Gå til innhold
Arkivverket

Hordaland. Jordeparter i hvilke gårder

Oddvar Søreide
 Del

Recommended Posts

I vedlagte link på venstre side, fjerde nederst står NN (klarer ikke lese navnet) Weland? 

Hva er navnet på denne person og hvor mye og i hvilke gårder eier denne person?

I samme vedlagte link på høyre side, står Knut Jordal?

Han eier 1/2 laup i Wirgeland og 1/2 laup i Smøraas? Er det korrekt navn på disse gårdene? 

Hvordan skal det tolkes når det etter Smørås står i malt og smør? 

https://www.digitalarkivet.no/rk10041008060220

mvh

Oddvar Søreide 

Endret av Oddvar Søreide
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Venstre side, nr. 3 nedenfra: Han heter Hanss til fornavn, men etternavnet tar jeg ikke.

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"NN Weland" er fjerde siste innførsla til venstre.  Førenamnet les eg som "Ennherne" eller "Emcherne".

Noko slikt:

"Ennherne Weland aff ij lbs leye ringer ij ss  ?? (mk??) i smør och

malt, j Pund smlr i Wircheland, j løb smør j trne Korn

i uttre opdal, pund smør i dyrdal, j pund smør i Meliss

uig og  j pund i bossdal  __  idr j ss"

3. til høgre, les eg som

"Knud Jordall aff løb i Wircheland och  løb i Smøraas i

malt och smør ---   imk "

Det er ikkje sagt her korleis fordelinga mellom smør og malt skal vere.

For den siste til venstre er det spesifisert "Halff smør halff malt" - om dette viser "vanleg praksis" kan ein kanskje finne ut noko om.

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Ivar S. Ertesvåg skrev:

"NN Weland" er fjerde siste innførsla til venstre.  Førenamnet les eg som "Ennherne" eller "Emcherne".

Namnet ser noko spesielt ut, men det er ein med same namnet 3 oppslag framover, 4. sist til venstre (9.siste linja), med etternamn "Vlffuaten"

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk til Else og Ivar.

Det var den fjerde siste innføringen, slik du skriver Ivar. Beklager dette. 

Har ikke vært borti dette navnet før, kan det være en fancy måte å skrive Einar eller Endre på? 

Gårdene han eier ligger alle i Sogn. 

mvh

Oddvar S.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Ivar S. Ertesvåg said:

Førenamnet les eg som "Ennherne" eller "Emcherne".

2 hours ago, Ivar S. Ertesvåg said:

Namnet ser noko spesielt ut, men det er ein med same namnet 3 oppslag framover,

Is it possible this is supposed to be "Enke" or "Enche" (i.e., widow), with some local variation in spelling?

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk til Carl- Henry

Jeg så gjennom bygdeboka om garden Veland. Det var tre oppsittere i 1603, ingen er nevnt med navn.

Eneste oppsitter nevnt lenger bak i bygdeboka er Ivar nevnt 1590-1615, som har sønnen Hans Ivarsen nevnt koppskatten 1645.

I koppskatten 1645 er det fire bruk på Veland. 

http://da2.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=83&filnamn=kopp1645&gardpostnr=405&merk=405#ovre

Kan det være at det står enkene i flertall dvs. at hvis det er tre bruk, der ingen oppsittere er nevnt i den aktuelle periode, så er det tre enker på Veland?

Sjekket i Fanaboka, under Smørås, der står det at en part er eid av Ivar Åsheim Osterøy i 1647, men i bygdeboka for Osterøy eller koppskatten 1645 er det ingen Ivar Åsheim.

Derimot finner vi denne Ivar Knudsen Esemb, som kan være sønn til overnevnte Knut Jordal, som hadde en tilsvarende part i garden Smørås.

Denne Knut eier jo også part i garden Verkland, som da denne Ennherne (eller "Encherne") også eier en part. 

http://da2.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=89&filnamn=kopp1645&gardpostnr=520&merk=520#ovre

Noen kommentarer til dette, kan det stå enker i flertall?

OS

Endret av Oddvar Søreide
Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutes ago, Oddvar Søreide said:

Noen kommentarer til dette, kan det stå enker i flertall?

For the oppsittere, take a look at the 1618 leilendingsskatt list at https://www.digitalarkivet.no/rk10041008060201

Right-hand side, first column, very bottom, I read the last two names as Giertrud Ueerland or Unneland (closest to Weland I can find in the list) and Kaarij ibd, which would indeed suggest at least two widows there - though I would want Ivar or someone else to check my reading.

Endret av Carl-Henry Geschwind
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok "Encherne" - altså enkjene. Eg samanlikna med "Enchen" eit par plassar, men tenkte ikkje på at ein skattytar kunne vere i fleirtal.

37 minutter siden, Carl-Henry Geschwind skrev:

For the oppsittere, take a look at the 1618 leilendingsskatt list at https://www.digitalarkivet.no/rk10041008060201

Right-hand side, first column, very bottom, I read the last two names as Giertrud Ueerland or Unneland (closest to Weland I can find in the list) and Kaarij ibd, which would indeed suggest at least two widows there - though I would want Ivar or someone else to check my reading.

Her les eg "Giertrued Vnneland, Karrij ibd."

• Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Ivar S. Ertesvåg skrev:

Noko slikt:

"Ennherne Weland aff ij lbs leye ringer ij ss  ?? (mk??) i smør och

malt, j Pund smlr i Wircheland, j løb smør j trne Korn

i uttre opdal, pund smør i dyrdal, j pund smør i Meliss

uig og  j pund i bossdal  __  idr j ss"

3. til høgre, les eg som

"Knud Jordall aff løb i Wircheland och  løb i Smøraas i

malt och smør ---   imk "

Det er ikkje sagt her korleis fordelinga mellom smør og malt skal vere.

For den siste til venstre er det spesifisert "Halff smør halff malt" - om dette viser "vanleg praksis" kan ein kanskje finne ut noko om.

Enig i det meste her, men leser "spand" i stedet for "pund" et par steder:

Encherne Weland aff ij [2] lbs [skålpund?] Leye ringer [dvs. mindre enn] ij [2] s [skilling] ibth [egentlig "ibidem" dvs. i samme gård] i Smør och

malt, j [1] Spand Smør i Wircheland, [1/2] pund smør i Dyrdal, j [1] Spand smør i Melis-

uig, och j [1] Spand i Bosdal ______ ij [1 1/2] dr [riksdaler] j [1] s [skilling].

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Jan H. Trelsgård skrev:

Encherne Weland aff ij [2] lbs [skålpund?] Leye ringer [dvs. mindre enn] ij [2] s [skilling] ibth [egentlig "ibidem" dvs. i samme gård] i Smør och

Du meiner sikkert at "ringer (enn)"  tyder at den siste målet manglar på at det første er oppfyllt (ikkje omvendt).

Men korleis trekker ein skilling frå (skål)pund?   

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk til dere alle.

Sjekket bygdebøker for Lindås, men finner ingen gard Unneland der, tror den garden som Carl-Henry viser til er garden Veland, selv om det unektelig ser ut som Wnneland.

Dvs. de overnevnte enker på Veland trulig er identisk med Gjertrud og Kari. Ser vi på samme side, så finner vi også Ommund (Knudsen) Hindenes, som også eier i Verkland.  

Slik du påpeker Jan, så er det veldig lett å lese feil mellom pund og spann. Det er 3 pund i en laup og 4 spann i en laup. 

Hvis jeg ser på matrikkel 1647 garden Verkland, så er garden til sammen 2 laup smør.

Oppsitter Erik.

1 laup smør. Barnegods, dj bygger. (regner med at denne dj er Erik?).

Oppsitter Mathias.

1/2 laup smør. Prestebol i Eivindvik

1/2 laup smør. Omund Hindenes eier uten bygsel. 

Det er jo slik at Omund Knudsen Hindenes kan ha overtatt Knut Jordal sin part i Verkland på 1/2 laup, der Ivar Knudsen Esemb har overtatt 1/2 laup i Smørås.

Dvs. de to kan være brødre og sønner av Knut Jordal.

Legger vi til grunn det Jan skriver at disse enkene eier 1 spann smør i Verkland, så vet jeg at Hans Nilsen Algerøy også eier 1 spann smør i Verkland dvs. til samen 1/2 laup smør. Hans Nilsen Algerøy eier denne parten etter 1647, men også han kan det se ut i enkelte odelskatter står oppført med 1 pund smør. 

Finner det unektelig rart at Hans Nilsen Algerøy skal eie part i en gard i Sogn, hvis dette ikke er arv. Problemet er å finne hvordan dette henger sammen.

Har ikke noen tro på kjøp av part i Prestebol i Eivindvik. Barnegods på 1 laup høres også utenkelig ut. Da står vi tilbake med Omund Hindenes sin part, som selvsagt kan representere 1/2 laup smør, der 1 spann kommer fra enkene og 1 spann kommer fra Hans Nilsen Algerøy. 

Skal sjekke eierskapet i de andre nevnte gårder i Sogn.

Innlegg 11. Ivar jeg har sett kombinasjon av smør/fisk og skilling i penge i samme jordepart.

Uten å ta stilling til dette, forstår jeg Jan slik at ringer enn, betyr mindre enn 2 skilling (litt merkelig at det eksakte pengebeløp ikke skulle stå).

På den andre siden har jeg vært borti skilling i en hud. Det er vel dette du sikter til Ivar, mindre enn 2 skilling i ett pund. Da er det beregning i forhold til første nevnte verdi.

Veland i 1647 - 1 1/2 laup 1 spann smør 1 tønne malt. 

Uansett takk til dere alle.

mvh

Oddvar S.

Endret av Oddvar Søreide
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Ivar S. Ertesvåg skrev:

Du meiner sikkert at "ringer (enn)"  tyder at den siste målet manglar på at det første er oppfyllt (ikkje omvendt). 

Korrekt. 2 sk mindre enn det siste målet.

1 time siden, Ivar S. Ertesvåg skrev:

Men korleis trekker ein skilling frå (skål)pund?   

Godt spørsmål. Det står antakelig en omregningsfaktor ett eller annet sted i dette lensregnskapet, men det er tidkrevende å lete etter. Det eneste jeg så langt har kunnet finne er dette: https://www.digitalarkivet.no/rk20080828660136

"Aff Odelsgodtz, som eptherfølger:

1/2 løb smør, Regnit for 2 dr., der aff den 4de part, Er 1/2 daler.

1/2 tønde malt, eller kornn for 1/2 dr., d. aff den 4de part ehr 1 [??]

1/2 hud for 1/2 dr. d. aff den 1/4 [part], er 1 [??] 

Schall Achtis her vdj: 

1/2 løb Smør er 3 pund eller 4 spand.

1/2 tønde malt eller kornn er 4 meller.

Bereignit och 1/2 løb smør, eller 1/2 tønde malt i Gammel Jordereigning, for 11 s. I penge".

2 timer siden, Jan H. Trelsgård skrev:

malt, j [1] Spand Smør i Wircheland, [1/2] pund smør i Dyrdal, j [1] Spand smør i Melis-

uig, och j [1] Spand i Bosdal ______ ij [1 1/2] dr [riksdaler] j [1] s [skilling].

Jeg har nok feiltolket forkortelsen lbs da det i Landskatt 1617 for gården "Wælanndt" står "2 løb, Rennger 2 s": https://www.digitalarkivet.no/rk20080828660169

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis vi legger til grunn eierskap av gården Veland i 1647 så eier:

Anne Jensdatter i Bergen 1 laup 1/2 pund 1/2 tønne 8 kanner  dvs. 132 mark smør 

Biskopen 1/2 laup 6 mark 1 melle 4 kanner dvs. 66 mark smør

Legger vi til grunn det du skriver Jan dvs. 2 laup ringer 2 skilling, så skulle dette bety at eierparten til disse enkene er samme part som Anne Jensdatter i Bergen eier.

Dvs. 2 laup er 144 mark smør ringer 2 skilling, som igjen må bety at ringer 2 skilling er 12 mark smør eller 144 mark smør - 12 mark smør, som er de 132 mark smør som Anne Jensdatter i Bergen eier. 

Ser at en Anne Jensdatter eier veldig mange gårder i Sogn i 1647, mest trulig er dette samme Anne Jensdatter i Bergen.

Anne Jensdatter i Bergen er enke etter Peder Nielsen Hierman, lagmann i Bergen.

mvh

Oddvar S. 

Endret av Oddvar Søreide
Lenke til kommentar
Del på andre sider