å ha bestilt i går kveld, hadde jeg lastet ned og installert i formiddag. Løp og kjøp! (Og nei, jeg får ikke prosenter.) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Odd Annar Tangen Skrevet Mars 4, 2019 Del Skrevet Mars 4, 2019 (endret) Finnes det skifter fra Rossøy. Isåfall kjøper jeg. Endret Mars 4, 2019 av Odd Annar Tangen Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Baard Vidar Pettersen Skrevet Mars 4, 2019 Forfatter Del Skrevet Mars 4, 2019 Er det samme som Rosøe/Rosøen i Tjøtta fjerding? Får opp 161 persontreff på den gården. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Odd Annar Tangen Skrevet Mars 5, 2019 Del Skrevet Mars 5, 2019 Ja det er Rossøy på Helgeland. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anne Lise Hovdal Skrevet Mars 5, 2019 Del Skrevet Mars 5, 2019 (endret) Jeg har sett en bok med skifter for Tjøtta 1686-1780 av Kurt Jacobsen, og den skal være gitt ut i 1978 ifølge google. Jeg brukte den en gang jeg forsket for andre, og det var kanskje før Svein Edvardsen ga ut skifter for dette området. Husker ikke om det var med noen fra Rosøen der, men det blir kanskje for langt tilbaike i tid for deg Odd Annar? Tror Rosøen og Rossøy må være det samme, for jeg har ikke hørt om Rossøy på Helgeland(men Rosøen har jeg hørt om). Jeg bodde jo på Helgeland i tilsammen over 20 år . Vet ikke om boka av Kurt Jacobsen er å få kjøpt da, men ser ut som om Helgeland historielag skal ha den Endret Mars 5, 2019 av Anne Lise Hovdal Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Odd Annar Tangen Skrevet Mars 5, 2019 Del Skrevet Mars 5, 2019 Hei Anne Lise. I 1691 ble det holdt skifte etter Torstein Olsen fra Trondheim. Han etterlot seg borgerleiet Rossøen på Helgeland. Enken var Marie Jørgensdatter. Jeg har ikke vært i stand til og finne ut opprinnelsen til disse to. Så kanskje et skifte fra 1600 tallet kanskje nevner en eller kanskje begge. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anne Lise Hovdal Skrevet Mars 5, 2019 Del Skrevet Mars 5, 2019 Så på skiftekortene for Helgeland 1686-1746 på Digitalarkivet, og det første skiftet jeg finner der i Rosøen er fra 1710. Ingen av de navnene du skriver om nevnes. Det er etter Ane Jensdatter, og enkemann er Anders Arntsen. Heller ikke i skiftene etter nevnes de du skriver om. Kanskje en kan finne noe i tingbøker? Kanskje noen kan hjelpe hvis du legger ut lenke til skiftet i 1691? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lars Østensen Skrevet Mars 5, 2019 Del Skrevet Mars 5, 2019 (endret) 35 minutter siden, Odd Annar Tangen skrev: Hei Anne Lise. I 1691 ble det holdt skifte etter Torstein Olsen fra Trondheim. Han etterlot seg borgerleiet Rossøen på Helgeland. Enken var Marie Jørgensdatter. Jeg har ikke vært i stand til og finne ut opprinnelsen til disse to. Så kanskje et skifte fra 1600 tallet kanskje nevner en eller kanskje begge. Jeg får ikke opplysningene du oppgir til å stemme overens med den trolige kilden. Det er skifte etter Torsten Olsen 13/5 1691 i Trondheim, men enken heter Christina Hansdatter....... I skiftet fremgår at leiet Rosøen var overtatt av Olaus Arentsen. SAT, Trondheim byfogd, 3/3A/L0003: Skifteprotokoll - gml.nr.3. (m/ register), 1690-1696, s. 97b-98a Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/sk20090203390491 Endret Mars 5, 2019 av Lars Østensen Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Odd Annar Tangen Skrevet Mars 5, 2019 Del Skrevet Mars 5, 2019 Riktig Lars. Det er i skiftet etter Marie Jørgensdatter 21/12 1686 dette kommer frem. Disse skiftene finnes i NST bind XVI nedskrevet av byrettsdommer Kjeld Bugge. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Baard Vidar Pettersen Skrevet Mars 5, 2019 Forfatter Del Skrevet Mars 5, 2019 58 minutter siden, Odd Annar Tangen skrev: Så kanskje et skifte fra 1600 tallet kanskje nevner en eller kanskje begge. Det eldste skiftet som omhandler Rosøen i "Skifter fra Helgeland" er fra 1710, dessverre. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Odd Annar Tangen Skrevet Mars 5, 2019 Del Skrevet Mars 5, 2019 Ok Baard Vidar og takk for tilbakemeldingen. Men finnes det bygdebøker for området. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anne Lise Hovdal Skrevet Mars 6, 2019 Del Skrevet Mars 6, 2019 Nei det er ikke bygdebøker for Tjøtta såvidt jeg vet. Ellers skrev jeg det samme som Baard lengre oppe i tråden her om at siste skiftet i Rosøen er i 1710 Bare nevner det Baard Vidar Pettersen reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Odd Annar Tangen Skrevet Mars 6, 2019 Del Skrevet Mars 6, 2019 Tusen takk Anne Lise. Må vel prøve tingbøkene som du foreslår. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Stian Myrabø Løkeberg Skrevet Mars 6, 2019 Del Skrevet Mars 6, 2019 Jeg har jo mange slektninger fra Vega i Helgeland, så dette kunne vært interessant å tatt en titt på. Hvor omfattende er disse avskriftene? Er det kun navnet på den avdøde samt bosted og dato for når skiftet ble holdt, eller er det også opplysninger om etterlatenskaper og slikt? Det er vel ikke en fullverdig transkripsjon av alle skiftene? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Baard Vidar Pettersen Skrevet Mars 6, 2019 Forfatter Del Skrevet Mars 6, 2019 Det er kun navn på avdøde, samt arvinger. Noen ganger med alder og som regel med bosted. Det hender det er små feil i avskriftene, så det bør slås opp i skiftene etterpå, men det er et glimrende verktøy for å finne rette skifter. Stian Myrabø Løkeberg reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Baard Vidar Pettersen Skrevet Mars 6, 2019 Forfatter Del Skrevet Mars 6, 2019 Typisk søkeresultat: Stian Myrabø Løkeberg reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anne Lise Hovdal Skrevet Mars 7, 2019 Del Skrevet Mars 7, 2019 (endret) Stian: Jeg har skiftene for Vega 1686-1780 av Svein Edvardsen, og kan slå opp for deg der. Skiftene er for Bindalen, Velfjord og Vega. Jeg har aner i Velfjord, og kjøpte derfor denne boka. Mine dro ut av Velfjord i ca 1750, så derfor har jeg ikke kjøpt videre her. Jeg har den i bokform. Vi bør kanskje ta det på PM hvis jeg skal slå opp for deg Endret Mars 7, 2019 av Anne Lise Hovdal Stian Myrabø Løkeberg reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts
Logg inn for å kommentere
Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn
Logg inn nå