Gå til innhold
Arkivverket

Noen som kan hjelpe å tyde teksten her?

Monica Stenberg 71
 Del

Recommended Posts

leser "som skal være een preusser som i siste krig ble fanget af de svenske armeer og soldat og fra Gottenborg hid rømt (?) dette anmældet ....?....17 Januarii 1768"

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"som skal være Een Preusser, som i siste krig ble fanget af de svenske. ...?t og soldat og fra Gottenborg hid rømt NB dette anmældet sr. RM [rådmann] Sabroe d. 17 Januarii 1768".

Krigen mellom Sverige og Preussen Perdemann ble fanget i må være den Pommerske krigen 1757-1762, https://sv.wikipedia.org/wiki/Pommerska_kriget

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, Gunnar Øra said:

leser "som skal være een preusser som i siste krig ble fanget af de svenske armeer og soldat og fra Gottenborg hid rømt (?) dette anmældet ....?....17 Januarii 1768"

Tusen hjertelig takk for hjelpen! :-) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, Ola Teige said:

"som skal være Een Preusser, som i siste krig ble fanget af de svenske. ...?t og soldat og fra Gottenborg hid rømt NB dette anmældet sr. RM [rådmann] Sabroe d. 17 Januarii 1768".

Krigen mellom Sverige og Preussen Perdemann ble fanget i må være den Pommerske krigen 1757-1762, https://sv.wikipedia.org/wiki/Pommerska_kriget

Tusen hjertelig takk for hjelpen Ola!

Må lese litt om denne krigen nå, han var jo bare unge gutten i 1768.....rømt fange og fikk barn med enke som 18 åring må ha vært tøft, har lurt på i flere år hvordan han kom til Norge så nå har jeg endelig fått svar :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 år senere...

Hei Monica.      Jeg har også Christian Friderich som direkte ane, og ønskerå finne ut mer om han. Men lurer på hvorfor det står at han et født 1751 i Bærum, hvis han kommer fra Preussen. 18 år i 1768? Pommer krigen slutta i 1762, og han ble tatt til fange som 11 år? Bare noen tanker... Håper vi finner ut mer om han en dag;). Hilsen Eva Fredriksen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Eva, og velkommen til forumet!

Beklager å blande meg inn, siden innlegget ditt er stilet direkte til Monica – men spørsmål som går på det rent ‹slektsgransknings-messige› blir best besvart i «Brukernes eget forum». Der er det flust med dyktige hjelpere som er parat til å assistére. Dette forumet (også med flust av hjelpere 🙂 ) er spesifikt for spørsmål angående tyding av skrift, så du får bedre hjelp ‹over there› 😉

Forresten, hvor står det at han var født i Bærum? Ser ikke dét i den teksten (dåpen) som ble tydet for nesten to år siden?

Mvh

Endret av Even Stormoen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Even. 

Beklager,  men jeg skjønte ikke at det var et annet forum. Får prøve igjen i riktig forum senere;). 

Jeg har ikke sett at han er født 1751 i kirkebok, men i det 1. opprinnelige innlegget til Monica. Og det står vel i et annet forum? 

Hilsen Eva

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Eva Fredriksen skrev:

Hei Even. 

Beklager,  men jeg skjønte ikke at det var et annet forum. Får prøve igjen i riktig forum senere;). 

Jeg har ikke sett at han er født 1751 i kirkebok, men i det 1. opprinnelige innlegget til Monica. Og det står vel i et annet forum? 

Hilsen Eva

Hei Eva

Nå blir jeg litt forvirret dessverre. Det står da ikke noe sted i den opprinnelige posten at prøysseren CF var født i 1751? Og nok en gang: Hvor kom «Bærum» fra?? Og i hvilket annet forum skulle «det» (hva?) «stå»?.

Senkveld, og derfor mulig at jeg har gått glipp av noe vesentlig her, men . . .

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.