Gå til innhold
Arkivverket

Roland Bentsen Estil

Stefan Bergvall
 Del

Recommended Posts

Roland Bengtsen var fra Vestnor i Sørli. Han er nevnt som arving i skiftet etter mora Beret Iversdatter i 1736 og etter onkelen Hans Rolandsen Skarland på Høylandet i 1782. 

Roland Bengtsen var gift med Dordi Johnsdatter, enke etter Roland Johnsen Estil. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Svein Stensen skrev:

Roland Bengtsen var fra Vestnor i Sørli. Han er nevnt som arving i skiftet etter mora Beret Iversdatter i 1736 og etter onkelen Hans Rolandsen Skarland på Høylandet i 1782. 

Roland Bengtsen var gift med Dordi Johnsdatter, enke etter Roland Johnsen Estil. 

Har du en lenker til skiftene du nevner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skiftet etter kona til Bengt Rolandsen skal ha skjedd 27 Jun 1736 i Sørli, men jeg har ikke funnet det,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7.3.2019 den 17.15, Anne Hildrum skrev:

Holand er vel Nordre Findlie, mens Estil er i Søndre Findlie, dagens Nordli og Sørli. Men noen Bengt finnes ikke på noen av dem så langt jeg kan se.

Tack för visat intresse. Ibland skrivs Roland Bengtsen(Bengtson) men mest troligt är att rätt namn är Roland Bentsen Estil från Søndre Findlie enligt døde och begravde 1806-1807.

Stefan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9.3.2019 den 7.24, Svein Stensen skrev:

Tack för tipsen. Enligt mina noteringar utifrån søkningar är Rolands rätta namn Bentsen(_Estil) i Søndre Findlie . Han nämns också i  døde och begravde 1806-1807.

Stefan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis Roland Bengtsen Vestnor er den samme som Roland Bengtsen Estil, som godt kan være mulig så er han født i 1729 iflg skiftet etter hans mor. Roland Bengtsen Estil brukte Estil mellom 1762 til 1779. Noen Bent/Bengt finner jeg i hvertfall ikke på Estil som kanm være far til Roland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Stefan Bergvall skrev:

Hade jag redan upptäckt men där står han med namnet Roland Bentsen Estil.

Tack för alla tips

Stefan

Det var derfor jeg la det inn.

Du la ikke med lenke til dødsfallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At han står med Estil npår han dør betyr altså at han bodde på Estil når han døde, men det sier ingenting om hvor han ble født. Jeg begynner å helle til

at han er fra Vestnor. Han på Vestnor er født i 1729 og det kan passe bra med han på Estil. På den tiden klunne alderen ofte variere med noen år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.