Gå til innhold
Arkivverket

Skiftemateriale Idd og Marker 27.04.1889 Henrik Olsen Eng

Inger Hohler
 Del

Recommended Posts

Jeg håper jo at etterhvert vil jeg lære av den veiledning jeg får! For lang versjon av kontekst se forklaring i 

Kortversjon: Gården til Henrik Olsen Engh gikk på auksjon litt over et år etter at han døde, på grunn av gjeld. Da han døde hadde Henrik en tidsbegrenset kontrakt med odelsgutten Ole om at det var Ole som drev gården. Henrik hadde satt seg i gjeld til Hypotekerbanken og diverse privatpersoner, heriblant Christen Grønnerød. Han hadde kjøpt skog på gården N. Korsæt. Låneopptak og inkassokrav forteller om en økonomi som gradvis ble verre over tid etter at Henrik forsøkte å utvide gården, men hvor det var gode perioder inimellom. Jeg prøver å få oversikt  over økonomien. Det verserer en historie om at årsaken til at Henrik mistet gården var spillegjeld. Factum est at han så ut til å klare seg bra inntil han begynte å utvide gården, og da hadde han voksne eller tilnærmet voksne barn allerede.  (Han kan selvfølgelig ha henfalt til spill først som en eldre mann.)

Jeg skulle så gjerne fått bekreftet eller korrigert lesningen min av summene her, samt få mer informasjon om hva de gjalt.

Tror det står
1) ..4 Sp (altså 4 Specidaler. Jeg leser det som noe sånt som  "...amtsbanken ... er betalt 4 Sp" men for det første har jeg ikke funnet at det fantes en amtsbank, og for det andre ville jeg ha trodd den ville hatt stor forbokstav, og for det tredje gir "er betalt" ingen mening uten beskjed om hvor mye gjelden er. Så sannsynligvis står det noe helt annet.)

2) ... af Christen Gronnerod ... 100 Spe ad 8% fra 12. August 1862 (Det står Gronnerod, men jeg vet fra før at han het Grønnerød, og at det gjalt et udatert pant som ikke var tinglyst før Henrik Olsen Engh døde. dvs. lån fra Christen Grønnerød på 100 Specidaler med 8% rente fra 12. august 1862. Rentedato er trolig satt fra kravet ble levert skifteretten! Renten er vesentlig høyere enn på de banklånene jeg har funnet i samme område, samme tid.)

3) ... fra ... mand Enken(?) [navn] ... med 2 ort 8 Sh ()

4) ?? (Jeg ser ingen sum og forstår ikke hva det står)

5) .. fra Erichsen...7 Sp 2 Ort 20 1/2 S 

6) ... 118 S

7)  2.d ....af 9 og 13 .... Bank 129 Sp 98/ (Ikke bare er jeg usikker på hva det står i teksten , men jeg vet ikke om de 98 står for ort eller skilling. Tror det er Ort) 

8 ) ... Helgerød... i Bank udgjør  987 Sp 101 ...af Eng 761 Sp 60/  ... Bank ugjør 226 Sp 41/ 

Slagter (?) Poulsens (?) ... i Bank (?) ... utdjorde 137 Sp  150 S .... Anders Andersen ....

... ikke Hagen ....

Eragtet Bank...

(underskriftene er mindre interessante for temaet)

Gården Eng med tilleggsanskafffelser  ble solgt for 3080 Spd. 16.juni 1863. Slik jeg leser det var gårdens gjeld på  over 1/3 men mindre enn 1/2 av verdien. Jeg oppfatter det som om det burde komme penger til utbetaling til arvingene selv etter at auksjonsgemyr etc. var betalt, men at gjelden var så stor at odelsgutten Ole Henriksen Engh ikke ville ha hatt råd til å bli sittende med gården siden renter og avdrag ville ha spist opp hele den forventede avkastningen (antar avkastning på 4% pr. år) i alle fall etter skifte med 1 bror og 3 søstre.

På forhånd takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider