Gå til innhold
Arkivverket

Anders Torenberg og hesteskjærer Anders Johannessen (f. ca. 1725)

Anne Norbeck
 Del

Recommended Posts

Det har tidligere vært diskurert hvor Anders Torenberg og hesteskjærer Anders Johannessen (f. ca 1725) stammer fra. 

Jeg har undersøkt et DNA-segment som ser ut for å stamme fra Ole Cortelius Caspersen Tonning (f. 1791 i Stryn), sønn av Casper Reinholdtsen Tonning og Gjertrud Andersdatter Torenberg (f. 1750 i Stryn). Dette segmentet leder meg til hesteskjærer Anders Johannessen (f. ca. 1725), som var far til Kari «med kjeften» Andersdatter.

Min teori i denne sammenheng er at hesteskjærer Anders Johannesen er samme mann som Anders Torenberg, som fikk en datter Gjertrud i Stryn i 1750.

Min andre teori er at denne såkalte "Anders Johannessen Torenberg" var sønn av Johannes Andersson Tornensis (f. 1690 i Finland), som i sin tur var sønn av prest Anders Nicolai Nicolaussen Tornensis (f. ca 1625 i Övertorneå, Norrbotten, d. 1705 i Kautokeino), og var stamfar til Tornberg-slekten.

https://www.geni.com/people/Johannes-Tornensis/6000000005011726036

Det står for øvrig i ”Herdaminnen för Kengis, Övertorneå och Kautokeino” at ”Flera av hans (les: Anders Nicolai Nicolausson Tornensis) barn sjönk ner till lapparnas levnadssätt.”

Det skulle passe inn med at Torenberg-folket i utgangspunktet ikke skal ha vært reisende på samme måte som de andre reisende slektene.

Endret av Anne Norbeck
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Se Taulu 11 her: https://www.annelikotisaari.net/n.ulopolitanus.htm Den geografiske avstanden skulle nok også tilsi at hesteskjærer Anders Johannessen sannsynligvis ikke var sønn av Johannes Andersen Tornensis. Jeg er for øvrig etterkommer av ham på min farfars side, og hans bror Olof (Taulu 14) på min farmors side (du kan se om jeg dukker opp som match på Family tree dna eller MyHeritage, hvis du har testet med en av disse).

Endret av Ivar Kristensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, og takk for innspillet!

Folk har forflyttet seg fra Danmark til Troms på denne tiden, så at noen kan ha reist fra Troms til Lesja er ikke umulig. Og når det gjelder det reisende folket, så var jo de stadig på vandring. Så selv om den geografiske avstanden er stor, så mener jeg at man ikke kan utelukke at Johannes kan være far til Anders.

Du kommer forresten ikke opp som match på My Heritage.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 år senere...

Anders/Andreas Thorenberg og Marta Jonsdtr. døpte en sønn Jon 17.06.1740 i Orkdal. I forbindelse med dåpen er det oppgitt at mora kom fra Larvigen (Larvik i Vestfold).

Det sier selvsagt ikke noe om hvor faren eventuelt har sitt opphav.

https://www.digitalarkivet.no/view/255/pd00000004720109

De hadde angivelig reist sammen i 3 år, men vi vet ikke med sikkerhet om Marta også var mor til Gjertrud født 10 år senere.

Gjest Jonny Mydland

• Gjest Jonny Mydland
  • Gjester

Hei, Rune! Jeg vet minimalt, og det jeg har, kommer fra Arnvid Lillehammer. Andreas Torenberg reiste, og hadde en sønn Jon i 1740. Mor til Jon var Marta Jonsdatter - ”… skal etter det ho sa, ha vore frå Larvik, og hadde reist med Torenberg i tre år, og også tidlegare avla born med han”. Jon ble døpt 1740 i Orkdal. Datteren Gjertrud Catharina Andersdatter Torenberg er f ca 1750, men om Marta Jonsdatter er mor hennes er et åpent spørsmål. Beste hilsener Jonny.

Endret av Rune Thorstensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider