Gå til innhold
Arkivverket

Husmannskontrakt i vågå

Siv Storø1
 Del

Recommended Posts

Jeg kan starte, men det er et langt stykke og det hadde vært fint å få litt sammenheng. Stedsnavn og personnavn krever mindre bry hvis du allerede kjenner dem! Og hvis du først og fremst er interessert i spesielle detaljer er det kanskje ikke nødvendig å transkribere alt. Jeg har foreløpig støttet meg til https://vaagaa-historielag.org/jutulen./jutulen2011nett.pdf for stedsnavnene. Sånn omtrentlig

"Underskrevne Paul Hansen Øi erkjender og herved vitterliggjør  at han have til Svend Olsen Øygaarden og Hustru Anne Olsdatter  for deres Livstid (...??)

(ligsom?) jeg herved fester dem den under min Gaard Øy " (med løbe?)Nr. 26 og 27 Vaage Thinglag..."Husmandsgaard(?) Sandbanken paa efter[utydelig]Betingelser og Vilkaar

1. Huusmanden [utydelig] Pladsen og bruger den forsvarlig som den holdes vedlige og derimod ikke forringes på Jord(enes?), Hus- og Gjerder.
Ko-halm og Gjødsel må ikke [føres fra pladsen?] paa nogensomhelst Maade eller nogensomhelst Paaskud.

2. Husene tilhøre mig og Huusmandsfolkene har at svare(?) aarlig Rente 5, fem [...utydelig, skal kanskje være prosent?] af deres Kostende, som er 95 Kr 65 øre  skriver nitti fem Kroner seksti tre Øre.

Renten tager sin Begyndelse at løbe fra 14. (?? M.? kanskje samme måned) fra hvilken Tid Huusmanden (annlager? ??) og betales til Huusbonden hvert Aar , altsaa 1st Gang

14 April 1885. 

3. I aarlig Afgift betales 40 - fireti - Kroner i Arbeidspligt saaledes at Huusmanden nyder 40 Øre fireti Øre foruden Kosten i Dagløn men i Slaatten 80 aatti Øre og Kosthold. Huusmanden er dessuden pligtig til at forrette Arbeider hos Huusbonden efter Tilsigelse saa ofte hans Arbeide tiltrenges, efter saadan og samme Dagløn for [utydelig] Arbeider (som  nys?) er nevnt.

Det tror jeg er så langt jeg kommer i natt 🙂  Selv om transkriberingen ikke er 100% korrekt eller fullstendig tror jeg at det skulle gi et nogenlunde greit inntrykk av innholdet. så langt

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var fantastisk med et så dårlig utgangspunkt jeg gai opplysningene mine. Det dreier seg om en kontrakt på Sandbakken. Og navnene er de du har skrevet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4. Huusmanden tilstaaes? Brug  og Benydtelse av den Huusmandsplassen tilliggende Sæterkve?, Lillesæterkveen? (?) Larskveen? men først fra 14. April næste Aar og da (for...?)at Husmanden bruger den "på Halvt", det vil sige at Høavlingen deles i to lige Dele mellem Husmand og Husbonde (hvor...?) den sidste vælger og tager sin Del. Husmanden holder Sæterens(?) Huuse, Jordevei og Gjerder ved lige, og paa denne (Betingelse?) skal han have Sæterens Brug og (Afhnyttelse?) for sin og Hustruens  Livstid., imodsat Fald falder Sæteren tilbage til Husbonden for det Hele. Særerens Huse tilhøre Sæteren og dens Eier.

5) Husmandsfolkene nyde? (.... flere ord i strekk som jeg ikke forstår) forrige Bruger fra gammel Tid. Med (Hensyn?) til Skov(virke?) da har ikke Husmandsfolkene adgang til Gaardens Skov i Hollo..øiens.

6) Jeg Svend Olsen erkjender paa min egen og Hustruens Vegne at have (sind? ...?) paa at medtaget? foranstaaende Kontract, der jeg herved forbinder mig og Hustru til at oppfylde og efterkomme for vaar Del.

7) Denne kontrakt medunderskrives til (Vitterlighed?) av tvende af (os? ?)Mend som med sin Underskrift bevidne, at Kontractens Indhold er os bekjendt. Til (??) med vor Underskrift i Vindners overvær. 
Øi den 8. Mai 1884 Paul Øie Svend Olsen Øigarden m. p. P. Til (?) Larsen Thor Holbøe

Det er mye standarformuleringer i disse kontraktene, så forhåpentligvis vil det hjelpe meg å ha lest noen tilsvarende når jeg har behov for det selv 🙂

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider